جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیضرورت شایسته سالاری در 2 نهاد مهم اقتصاد

ضرورت شایسته سالاری در 2 نهاد مهم اقتصاد

اسمعیل فوادیان-کارشناس بورس |در هر کشوری باید قوی ترین نیروهای اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور انتخاب شوند . نهادهایی همچون بانک مرکزی و سازمان  مدیریت و برنامه ریزی که  نقشه راهبردی اجرایی یک کشور را  تهیه و تدوین می کنند از این جمله اند  که باید در اهمیت انها بیشتر گفت و نوشت.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی

در باره اهمیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی همین بس که این سازمان در دو بخش عمده بودجه و برنامه ریزی و توسعه سرمایه نیروی انسانی فعال است . سازمانی که برای طراحی ، پیکر بندی و قابلیت اجرایی بودن هریک از برنامه ها و همچنین به کارگیری نیروی انسانی، تامین بودجه و منابع مالی  باید بسیار دقیق و کارا باشد . مدیریت این  سازمان، باید با  شناخت و دانش بالا در امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور فعالیت کند .از همین رو تعین تشکیلات سازمانی، طراحی سیستم ها  و روش‌ها ، نیروی انسانی مناسب و در نهایت کارایی و افزایش بهره وری دستگاه های اجرایی کشور بستگی به کار دقیق این نهاد خواهد داشت .

بانک مرکزی

بانک مرکزی بر اساس قانون پولی و بانکی، دارای ارکان وظایف بسیار مهم و سنگین است؛ این امر در تدوین و تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا تحت عناوین اهداف و وظایف بسیار محکم ، غنی و پررنگ تر تصویب و ابلاغ گردیده است. از طرف دیگر با نگاهی به ارکان بانک مرکزی از جمله شورای پول و اعتبار که تصویب کننده سیاست های پولی کشور است  در می یابیم که بانک مرکزی به عنوان بانکدار دولت، وظیفه  نظارت بر سیستم بانکی را نیز دارد و از قوت و قدرت بسیار سنگینی برخوردار است. لذا باید در انتخاب رئیس کل ، مدیران بانک و افراد سایر ارکان این نهاد به تعهد ، تخصص ، تجربه و سلامت آنها توجه  داشت و اشراف کامل آنها  به امور اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی کشور را مد نظر قرار داد .

به صورت نمونه در اهمیت این نهاد همین بس که در قانون عملیات بانکی بدون ربا که در اجرا دارای مشکلاتی است ، بانک مرکزی وظیفه سیاست گذاری و نظارت در اجرای آن را دارد . مشکل و موانع اجرای دقیق و اصولی این قانون میسر نمی گردد مگر اینکه نیرو انسانی آموزش دیده و ابزار لازم اعم از نرم افزاری و سخت افزاری مناسب آن فراهم و بکار گرفته شود و از سوی بانک مرکزی نظارت لازم وکافی بر سیستم بانکی اجرا شود.

با توجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که مدیریت ارشد و میانی این دو نهاد مهم اجرایی کشور(یکی با وظیفه برنامه ریزی و هدایت راهبردی نیروی انسانی قوه مجریه و دیگری به عنوان سیاستگذاری منابع پولی و هدایت راهبردی سیستم بانکی کشور) باید اشراف و آگاهی کامل به تمامی مسائل یک کشور را داشته باشند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید