شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهصنعتگردشگریطولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان متعلق به کجاست؟

طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان متعلق به کجاست؟


فرماندار مهدیشهر با اشاره به پیشینه ایل عشایری سنگسر خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان متعلق به عشایر پر همت این شهرستان است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، ارگی در جلسه شورای اداری شهرستان مهدیشهر که با حضور آشناگر، استاندار سمنان برگزار شد اظهار کرد: شهرستان مهدیشهر بیشترین جمعیت عشایری را در استان دارد.

وی ادامه داد: با این وجود بیش از ۵۰ درصد از محصولات دامی استان توسط دامداران پر تلاش این شهرستان تولید می‌شود. مهدیشهر در حوزه کشاورزی ظرفیت بالایی دارد و در شهرستان مهدیشهر سالانه، ۵۳ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.‌

وی از شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم این شهرستان نام برد و تصریح کرد: شهمیرزاد همچون بهشتی در حاشیه کویر دارای زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای است. این منطقه توان جذب گردشگران زیادی در فصل‌های مختلف را دارد.

فرماندار مهدیشهر با اشاره به تنوع جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان یادآوری کرد: در برنامه‌ی آمایش سرزمین، توسعه گردشگری اولویت اصلی شهرستان مهدیشهر است.

فرماندار با اشاره به وجود واحدهای صنعتی و تولیدی متعدد در این شهرستان از تلاش برای احیای برخی واحدهای تعطیل و نیمه‌فعال شهرستان خبر داد و اضافه کرد: با احیای مجدد کارخانه پاکریس، توسعه در این شهرستان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب مهدیشهر آخرین مراحل خود را طی می‌کند اظهار امیدواری کرد: با حمایت مسئولان استان، هر چه سریع‌تر شاهد اتمام و تجهیز سایت تصفیه‌خانه فاضلاب و مجتمع اداری این شهرستان باشیم.‌

وی همچنین احداث جاده آهوان به گنداب را از مطالبات مردم مهدیشهر خواند و گفت: توسعه راه‌های ارتباطی به توسعه و رونق گردشگری در شهرستان کمک شایانی می‌کند.

استاندار سمنان، از مهدیشهر به عنوان مستعدترین شهرستان استان برای تبدیل شدن به مهمترین قطب گردشگری در این استان پهناور نام برد و با اشاره به استفاده نشدن مناسب از ظرفیت‌های متنوع گردشگری در سطح استان گفت: رویکردها به صنعت پردرآمد گردشگری در استان باید تغییر کند.

علیرضا آشناگر در حاشیه سفر به شهرستان مهدیشهر و در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار کرد: شهرستان مهدیشهر، ظرفیتی فوق‌العاده برای توسعه گردشگری دارد. باید تلاش‌ها به سمتی سوق یابد تا استان سمنان در عمل از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود.

استاندار سمنان، ایجاد زیرساخت‌های مناسب را لازمه تبدیل یک منطقه به مقصد گردشگری دانست و تصریح کرد: شهرستان مهدیشهر تا حدودی از این زیرساخت‌ها برخوردار است. البته ایجاد برخی زیرساخت‌ها و رفع نیازهایی همچون احداث بیمارستان به‌عنوان یکی از الزامات و نیازمندی‌های جدی منطقه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی، خواستار تسریع در احداث و راه‌اندازی بیمارستان در حال ساخت مهدیشهر شد و اضافه کرد: پروژه بیمارستان ۸۵ تخت‌خوابی مهدیشهر باید هر چه سریع‌تر، اجرایی و موانع پیش پای این پروژه رفع شود.

این مقام ارشد اجرایی، رونق صنعت گردشگری در استان را مستلزم تغییر رویکرد اساسی دانست و با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در استان گفت: باید برای معرفی و شناساندن آثار متعدد تاریخی و جاذبه‌های متنوع طبیعی و گردشگری استان برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

آشناگر ادامه داد: مدیران گردشگری و مسئولان فرهنگی استان باید همه توان خود را در زمینه آشناسازی و اطلاع‌رسانی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری استان و شهرستان‌ها به لیدرتورها و فعالان مطرح گردشگری کشور به‌کار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات نزدیک فرهنگی، برگزاری جشنواره‌های مختلف اقوام و تلاش در جهت ایجاد بستری مناسب برای داد و ستد فرهنگی از جمله ظرفیت‌های مهم برای توسعه بیش از پیش گردشگری در شهرستان مهدیشهر است که متأسفانه از آن غفلت شده است.

استاندار سمنان اضافه کرد: در یک منطقه مستعد گردشگری و توریستی همچون شهرستان مهدیشهر باید به‌منظور جذب و ماندگاری گردشگران به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مبلمان شهری‌، ساخت‌وسازهای عمرانی و حتی رنگ‌بندی و جلوه‌های بصری ساختمان‌ها و اماکن نیز موجب جذب و علاقمندی و انبساط‌خاطر بیشتر گردشگران و مسافران شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ارائه بسته‌های متنوع گردشگری، تفریحی و فرهنگی برای توسعه شهرستان مهدی شهر یک نیاز جدی و اساسی است.

جالب است بدانید استاندار سمنان با صدور بخشنامه‌ای نصب هر گونه بنر خیر مقدم و خوشامدگویی در سفرهای استاندار به شهرستان‌ها را ممنوع کرد. علیرضا آشناگر، این بخش‌نامه با هدف پرهیز از هزینه‌های زائد و صرفه‌جویی در هزینه‌ها صادر و مسؤولان استانی و شهرستانی را ملزم به اجرای آن کرده است.

شهر مهدیشهر (سنگسر سابق) مرکز شهرستان مهدیشهر، خاستگاه ایل سنگسری است که خانوارهای عشایری از اواخر شهریور تا اواسط خرداد ماه در آن سکونت دارند.

سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند. آن‌ها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به‌طوری‌که فاصلهٔ دورترین نقطهٔ ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید