پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

صنایع پیشران شاخص

عباس ضیایی نیری کارشناس بازار سرمایه| روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه و رشدهای اخیر بورس به‌ ویژه طی سه‌ماه اخیر که بازدهی بالای بورس را به دنبال داشت، سبب برتری این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای موازی سرمایه‌گذاری شده است. این صعود که بیشتر از عوامل بنیادی نشات گرفته است، نویدبخش تداوم رشد بازار در ماه‌های آتی است. به‌طور کلی می‌توان گفت پیش‌بینی کلی از آینده بازارسهام تا فصل مجامع مثبت خواهد بود. البته تحقق این امر در گرو انجام خصوصی‌سازی در تمامی جهات در بین‌ همه گروه‌های فعال در بازار است. در این راستا اگر صاحبان تمام صنایع نیز در مسیر جریان صحیح نقدینگی قرار گیرند، به‌طور حتم این شبکه گسترده مالی در عین جذابیت شکل رقابتی با تنوع بیشتری همراه خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین، البته در شرایطی که هر روز در حوزه سیاست بین‌الملل که با اقتصاد در هم‌ آمیخته شده، شاهد اتفاقات جدیدی هستیم و تمامی بازارهای فعال و نیمه فعال کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد، پیش‌بینی وضعیت دقیق بازار سرمایه تا فصل مجامع در تیرماه سال آینده کمی فراتر از منطق حساب و کتاب است. اما، با بررسی شرایط کنونی و روندی که نمادها در این روزها در پیش گرفتند و بستر اطمینان که میان فعالان و صاحبان نقدینگی در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس صورت گرفته، می‌توان خوش‌بینانه‌تر آینده این بازار و سرمایه‌های سرازیر در این آکواریوم اقتصادی را نگاه کرد.در این راستا حذف دلالان و ارتباط مستقیم علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری با کارگزاران فعال در این حوزه، افزایش جهانی قیمت نفت در چند هفته منتهی به پایان سال میلادی، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه و کامودیتی‌ها در بازارهای کالای جهانی، اجرای دستورالعمل‌های مطرح شده و پیشنهادی دولت در حمایت از این بخش از بازار دریچه‌های روشن‌تری را در سیر صعودی شاخص‌ها و سبز شدن‌ علامت‌ها حتی در فصل مجامع نمایان می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، این عوامل به‌عنوان دریچه‌های پنج‌‌گانه در شفافیت سیر صعودی بورس در ماه‌های آتی خواهند بود.

در این میان، اجرای هرچه بیشتر طرح معاملات الگوریتمی که پیش‌تر نیز مورد توجه فعالان و برخی کارگزاران بود،  با ایجاد محیطی کم خطاتر و بدون دخالت فردی و کاهش ریسک‌های بازار، می‌تواند توجه بسیاری از سرمایه‌داران را تا فصل مورد نظر به خود جلب کند و مانع از زمستانی شدن معاملات و   رشد بیشتر شاخص‌ها شود. در واقع معاملات الگوریتمی شکلی نوین از داد و ستد هستند که از مدت‌ها قبل در بورس‌های جهانی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و به نوعی میزان قابل توجهی از اطلاعات و آنالیز آنها در کنار هم‌ و در یک‌ برنامه مشخص‌شده صورت می‌پذیرد. به تبع آن، داد و ستد ایمن‌تر و پرسودتری صورت می‌گیرد.نگاه‌ این روش جدید در بازار سرمایه ایران انتخاب مقدار و سیاست کنترل ورود و خروج در معاملات است که از مرسوم‌ترین شکل‌های معاملات الگوریتمی می‌توان به میانگین موزون حجم و قیمت همچنین موزون زمان و قیمت اشاره کرد. پس می‌توان تلویحا نتیجه‌ گرفت‌ با این مدل از معاملات به نوعی وارد مرحله بالا و پوست‌اندازی جدیدی در شکل داد و ستد شده‌ایم.از اهداف و سیاست اصلی برای اشخاصی که از این مدل خرید و فروش بهره می‌برند استفاده از استراتژی بهبود تب ریسک است، چرا که به این صورت سیستم این اجازه را دارد که حجم فراوانی از پیشنهادهای معاملاتی و عرضه و تقاضا را به‌طورآنی آنالیز و وارد سیستم معاملات کند.

البته در شرایط کنونی در این مسیر نوسازی و پر بازده، سرمایه‌گذاری باید به تمام صنایع موجود در بازار توجه داشت و صرف تاثیر‌گذار بودن برخی صنایع از دیگر نمادهای بازار هرچند خرد و کوچک غافل نبود؛ زمانی می‌توان‌ بدنه بازار را استوار و به سمت جلو هدایت کرد که تمامی صنایع دارای ارزشِ شاخص باشند. البته در بازه زمانی کوتاه چنین توجهاتی تاثیرات خود را نمایان نخواهد کرد اما، در بلند مدت می‌توان به آن امید داشت.در ۶ ماه پیش‌رو باز هم بازوبند قدرت در اختیار معدنی‌ها، گروه‌های پالایشی و فلزات اساسی همچون فولاد و نفت و گاز خواهد بود. این صنایع سوخت موتور چرخش رو به جلوی بازار خواهند بود. البته اگر آموزش‌های سرمایه‌گذاری که از سوی کارگزاری‌های مربوط صورت می‌پذیرد شکل آسان‌تر و روان‌تری به خود گیرد به‌طورحتم در آگاهی اقشار مختلف که شناختی جز اخبار روزمره را ندارند مفید بوده و توجه آنها را به تالار شیشه‌ای جلب خواهد کرد.

بی‌شک پیش‌بینی کلی از آینده این بخش اقتصادی تا فصل مجامع مثبت خواهد بود: در صورتی که خصوصی‌سازی در تمامی جهات در بین‌ همه گروه‌ها،‌جنبه حقیقی‌تری گیرد و صاحبان تمام صنایع هم در مسیر ورود قرار بگیرند، بطورحتم این شبکه گسترده مالی در عین جذابیت شکل رقابتی و تنوع نیز به خود خواهد گرفت. حتی اهرمی خواهد بود برای درهای بسته دیگر بازارها مانند مسکن که مدت‌هاست در خوابی عمیق فرو رفته و سرمایه‌هایی را که می‌توانست در جهت جهش اقتصادی فردی و جمعی در کشور پدیدار سازد   در بن‌بست رکود قرار داده است.در راستای تحقق این موضوع، یکسان‌سازی و ساماندهی بازار ارز و قیمت آن که به دلیل تاثیر پذیری بیشتر صنایع از التهابات ارزی صورت می‌پذیرد، می‌تواند کنترل بیشتری را در حضور این صنایع در تابلوی شاخص‌ها داشته باشد و باعث رونق بلند مدت آنها شود.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید