جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیصنعت بیمه ایران در حال گذر از بیمه دولتی است

صنعت بیمه ایران در حال گذر از بیمه دولتی است

ثبات نسبي در ارزش پول ملي يكي از مباحث جدي صنعت بیمه است

افت و خیزهای صنعت بیمه در ایران طی دهه‌های گذشته بسیار زیاد بوده است و حتی برخی از روش‌های بیمه‌گری در این سالها زیر علامت سئوالی بزرگ قرار گرفته است. به صورت نمونه بیمه‌‎های زندگی در صنعت بیمه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی دجار تردیدهایی بود و مرور سابقه این حوزه موید این نکته است که وضعیت در این حوزه تحولات زیادی را تجربه کرده است.

بعد از انقلاب  توسعه بيمه هاي زندگي دچار يك ترديد شد و بحث ربوي بودن آن مطرح شد كه يكي از موانع بود. از سال 1360 فروش بيمه هاي زندگي در ایران متوقف شد تا سال 1367 اين ابهام وجود داشت. در سال 1367 اقداماتي شد و بخاطر اهميت بيمه هاي زندگي در قانون جديدي كه در مجلس پيش بيني شد، براي توسعه بيمه هاي زندگي يك شركت تخصصي پيشنهاد شد. همزمان با آن اقداماتي شد در رابطه با توضيح بيمه هاي زندگي، اصول محاسباتي آن و نتيجه مالي اين بيمه نامه ها در مراجع مذهبي. با موافقت مراجع مذهبي صنعت بيمه توانست در بخش بيمه هاي زندگي فعال شود و با فرمولي كه پيشنهاد شد ، سود بيمه هاي زندگي م يك سود حداقل تضمين شده محاسبه گردید و بيمه گذارها در نتيجه فعاليتشان به صورت واقعي شريك این صنعت شدند.

در ادامه این مسیر هم  در سال 1373 شروع فعاليت جديد شركتهاي بيمه در بخش بيمه هاي عمر در بيمه آسيا شروع شد و بعد از آن هم بقيه شركتها پيوستند. تا بخش خصوصي صنعت بيمه مجدداً آغاز به فعاليت كرد كه در آن مقطع تعدادي از شركتهاي بيمه اصولاً توسعه فعاليتشان را در بيزينس پنلهايي كه به بيمه مركزي داده بودند يكي از بندهاي آن هميشه توسعه بيمه هاي عمر بود به عنوان يكي از اهداف اساسي. اما اینکه چقدر به آن اهداف رسيدند يا نرسيدند حتماً جاي مطالعه و بررسي دارد. در اين خصوص و در پاسخ به این پرسش، در ادامه تحلیل و نقطه نظرهای  معصوم ضمیری، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بیمه پاسارگاد که  چهل سابقه فعالیت در صنعت بیمه را یدک می‌کشد  به صورت گزیده گردآوری کرده ایم که می خوانید:

 

محدودیت های فراوان صنعت بیمه

معصوم ضمیری، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بیمه پاسارگاد در خصوص فضای کسب و کار در صنعت بیمه ایران نکات مهمی را مد نظر دارد و در این خصوص معتقد است: هرچند از تاسیس شرکت های بیمه خصوصی مدت نسبتاً طولانی می گذرد و آزادسازی در نرخ های حق بیمه نیز تحقق پیدا کرده است، لیکن هنوز می توان گفت صنعت بیمه کشور در حال گذر از صنعت بیمه دولتی به صنعت بیمه مورد نظر سیاست گذاران بخش اقتصادی کشور است.

او در تشریح موانع و محدودیت های فراوان صنعت بیمه هم با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآ متناسب با نیازهای صنعت بیمه اشاره و ادامه داد:عدم توسعه در سیستم های اجرائی بخصوص عدم بهره گیری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته و نبود اخلاق حرفه ای مناسب در بخش های مختلف نقش آفرینان صنعت بیمه از دیگر مشلات این حوزه است.

وی افزود: عدم بلوغ کامل شرکت های بیمه از جهات مختلف و عدم وجود نظارت جایگزین مناسب پس از حذف تعرفه های حق بیمه در بازار از دیگر مشلات این سالهای صنعت بیمه است.

 

تنوع محصولات بیمه ای

وی همچنین در یک اراده دیدگاه دیگر درباره تنوع محصولات بیمه ای در بازار بیمه ایران هم گفته است: هر چند در سال های اخیر محصولات جدیدی توسط برخی از شرکت های بیمه به بازار عرضه شده است لیکن با توجه به حجم اقتصاد کشور و جمعیت آن، هنوز فضای گسترده تری برای عرضه محصولات جدیدوجود دارد. به عبارت دیگر می توان گفت یکی از مهم ترین الزامات توسعه و گسترش بیمه در آینده نوآوری عرضه محصولات جدید متناسب با نیازهای مردم و اقتصاد کشور است.

این کارشناس صنعت در راستـای بهبود فضای کسب و کار و رقابتی شدن بازار بیمه  هم توصیه کرد: هرچند اقدامات امیدوار کننده و مناسبی در دوران اخیر صورت پذیرفته لیکن ارتقاء همکاری های بین المللی در بخش بیمه خصوصاً در بخش اتکائی و تبادل خدمات بیمه ای نیازمند بازار بیمه دارای انضباط و نتایج قابل قبول فنی و مالی است، که صنعت بیمه می باید برای دستیابی به آن تلاش مضاعف  کنند.

 

توسعه بيمه هاي زندگي و بازار سرمایه

رئیس هیات مدیره بیمه پاسارگاد، پیش نیازها، الزامات اساسی و راهکارهای توسعه بیمه زندگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: توسعه بيمه هاي زندگي نیازمند وجود يك بازار سرمايه مطمئن و كارآمد است اما همين جا سؤال مطرح مي شود كه اگر نبود چه؟ بيمه‌گرها بايد راههاي ديگري را پيدا كنند. اما اگر بود مي تواند فعاليت بيمه گرها را در بخش بيمه هاي زندگي سرعت ببخشد و بهتر انجام دهد.

وی افزود: ثبات نسبي در ارزش پول ملي يكي از مباحث جدي است. در بيمه هاي زندگي كساني كه مي آيند و خودشان را براي بلند مدت بيمه عمر مي كنند  يا بيمه زندگي خريداري مي كنند از تورم يا كاهش ارزش پول ملي صدمه مي بينند .

وی همچنین تاکید کرد: در بخش بيمه هاي زندگي قدمهاي مؤثر طبق آنچه كه در برنامه ها پيش بيني شده است که اولين اقدام آن يك اراده جمعي و يك همكاري مشترك در صنعت بيمه با راهبري بيمه مركزي است اين اگر فراهم نشود و به صورت جزيره اي هر كدام از شركتها طبق برنامه هاي خودشان كارهايي را انجام بدهند نه اينكه نتيجه نگيرند ولي نتيجه مطلوب و نتيجه غایي را شايد نشود به آن دست پيدا كرد.

وی درباره فروش تخصصی بیمه های زندگی گفت: يكي ديگر از الزامات توسعه بيمه هاي زندگي يك سازمان فروش تخصصي است. همه مي دانند که اولاً بيمه فروختني است ثانياً بيمه عمر اصلاً فروش چهره به چهره نياز دارد. اگر كساني معتقد باشد كه مي شود با يك آگهي و يا اعلام عمومي بيمه نامه فروخت اين يك خطاست نمي شود اين اتفاق بيافتد. پس بايد برايش شبكه فروش خوب و تخصصي سازماندهي شود .

وی همچنین عدم برنامه جامع را یکی از موانع در توسعه بیمه های زندگی نام برد و گفت:  تک تک تعدادی از شرکتهای بیمه هر کدام به نوبه خود و بنا بر توان خودشان اقداماتی انجام دادند که امروزه به هر حال جای قدردانی از آن شرکتها هست. اما خوب است این توان در یکجا جمع شود و با نگاه و نظارت و ارشاد بیمه زندگی یک برنامه جامع و کاملی در رابطه با بیمه های عمر تهیه شود که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

هر شعبه یک سازمان بیمه

مدیرعامل بیمه پاسارگاد در پایان اظهار داشت: در بیمه پاسارگاد در همین دوره بسیار کوتاه ما 82 شعبه داریم که فعالیت بیمه انجام می دهند. عمده آنها به بیمه های زندگی مشغولند. تعداد نماینده های عمومی 2600 عدد و عددی که اشاره شد حدود 22-23 هزار تا در کل بازار بیمه نماینده تخصصی 19هزارتا از آنها در بیمه پاسارگاد است .

وی تاکید کرد: یک سازمان فروشی طراحی کردیم که آن سازمان فروش مدیران ارشد فروشی دارد که برکار نماینده ها نظارت می کنند، مدیریت می کنند، کنترل می کنند.مدیر توسعه دارند، مدیرآموزش و مدیر فروش دارند. به عبارت دیگر به جای اینکه ما برویم نماینده های فروش بیمه های عمر را مستقیماً به بدنه شرکت وصل کنیم آنها را در غالب یک سازمان درآورده ایم و بر آنها نظارت می کنیم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید