چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالیصعود همزمان سه بازار

صعود همزمان سه بازار

 

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
تخلیه هیجان در بورس تهران
شاخص کل بورس تهران دیروز با جهش ۵۶۶۲ واحدی مجددا به ارتفاع ۱۸۰ هزار و ۸۴۸ واحدی بازگشت. این نماگر در دوره اصلاحی اخیر ۲۰ هزار واحد از اوج تاریخی خود فاصله گرفت و ریزش ۱۰ درصدی را تا روز گذشته ثبت کرد. اما پس از تخلیه هیجان در بازار سهام، قیمت‌ها به لطف مقاومت‌های بنیادی بسیاری از سهم‌های بزرگ و حمایت‌ سهامداران حقوقی در نمادهای برجسته، رشدکرد. از ویژگی‌های معاملات دیروز، چرخش چشمگیر جریان نقدینگی از صف‌های فروش به صف‌های خرید و جدایی مسیر سهام بنیادی از سایر سهم‌ها بود. فعالان حقیقی که تا روز دوشنبه در صف فروشندگان بودند، روز گذشته به صف‌های خرید پیوستند و در نهایت، مالکیت ۱۴۶ میلیارد تومان از سهام را به نفع خود تغییر دادند. ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومانی معاملات دیروز، امیدها به تداوم روند متعادل بورس را تقویت کرد.

بازار ارز
دلار در آستانه فتح کانال 15 هزار
هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد 1100 تومانی به قیمت 14 هزار و 900 تومان معامله شد. با رشد 8 درصدی دلار طی روز گذشته، قیمت این ارز از سقف تاریخی به نزدیکی ۲۰ درصد رسید. حرکت مجدد شاخص ارزی برای دست‌یافتن به قله تاریخی از روز یکشنبه و درست زمانی شروع شد که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس به تصویب رسید. در حالی که التهاب بازار ارز در هفته دوم مهر با حضور موثر بازارساز و دادن اختیارات بیشتر به صرافی‌ها و بانک‌ها و همچنین کنترل‌های امنیتی فروکش کرده بود، گمانه‌زنی در مورد تایید نهایی لوایح FATF و دیگر مسائل سیاسی بار دیگر قیمت‌ها را در مسیر افزایشی قرار داد. در برخورد انتظارات فعالان ارزی نسبت به واقعیت تحریم‌ها، به نظر می‌رسد که غلبه با بدبینان در بازاری با فروشندگان کم است.

بازار سکه
سبقت سکه از رشد دلار
هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 450 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. با رشد بیش از 10 درصدی بهای سکه در جریان معاملات دیروز، ارزش این فلز گرانبها طی دو روز اخیر افزایش 24 درصدی را نشان می‌دهد که تناسبی با رشد 14 درصدی نرخ دلار در بازار آزاد ندارد. ضمن اینکه طلای جهانی هم طی دو روز اخیر عمدتا تحت فشار بوده و چشم‌انداز کوتاه‌مدت مثبتی ندارد. از این منظر، پیشتازی سکه از دلار طی دو روز اخیر را باید در وضعیت خاص بازار ارز و محدودیت‌های حاکم بر این بازار نسبت به طلا دانست. به نظر می‌رسد نبود فضای امنیتی برای سکه‌بازان موجب شده تا تمایلات صعودی فعالان این بازار بیشتر خودنمایی کند و در نتیجه، رشد قیمت در این بازار شتابنده‌تر حرکت کند.

بازار طلای جهانی
طلای جهانی در حمایت ریسک‌ها
هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد یک دلاری به قیمت 1187 دلار رسید. بهای طلا روز گذشته با وجود حرکت صعودی شاخص دلار، مجددا تقویت شد. فلز زرد توام با بازگشایی بازار جهانی در روز دوشنبه به دلیل سیگنال‌های منفی اقتصادهای حوزهیورو بیشترین افت روزانه خود را در دو هفته گذشته ثبت کرد. با این حال، کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی پیش‌بینی صندوق بین‌المللیپول از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۸ و برآورد این صندوق از ضعف اقتصادهای در حال توسعه با تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، بر نگرانی سرمایه‌گذاران افزود. بحران بدهی ایتالیا نیز عامل دیگر حمایت از طلا شد. با این حال جهش بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا در کنار دورنمای تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، در قالب چهارمین نوبت از افزایش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره، همچنان عامل فشار بر طلا ارزیابی می‌شود.

بازار اوراق مسکن
همبستگی منفی «تسه»‌ با سهام
هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) دیروز با افت یک درصدی به قیمت 61 هزار و 480 تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای اوراق تسهیلات در جریان معاملات روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. این در حالی است که قیمت‌ها در این بازار طی هفته اخیر بیش از 5/ 3 درصد رشد کرده‌اند. در چند روز اخیر، همبستگی منفی نسبتا معناداری بین سهام و اوراق برقرار بود. به‌طوری که اوراق تسهیلات با جهش‌های سهام افت کرد و سپس با ریزش ارزش سهام، به مدار صعود بازگشت. این الگو در معاملات دیروز بازارها نیز انعکاس یافت. در واقع، در حالی که شاخص سهام روز گذشته مجددا به مسیر صعودی بازگشت، سررسیدهای مختلف اوراق با خروج نسبی نقدینگی از این بازار، عمدتا تحت فشار عرضه قرار گرفتند و غالبا با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

بازار نفت
توفان «میشل» عامل تقویت نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد 2 درصدی به قیمت 7/ 74 دلار رسید. نوسان نفت همچنان تحت تاثیر تداوم عدم قطعیت‌های سمت عرضه است. ارسال سیگنال‌هایی درخصوص تقویت عرضه از سوی عربستان و همچنین احتمال کاهش فشارهای آمریکا بر مشتریان نفتی ایران، ارزش نفت را روز دوشنبه تنزل داد. با این حال، رویترز دیروز با ادعای اینکه صادرات نفتایران در هفته قبل به ۱/ ۱ میلیون بشکه(از ۵/ ۲ میلیون در آوریل) کاهش یافته،  نگرانی‌های سمت عرضه را بیشتر کرد. اما عامل مهم در رشد دیروز، وزش توفان «میشل»  در محل تولید ۲۰ درصد از نفت آمریکا بود که موجب اخلال و تخلیه ۱۰ میدان نفتی در این منطقه شد و قیمت‌ها را ارتقا بخشید. در سمت تقاضا نیز، دیروز، صندوق بین‌المللی پول و آژانس بین‌المللی انرژی به عواقب رشد بهای نفت بر تقاضای جهانی هشدار دادند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید