سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزصدور زعفران ایرانی با یک برند قدرتمند

صدور زعفران ایرانی با یک برند قدرتمند

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: با توجه به تولید ۷۰ درصدی زعفران جهان در ایران ما باید حداقل ۸۰ درصد از سهم بازار جهانی این محصول را داشته باشیم و این مهم محقق نمی شود مگر با تشکیل یک برند قدرتمند زعفران ایرانی.

به گزارش رتبه آنلاین، علی اوسط هاشمی در نشستی با مسئولان بخش خصوصی و دولتی زعفران، با موضوع “اتخاذ تصمیم در خصوص مباحث صادرات و تجارت در بازار زعفران” افزود: باید تصمیماتی اتخاذ شود که سهم ایران در بازار جهانی زعفران را از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات باید در سطح ملی و برای تحقق منفعت ملی باشد، افزود: با تشکیل یک برند قدرتمند زعفران ایرانی، بی تردید هم منافع کشاورزان و هم منافع بازرگانان تامین خواهد شد.

اوسط هاشمی ادامه داد: همچنین باید زمینه ایجاد بورس جهانی زعفران در ایران فراهم شود و در این راستا فعالان این محصول می توانند با نماینده فائو وارد فاز همکاری شوند و از آنها کمک و راهنمایی بگیرند.

وی اظهار کرد: اکنون زعفران تنها بر اساس مصرف داخل کشور بسته‌بندی می‌شود و تنوع مصرف بازارهای بین‌المللی را در آن لحاظ نمی گردد این در حالی است که می‌شود با تشکیل بورس جهانی زعفران جهان را متقاعد کرد که برای خرید این طلای سرخ، از هر نقطه دنیا به ایران مراجعه کنند.

اوسط هاشمی با اشاره به تصمیمات گذشته و شکل همکاری بخش خصوصی و دولتی، بیان کرد: تقابل بخش خصوصی و دولتی بدترین نوع نگاه بوده که سازمان تعاون روستایی این نگاه را نمی‌پسندد و در صدد تغییر آن است.

وی اضافه کرد: بازرگانان باید به نحوی عمل کنند که کشاورزان برای تولید بیشتر تشویق شوند و این موضوع برای تجار نیز وزنه اعتباری محسوب خواهد شد و انسجام لازم در صیانت از تولید ملی را ایجاد خواهد کرد.

اوسط هاشمی تولید بیشترین زعفران جهان در ایران را قدرت کشور دانست و گفت: شاید در تعیین قیمت نفت اختیار چندانی نداشته باشیم، اما قطعا می‌توانیم در کنترل قیمت کالایی مانند زعفران که بیشترین تولید در کشور ما است، قوی‌تر عمل کرده و حرفی برای گفتن در جهان داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه باید رقابت را از درون کشور به بیرون انتقال داد، عنوان کرد: باید در بازارهای خارجی از زعفران به عنوان کالایی که ویژه ایران است صحبت شود و این محصول فقط با نام ایران شناخته شود.

اوسط هاشمی در پایان خواستار تشکیل شهرک صنعتی زعفران در کشور شد .

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید