جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبرشکست برجام، زیانی بزرگ است

شکست برجام، زیانی بزرگ است

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران گفت اگر بنا بر شکست برجام باشد، این امر زیان بزرگی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و برای چندجانبه‌گرایی خواهد بود. آمانو در سخنرانی آغازین خود در نشست شورای حکام گفت: آژانس کار تایید و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران در برجام را در مدت بیش از دو سال انجام داده است.

به گزارش رتبه آنلاین، او افزود: «برجام یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است. من تا به امروز می‌توانم بگویم که ایران درحال انجام تعهدات هسته‌ای خود است. ضروری است که ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد.»  آمانو در ادامه سخنرانی خود گفت: «آژانس از ایران درخواست کرده است توضیحات بیشتری درباره طرح‌های مربوط به توسعه چرخه سوخت هسته‌ای مرتبط با پیشران هسته‌ای دریایی ارائه دهد.» او افزود: «آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند و ما به تمام سایت‌ها و اماکن مورد نیاز دسترسی داشته‌ایم. ارزیابی‌های مربوط به‌وجود نداشتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد.» نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در مقر آژانس در وین آغاز شد و بررسی گزارش جدید مدیر کل درخصوص اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام از جمله محورهای کاری این نشست است. در نشست فصلی شورای حکام که روزهای دوشنبه تا جمعه این هفته برگزار می‌شود، علاوه بر بررسی موضوع برجام مسائل دیگری از جمله اجرای توافق‌های پادمانی آژانس در کره‌شمالی و سوریه و همچنین گزارش‌های مربوط به مرور ایمنی و فناوری هسته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران به «ایرنا» گفت که او در جلسه آژانس به‌عنوان رئیس گروه ۷۷ درباره موضوعات ایمنی و فناوری هسته‌ای سخنرانی می‌کند.

ترامپ شجاعت پاره کردن برجام را ندارد

همزمان معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت ترامپ شجاعت لازم برای پاره کردن برجام را ندارد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با العالم در پاسخ به این سوال که در صورت لغو برجام از سوی آمریکا تدابیر ایران درباره میزان غنی‌سازی یا پژوهش‌های اتمی چه خواهد بود، گفت: بر خلاف آن چیزی که نشان می‌دهد، ترامپ شجاعت لازم را ندارد، چون اگر قرار است که یک کاری را انجام بدهند دلیلی ندارد که فقط حرفش را بزنند، آنها اول گفتند که می‌خواهند برجام را پاره کنند، بعد گفتند می‌خواهند از آن خارج شوند، حالا هم مدت‌هاست که به بهانه‌هایی دارند این قضیه را به تعویق می‌اندازند و در عین حال به نحوی دارند از تعهدات خود تخطی و خلف وعده می‌کنند یا ابهام ایجاد می‌کنند و مانع بقیه می‌شوند که روابط اقتصادی و تجاری با ایران داشته باشند؛ همه اینها در دنیا رصد و دنیا متوجه می‌شود که یک کشوری که خود را ابرقدرت می‌داند به تعهداتی که پذیرفته پایبند نیست. در این وضعیت حتما آنها خودشان را در شرایط بدتری قرار می‌دهند چون ما همیشه راه‌های مختلفی داریم. کمالوندی در رابطه با طرح ساخت موتورهای اتمی برای کشتی‌ها گفت: این مساله یک بحث بلندمدت است و مربوط به یک یا دو سال دیگر نیست شاید مثلا ۱۰ سال زمان ببرد تا  ما بتوانیم پیشران هسته‌ای داشته باشیم. این موضوع مستلزم یک سری کارهای علمی، تکنولوژیک، صنعتی، تحقیقاتی و دانشگاهی است. مهم این است که این مساله اکنون در برنامه کاری جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید