جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریضرورت آموزش مفاهیم اقتصاد در کتب درسی 

ضرورت آموزش مفاهیم اقتصاد در کتب درسی 

درحوزه رشد اقتصاد، علاوه بر تبیین مفاهیم کلی سیاست‌ها، یکی از ضرورت‌های کمتر مورد توجه موضوع اموزش‌های پایه‌ای در این حوزه است. چرا که  تعلیم و تربیت جایگاه بسیار مهمی در شکل‌گیری فرهنگ هر حوزه‌ای دارد.

به گزارش رتبه انلاین، از همین رو برای ایجاد ساختار در بخش اقتصاد  این ضرورت وجود دارد تا در کنار دیگر برنامه‌های عملیاتی(اشتغال، صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری و…) به موضوع اموزش کودکان و دانش اموزان و دانشجویان توجهی ویژه داشت.آینده سازی در هر کشوری از میزهای اموزشی آغاز می‌شود و بر همین اساس این ضرورت را باید به عنوان یک اصل پذیرفت و در تحقق ان تلاش جدی داشت.چرا که سرمایه انسانی یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور است.

سرمایه‌های انسانی و مسیر پیشرفت

کشوری که سرمایه انسانی داشته باشد، ولو اینکه هیچ سرمایه مادی و فیزیکی دیگری نداشته باشد، در مسیر توسعه و پیشرفت می‌تواند با سرعت زیاد حرکت کند. هرچند برنامه‌های عملیاتی اقتصادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است اما در کنار آن‌ها باید به یک مسئله دیگرهم توجه جدی و اهتمام خاص داشت و آن تعلیم وتربیت است که می‌تواند نقش تعیین‌کننده در مقام‌سازی اقتصاد داشته باشد.

مدل‌های جدید رشد اقتصادی همچون مدل رومر نیز این مسئله را تائید می‌کند. یکی از ضعف‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود دارد، این است که بسیاری از مفاهیم اقتصادی که افراد در جامعه با آن سروکار دارند، در هیچ جای نظام تعلیمی کشور جایگاهی ندارد.

این درحالیست که چگونگی انتقال مفاهیم اقتصادی متناسب با سن و درک افراد در انواع مقاطع تحصیلی، از مسائل مهم نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته است تا هرگاه فرد درجامعه وارد شد، به بهترین نحو رفتار کند.

لذا با توجه به ماده ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که گفتمان سازی و تبیین اقتصاد مقاومتی درمحیط آموزشی را تاکید می‌کند، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بایستی این مسئله را پیگیری نماید. در واقع اگر انتظار باشد که در آینده نونهالان و نوجوانانِ اکنون که مدیران جامعه آینده خواهند شد، فکرشان در الگوی اقتصاد مقاومتی باشد، باید در نظام آموزشی کشور تجدیدنظر صورت گیرد.

 

درس و تدریس بر پایه اقتصاد 

درحال حاضر کشور نیازمند تحقیقاتی است که خروجی آن درس‌ها و کتاب‌هایی باشد که بسیاری از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را نه به‌صورت مستقیم، بلکه به‌صورت یک خصیصه و درقالب‌های مختلف برای متعلمان فراهم آورد.همچنین جامعه امروز نیازمند آن است که در قالب درس‌ها و کتاب‌ها، مؤلفه‌هایی همچون هزینه فرصت، بهره‌وری، کارایی، کارآفرینی، ذخیره ارزش، ارزش تولید و بسیاری ازمؤلفه‌های اساسی دیگری که در اقتصاد بدان بسیار توجه می‌شود و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با وارد شدن در بازار تولید و مصرف با آن‌ها مواجه می‌شوند، متناسب با سنین مختلف آموزش داده شود.

تعلیم و تربیت جایگاه بسیار مهمی درشکل‌گیری اقتصاد مقاومتی دارد و در کنار دیگر برنامه‌های عملیاتی همچون اشتغال، صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری باید بدان توجه کرد و این مفهوم را با تدوین کتب و سرفصل‌های آموزشی متناسب با سنین مختلف در نظام آموزش‌وپرورش، عملیاتی نمود. البته لازم به ذکر است که در این زمینه فعالیت‌هایی آغازشده اما ضروری است که این مهم با سرعت بیشتری درکشور پیگیری شود.

 

تدریس سیاست‌های ابلاغی  در دانشگاه‌

محمدحسین فنایی  مسئول کمیته شفاف سازی اقتصاد مقاومتی هم در این خصوص با تاکید بر لزوم تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید در دانشگاه ها تدریس شود زیرا اشکالی ندارد اقتصاد مقاومتی را تدریس کرد؛ چراکه برخی فکر می کنند اقتصاد مقاومتی مقطعی است در حالی که چنین نیست و برنامه ای برای همه زمان ها است.

وی  با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بیشتر به حرف زدن منجر شده و به اقدام و عمل در این زمینه توجهی نمی شود، افزود:

بندهای اقتصاد مقاومتی بسیار گویا است اما متاسفانه تفکری که برای اجرای بندهای اقتصاد مقاومتی نیاز بوده تعریف نشده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن یزد اضافه کرد:  شاید برخی از بندهای اقتصاد مقاومتی را کشورهای خارجی اجرا می کنند اما در کشور ما کارهای روزمره دستگاه‌ها را به نام اقتصاد مقاومتی مطرح می کنند که این غلط است.فنایی با بیان اینکه باید برای اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به صورت بند به بند اقدام کرد، گفت: همچنین باید با بررسی و تفسیر نسبت به تحقق آن اقدام کرد که امروز بسیاری از کشورها بدون اینکه اقتصاد مقاومتی داشته باشند، بندهای اقتصاد مقاومتی ما را اجرا می کنند.

او با تاکید بر لزوم اجرای ۲۴ بند سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: پیشنهاد می شود کارگروهی در راستای اجرایی شدن این بندها شکل بگیرد که از سوی بسیج مهندسین اندیشکده ای در حال پیگیری است و امیدواریم به نتیجه دلخواه برسد.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی در امور اقتصادی تصریح کرد: برای جلوگیری از فساد نیز باید به بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر شفاف سازی است، داشته باشیم و این کار را از خودمان آغاز کنیم.

 

تدریس درس اقتصاد در مدارس

در حوزه اموزش مدارس علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و‌پرورش با اشاره به ۱۴۰عنوان کتاب تازه تالیف گفته بود که  درس اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ تدریس خواهد شد.

او با باین اینکه یکی از وظایف اصلی وزارت آموزش و پرورش، تربیت است، گفت: با توجه به اینکه اقدامات وزارت آموزش و پرورش طبق برنامه ششم توسعه، اجرای سند تحول بنیادین است، در بخشی از این سند، به موضوع تربیت همه جانبه پرداخته شده است و در این سند ۶ ساحت تربیتی دیده شده است که اجرای این ساحت ها، تربیت همه جانبه را به دنبال دارد.

وی یکی از ساحت های تربیتی را اخلاق و اعتقادات برشمرد و گفت: اگرچه این ساحت فردی محسوب می شود، اما آثار اجتماعی و محیطی دارد.

وی با اشاره به تربیت اقتصادی و حرفه ای دانش ‌آموزان، بیان کرد: باید دانش آموزان، حرفه و تخصصی را بیاموزند تا بتوانند در رفع مشکلات اقتصادی جامعه تاثیرگذار باشند. گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، وظیفه وزارت آموزش و پرورش است که این موضوع را دنبال می کند.

فانی با اشاره به تربیت علمی و فناورانه، گفت: این تربیت دربرگیرنده یادگیری و آموزش است. به طوری که امسال ۱۴۰ عنوان کتاب جدید را وارد نظام آموزش و پرورش کرده ایم.

این کارشناس حوزه اموزش با اشاره به نقش تشکل های آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان گفت: آموختن در گذشته برای دانستن و زیستن صورت می گرفت اما امروز باید آموختن برای زیستن با دیگران باشد.

پیشرفت اقتصاد با اموزش پرورش پویا

بطحایی وزیر اموزش و پرورش هم در این خصوص با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی در حوزه اموزش اعلام کرده است: اعتقاد داریم مدرسه مورد انتظار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیت جامعه و درگیری فکری و عاطفی همه اصحاب تعلیم و تربیت تحقق نمی یابد.
او ادامه داد: آموزش و پرورش زیر ساخت کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است. از همین رو اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اقتصاد مقاومتی و نقشه جامع علمی کشور نیازمند آموزش و پرورش پویا و فعال است و عمیقا باور داریم معلمان صبور ، نجیب و زحمتکش کلیدی ترین رکن نظام آموزش هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری همدلانه همه آنها بستگی دارد.
وی ادامه داد: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد و رویکردهای آینده پژوهانه در آموزش و پرورش یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که آموزش و پرورش بدون آن قادر به مواجهه با اینده نخواهد بود.
وی گفت: بر این اساس برنامه های خوبی را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی بویژه تحول سند بنیادین به عنوان سندی قانونی و عامل همسو کننده همه راهبردها و برنامه های نظام آموزشی شکل داده ام و در پرتو آن توسعه عدالت آموزش و پرورش را محور برنامه خویش ساخته ام.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید