جمعه 10 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاصادرات دو برابر گران‌تر از واردات شد

صادرات دو برابر گران‌تر از واردات شد


نگاهی به آمار تجارت خارجی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نشان می‌دهد که در آذر ماه امسال، تراز بازرگانی در این بخش حدود ۶۰۰ میلیون دلار منفی‌تر شده است که در این میان میزان واردات بیشتر از همه به چشم می‌خورد که بیشتر از ۱۴ میلیون تن شده اما با توجه به ارزش‌ دو برابری صادرات نسبت به واردات، تراز بازرگانی روند نزولی عجیب و غریبی پیدا نکرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در ۹ ماهه امسال، بیش از پنج میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی به ارزشی بالغ بر چهار میلیارد و ۷۵۶ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که رشد نسبتا مناسبی را نسبت به همین آمارها در پایان آبان‌ ماه نشان‌ می‌دهد.

اما در سوی دیگر میزان واردات همین بخش بیش از ۱۴ میلیون و ۴۴۷ هزار تن به ارزشی بالاتر از هفت میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار بوده است.

آنچه با توجه به این آمار به دست می‌آید تراز وزنی منفی ۹ میلیون و ۳۹۶ هزار تنی بخش کشاورزی و غذایی و تراز تجاری منفی دو میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلاری است. و جالب‌تر از همه اینکه با وجود رشد بالای وزنی واردات در این بخش، تراز بازرگانی افت محسوس و زیادی نداشته است و تنها با ۶۰۰ میلیون دلار تغییر و رشد منفی نسبت به هشت ماهه امسال رو به رو هستیم.

این مسئله نشان می‌دهد که صادرات محصولات کشاورزی از نظر وزنی و ارزشی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و محصولات گران و با ارزش زیادی وارد کشور نشده‌اند که برای آن‌ها ارز هنگفتی مصرف کنیم.

همین آمارها گویای این است که هر کیلوگرم صادرات محصولات کشاورزی تقریبا یک دلار ارزش دارد در حالیکه هر کیلوگرم واردات برای ما تقریبا نصف آن یعنی ۵۰ سنت به صورت میانگین آب می‌خورد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید