جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرصید صنعتی تاثیر منفی بر صیادان محلی ندارد

صید صنعتی تاثیر منفی بر صیادان محلی ندارد

صید صنعتی تاثیر منفی بر صیادان محلی ندارد

 رئیس سازمان شیلات کشور گفت: در اثر ساماندهی صید فانوس ماهیان در آب های جنوب، مواد اولیه 20 کارخانه ساخت پودر ماهی در مناطق جاسک، بندرعباس و قشم فراهم شده که عمده آنها در گذشته با مواد اولیه وارداتی فعال بودند.

به گزارش رتبه آنلاین، حسن صالحی به ماجرای اخیر صید فانوس ماهیان در عمق دریای عمان اشاره کرد و گفت: سازمان شیلات ایران با انتقال فناوری از خارج موفق شده ظرفیت چند میلیون تنی فانوس ماهیان در دریای عمان را مورد بهره برداری قرار دهد.
رئیس سازمان شیلات کشور، بهره برداری از ظرفیت چند میلیون تنی فانوس ماهیان در دریای عمان و ساماندهی این گونه را ظرفیتی بسیار ارزشمند دانست و افزود: این سیاست از دهه 60 مورد نظر دولت های مختلف بوده اما به دلیل نبود امکانات و عزم جدی محقق نشده که اکنون سازمان شیلات ایران موفق شده با انتقال فناوری از خارج این ظرفیت را مورد بهره برداری قرار دهد.
وی، افزود: با این اقدام علاوه بر انتقال فناوری، صیادان بومی همگام با کار آموزش می بینند و از خروج ارز جلوگیری می شود و شناورهای مجهز خارجی در این روش با قراردادهای اجاره به شرط تملیک، به تملک شرکت‌های ایرانی در می آیند.
صالحی با بیان اینکه سازمان شیلات کشور از سال 1390 تا کنون تعداد 261 موافقت اصولی در قالب 128 شرکت ایرانی برای صید فانوس ماهیان صادر کرده و هم اکنون نیز 91 فروند کشتی تمام ایرانی در اجاره شرکت های ایرانی فعال هستند، اظهار کرد: کشتی های خارجی فعال در صید فانوس ماهیان همگی در اجاره شرکت های ایرانی هستند و توسط سازمان بنادر و دریانوردی ثبت و با پرچم جمهوری اسلامی ایران به صید فانوس ماهیان مشغول هستند.
وی‌ تاکید کرد: برخلاف ادعاها درصد کمی از شاغلین در عرشه کشتی های صید فانوس ماهیان خارجی هستند که عمدتا نیروهای متخصص وکارگرماهر هستند و بیشتر شاغلین ایرانی اند که جایگزینی نیروی کار ایرانی بعد از آموزش فنی و فراگرفتن مهارت در دستور کار سازمان شیلات ایران است.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه تمامی صید انجام شده در بنادر کشور تخلیه و به کارخانه های تولید پودر ماهی منتقل می شود، افزود: در اثر ساماندهی صید فانوس ماهیان در آب های جنوب، مواد اولیه کار 20 کارخانه ساخت پودر ماهی در مناطق جاسک، بندرعباس و قشم فراهم شده است که عمده آنها پیشتر با مواد اولیه وارداتی فعال بودند.
این مقام مسئول میزان اشتغالزایی صید فانوس ماهیان در کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم را بالغ بر 12 هزار نفر دانست و گفت: پودر ماهی تولید شده از فانوس ماهیان به دلیل دارا بودن کیفیت بالا سبب افزایش راندمان صنعت آبزی پروری کشور شده که علاوه بر اشتغال زایی مانع از خروج ارز از کشور نیز شده است.
حسن صالحی با تاکید بر اینکه نه تنها فانوس ماهی هیچ گاه صید مرسوم شناورهای سنتی نبوده بلکه صید جانبی شناورها نیز عمدتا گونه یال اسبی غیر خوراکی در ایران بوده است، افزود: این گونه نیز در این مناطق صید نمی‌شده و حتی مصرف انسانی هم ندارد.
رئیس سازمان شیلات کشور، به حمایت از صیادان سنتی تاکید کرد و گفت: شناورهای صید صنعتی مانند فانوس ماهیان در محدوده آبی خارج از صید شناورهای سنتی مشغول فعالیت هستند و تخلفات معدودی هم اگر از سوی این شناورها صورت گرفته توسط سازمان شیلات برخورد شده و در صورت تکرار، پروانه فعالیت شرکت نیز لغو می‌شود.
صالحی، میزان صید ماهی تجاری توسط شناورهای صید فانوس ماهی را 2 هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با 300 هزار تن صید ماهی استان هرمزگان سهمی کمتر از یک درصد دارد که بدیهی است نمی‌تواند تاثیر منفی بر میزان استحصال آبزیان توسط صیادان محلی استان داشته باشد.
وی‌ تصریح کرد: برخلاف ادعاهای صورت گرفته، در صید فانوس ماهیان از ترال میان سطحی استفاده می شود و این صید و میزان آن با استانداردهای سازمان شیلات و فائو مطابقت دارد.
رئیس سازمان شیلات کشور، میزان صید فانوس ماهیان در سال 96 را 26هزار 500 تن عنوان کرد و افزود: از این مقدار 16 هزار و 500 تن آن فانوس ماهی بوده که بالاتر از استاندارد 60 درصد صید اصلی و 40 درصد صید جانبی فائو بوده است.

منبع:فصل تجارت

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید