پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهگزارش روزظهور یک غول آلمانی در جمع بزرگان

ظهور یک غول آلمانی در جمع بزرگان

در این فهرست شرکت ای. ان آلمان در رتبه 2 قرار دارد. در سال گذشته رتبه این شرکت 114 بوده و رشدی بهت آور داشته است. 10 شرکت نخست این فهرست در سال گذشته 63.7 میلیارد دلار سود داشته‌اند که نسبت به سال پیش ازآن 14 درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، در گزارش اس اند پی گلوبال پلاتس که چندی پیش منتشر شد، شرکت گازپروم عنوان بزرگترین شرکت انرژی دنیا را از آن خود کرده است. آلکسی میلر، مدیر عامل گازپروم می گوید: ما شرکت برتر انرژی دنیا هستیم. شرکت اگزون موبیل در این فهرست در رتبه نهم قرار دارد.

گویی تحریم‌ها نتوانسته‌اند توسعه غول نفت و گاز روسیه را متوقف کند. شرکت گازپروم توانسته است جایگاه اگزون موبیل را پس از 12 سال صدرنشینی تصاحب کند. پلاتس همه ساله فهرست 250 شرکت برتر بازار انرژی دنیا را براساس شاخص‌هایی نظیر ارزش دارایی‌ها، درآمد، سود و بازگشت سرمایه منتشر می‌کند. همه شرکت‌های این فهرست دارای کمینه دارایی 5.5 میلیارد دلار هستند.

در شرایط کنونی قرار گرفتن شرکت گازپروم در رتبه نخست نشان می‌دهد مدیران این غول روسی با وجود قیمت‌های پایین نفت و گاز و محدودیت‌های مالی جهت دریافت وام از بانک‌های اروپایی، عملکرد موفقیت آمیزی داشته‌اند. آن‌ها توانسته‌اند جایگاه خود به عنوان بزرگترین تامین کننده انرژی قاره سبز حفظ کنند و آمریکایی‌ها در تصاحب این بازار، موفقیت اندکی داشته اند.

اکثر سهام این شرکت به دولت روسیه تعلق دارد و با وجودی که نام این شرکت با گاز طبیعی پیوند خورده است، اما زیرمجموعه نفتی این شرکت با نام گازپروم نفت، یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی سرزمین مردان یخی به شمار می‌رود.

پس از بالا گرفتن مناقشه‌های گازی روسیه و اوکراین، نام شرکت گازپروم بر سر زبان‌ها افتاده است. هرچند نقش اوکراین به عنوان هاب گازی اروپا با گاز صادراتی روسیه، اندک اندک در حال کم رنگ تر شدن است. روابط مسکو و کیف نیز سردتر از همیشه شده و دیگر این دو کشور، متحدان سابق نیستند.

به یاد داریم که پس از اعلام پیوستن شبه جزیره کریمه، پایگاه سنتی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه به خاک روسیه در سال 2014 میلادی و حمایت خرس ها از جدایی طلبان شرق اوکراین، تحریم های غرب علیه روسیه بالا گرفت.

شرکت گازپروم در سال های اخیر با تحریم های گسترده و دست و پاگیری روبرو بوده است. کنگره ایالات متحده فروش تجهیزات حفاری و همکاری های فناورانه شرکت‌های آمریکایی با گازپروم در بخش اکتشاف و تولید از منابع شیل را ممنوع کرده است.اما هیچ یک از این محدودیت ها نتوانست

ه است تاثیر معناداری بر توسعه این غول صنعت نفت و گاز بر جای گذارد.

گازپروم هم اکنون بزرگترین شرکت انرژی دنیا است و اگزون موبیل که از همکاری با شرکت تحریم شده روسنفت منع شده، به رتبه سوم در بخش شرکت‌های نفتی سقوط کرده است. شرکت روسنفت در این فهرست در رتبه 22 قرار دارد. در این فهرست شرکت ای. ان آلمان در رتبه 2 قرار دارد. در سال گذشته رتبه این شرکت 114 بوده و رشدی بهت آور داشته است. 10 شرکت نخست این فهرست در سال گذشته 63.7 میلیارد دلار سود داشته اند که نسبت به سال پیش ازآن 14 درصد کاهش نشان می دهد.

منبع: Forbes

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید