شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهسرمقالهضربه ترامپ به برجام

ضربه ترامپ به برجام

دکتر محمد طبیبیان

بالاخره ترامپ اعلام كرد كه از توافق هسته اى كناره گيرى مى كند، اين خبر بدى براى جهان بود. جز اين نيست كه او تابع صد درصد نتان ياهو است و اگر انگيزه اى دارد در درجه اول خوش خدمتى به نتان ياهو و در درجه دوم طرفدارن تند رو خودش در داخل امريكا است. تا آنجا كه به ايران مربوط مى شود جهت تاثير اين حركت تا حدودى به تصميم هاى داخلى وا بسته است. به خصوص اگر سياست هاى اقتصادى مشابه آنچه در هفته هاى اخير اتخاذ شده باشد، تاثير ناهنجارى ايجاد خواهد كرد. همچنين اگر سياست هاى اجتماعى مانند فيلتر كردن پيام رسان ها و از اين دست باشد نيز شايد در كوتاه مدت و در ظاهر به نظر برسد كه سر وصدايى بگوش نمى رسد اما آثار اينگونه سياست ها در بلند مدت مخرب است.
روستاييان محل ما داستانى در مورد مكر روباه داشتند. روباه وقتى شب وارد روستا مى شود و محل ماكيان را بسته و نفوذ نا پذير مى يابد دُم خود را از زير در وارد مى كند و تكان مى دهد. ماكيان ها كه هيجان زده مى شوند خود بقيه آسيب را ايجاد مى كنند يعنى برخى از روزن يا بالاى ديوار به بيرون مى پرند و طعمه روباه مى شوند.
اين داستان تمثيلى هر چند از نوع كليله و دمنه است اما تمثيلى از شرايطى است كه يك تحريك خارجى تصميم گيرى هاى زيانبار داخلى را سبب شود و كار را خرابتر كند. يك ضربه كوچك از طريق واكنش نسنجيده تشديد و تبديل به تخريب هاى بزرگى شود. اكنون بايد با دقت نوع واكنش و برنامه دولت را سنجيد.
الف-آيا به طرف زورمدارى در اقتصاد حركت مى كنند همراه با تداوم افزايش نقدينگى، كه طى پنج سال اخير ركورد خورده، و …
ب- يا عقلانيت در اقتصاد و اجتماع كه لازمه آن آزاد كردن نيرو و خلاقيت مردم است همراه با انضباط پولى و مالى و تحول مديريت كلان.
خروجى سيستم تحت هر كدام از اين گزينه ها به شدت متفاوت خواهد بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید