شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرشکایت ایران ازآمریکا به سازمان ملل

شکایت ایران ازآمریکا به سازمان ملل

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد ایران درباره ادعای نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا مبنی‌‌بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن شکایتی به سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پنج‌شنبه گذشته در یک کنفرانس خبری در واشنگتن، قطعات باقی‌مانده موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به ریاض را به نمایش گذاشت و مدعی شد که این موشک در ایران و در مجتمع صنعتی «شهید باقری» ساخته شده و به حوثی‌های یمن تحویل داده شده است. این سخنان درشرایطی از سوی نیکی هیلی مطرح شد که سازمان ملل تاکنون چنین سخنانی را تایید نکرده است. وزارت خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه در حال بررسی مدارک ارائه‌شده ازسوی آمریکا است اعلام کرده که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

ایران نیز این ادعا را تکذیب و آن را نمایشی از سوی آمریکا توصیف کرده است. درهمین راستا محمدجواد ظریف روز گذشته در پیامی (نامه الکترونیکی) به خبرگزاری روسی اسپوتنیک، اعلام کرد که ایران علیه ادعای مطرح شده ازسوی آمریکا در مورد تحویل تسلیحات به یمن به سازمان ملل شکایت می‌کند.

ظریف روز شنبه نیز در حاشیه «همایش تخصصی انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران» در واکنش به ادعای اخیر هیلی گفت: آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر حضور خود در منطقه و اقداماتی که می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.  چه در خارج آمریکا و حتی بعضی از طرفداران صهیونیست‌ها به‌عنوان حرکتی خطرناک محکوم کردند.

ظریف در ادامه گفت: آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر حضور خود در اقداماتی که اکثرا می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند کما اینکه گروه رسیدگی سازمان ملل اعلام کرد در موشک‌هایی که در یمن دیده‌اند قطعات ساخت آمریکا هم وجود داشته است. وزیرامورخارجه سپس ادعای هیلی را کاملا بی‌پایه دانست و با بیان اینکه منبع تسلیحات منطقه کاملا مشخص است، گفت: واضح این است که هواپیما‌ها و بمب‌هایی که مردم یمن را بمباران می‌کند هواپیما‌ها و بمب‌های آمریکایی است و این واقعیتی است که کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند.

ظریف همچنین در صفحه توییتر خود با انتشار عکسی از کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اول بوش پسر و همچنین نیکی هیلی نماینده کنونی آمریکا در سازمان ملل نوشت: «زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و نتایج آن را دیدم.»

پیش از ظریف نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی این اتهامات را قویا رد کرد و آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسوولانه آمریکا دانست. از زمان آغاز درگیری‌ها در یمن و حمله عربستان به این کشور، ایران متهم به ارسال سلاح برای حوثی‌ها است. اتهامی که ایران آن را بارها رد کرده است.

این بار این اتهام در شرایطی از سوی آمریکا علیه ایران مطرح شد که موضوع محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی‌بر انتقال سفارتخانه آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس در صدر اخبار قرار گرفته بود. از این رو بسیاری نمایش نیکی هیلی در نشان دادن قطعات موشک اصابت شده به ریاض از سوی یمنی‌ها را تلاشی برای به حاشیه کشاندن طرح انتقال پایتخت اسرائیل و جلب نگاه‌ها به‌سوی ایران تلقی می‌کنند.

اتهام امارات به ایران

در همین حال به‌دنبال اتهامات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به ایران، روز گذشته انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات ادعاهای نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه ایران را در زمینه برنامه موشکی تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، انور قرقاش در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر با تکرار ادعاهای واهی اخیر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه ایران نوشت: «واکنش ایران به دلایل نشان‌دهنده دست داشتن تهران در حملات موشکی به عربستان، قابل پیش‌بینی بود.»

قرقاش به زعم خود برنامه موشکی ایران را «خصمانه» خواند و مدعی شد: «برنامه موشکی ایران خصمانه است و صادر می‌شود.»

این مسوول اماراتی در ادامه ادعا کرد که برنامه موشکی ایران دفاعی نیست و گفت: «نمایش اینکه این برنامه دفاعی است، تمام شده است و ایران منبع سریالی موشک‌ها در منطقه است.»

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید