جمعه 10 فروردین 1403
خانهشفافیتشفاف‌سازی در هزینه‌ها؛ ضرورتی برای تمام جشنواره‌ها

شفاف‌سازی در هزینه‌ها؛ ضرورتی برای تمام جشنواره‌ها

کیوان کثیریان: با گفتن یک عدد خیالی نمی‌توان خود را پاکدست عنوان کرد و دولت جدید را اسراف‌کار جلوه داد

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ؛ در روزهای پایانی هفته گذشته پرسش خبرنگار ایلنا موجب شد سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات،ردیف بودجه جشنواره‌های فجر را اعلام کند. طبق اطلاعات ارائه شده در این سامانه، بودجه و هزینه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش ملی بیش از ۱۱ میلیارد تومان و در بخش جهانی بیش از ۸ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که به‌منظور گردش آزاد اطلاعات و با تأکید بر حقوق شهروندی و یک روش مبارزه با فساد در دولت یازدهم راه‎اندازی شد از هزینه بیش از 19 میلیارد تومان در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی خبر می‌داد. طبیعی بود که در نخستین مواجهه اهالی رسانه با نخستین اعلام رسمی آمار درباره هزینه کرد دو جشنواره واکنش‌های متفاوتی داشته باشند اما ارائه نشدن اطلاعات تکمیلی و دقیق بازار شایعات را داغ کرد. اعلام صرف دو رقم بدون ارائه توضیحات تکمیلی، دقیق و شفاف از سوی مسئولان سینمایی باعث شد از یک‌سو برخی رسانه‌های وابسته به سازمان سینمایی دولت دهم با اعلام آماری غیررسمی از جشنواره سال آخر دولت دهم و مقایسه آن با ارقام اعلام شده در جشنواره سی‌وپنجم ادعای افزایش سه برابری هزینه‌ها را مطرح کردند و از سوی دیگر شائبه‌هایی همچون پرداخت 400 میلیون تومان حق مشاوره به خانم بازیگری که سمت مشاور هنری جشنواره را بر عهده داشت مطرح شد. حاشیه‌سازی‌هایی که با زیر سایه قرار گرفتن اصل اطلاع‌رسانی شفاف، دقت و درستی آمار اعلام شده و حتی گاهی نفس برگزاری جشنواره را هم زیر سؤال برد. در این موعد همچنین نبود اطلاعات دقیق از سرفصل هزینه‌ها، بازار شایعات و شبهه‌ها را داغ کرد و از سوی دیگر تمرکز بر دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و بی‌تفاوتی برخی رسانه‌ها نسبت به دیگر جشنواره‌ها، برخی شائبه‌های سیاسی در دامن زدن به شایعات را مطرح کرد.
همه جشنواره‌ها بیلان هزینه‌کرد خود را ارائه دهند
با وجود صدرنشینی حاشیه‌های بر آمار بودجه و هزینه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی، کیوان کثیریان منتقد سینما از شفاف‌سازی آمار و ارقام و گردش آزاد اطلاعات استفبال می‌کند. او می‌گوید: «بعد از جشنواره ملی فجر بحث شفاف‌سازی هزینه‌ها از سوی وزیر وقت ارشاد مطرح شد و با مطرح شدن حق دسترسی آزاد به این اطلاعات به‌عنوان مطالبه جدی خبرنگاران از وزیر، نیاز به شفاف‌سازی احساس می‌شد اما با تغییر در مدیریت ارشاد این مهم با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد.»
کیوان کثیریان با توجه به شبهه‌ها و حاشیه‌های مطرح شده بر ضرورت اعلام سرفصل هزینه‌ها نیز تأکید می‌کند و معتقد است وقتی به لحاظ مالی شبهه‌ای پیش می‌آید نیازمند آن است که همه چیز روشن و شفاف مطرح شود. او البته خاطرنشان می‌سازد که همه جشنواره‌ها باید ملزم به این شفاف‌سازی شوند. این منتقد سینما در توضیحات تکمیلی می‌افزاید: «جشنواره‌های زیادی با ابعاد کوچکتر وجود دارند که اتفاقاً با هدایت و مدیریت کسانی برگزار می‌شود که امروز منتقد «ارشاد» هستند و هزینه‌های خیلی عجیب و غریبی برای آنها می‌شود ولی کسی به آنها کاری ندارد و این جای سؤال است. انگار که پولشان را از جیب خودشان می‌دهند. آنها هم بخشی از هزینه را از دولت می‌گیرند.»
کیوان کثیریان که در جشنواره بین‌الملل فیلم فجر مسئولیت روابط عمومی این جشنواره را بر عهده داشته است در ادامه می‌افزاید: «هم آقای میرکریمی و هم دیگر دوستان باید از این شفاف‌سازی استقبال کنند. خود من به‌عنوان یک روزنامه نگار مشتاقم که سرفصل‌ها و میزان هزینه کرد و چرایی آن را بدانم. باید به سمتی برویم که هر کس که مسئولیتی دارد خود را جوابگو بداند؛ هم دبیر جشنواره و هم رئیس سازمان سینمایی که این هزینه را پرداخت کرده است باید پاسخگو باشند و از عملکرد خود دفاع کند.» او در پاسخ به سؤالی درباره مقایسه آماری جشنواره‌های دوره گذشته و درستی اطلاعات اعلام شده خاطرنشان می‌کند: «اگر قرار به مقایسه است باید آمار جشنواره‌های دوره‌های گذشته در دولت‌های قبل هم به صورت شفاف و دقیق اعلام شود و با در نظر گرفتن تورم این مقایسه صورت بگیرد. با گفتن یک عدد خیالی نمی‌توان خود را پاکدست عنوان کرد و دولت جدید را اسراف‌کار جلوه داد. آمار رسمی و درست یعنی کل هزینه‌ای که صرف جشنواره شده است و نه فقط ارقامی که سازمان سینمایی هزینه کرده است چرا که در دوره‌های مختلف سازمان سینمایی محل هزینه کردهای متفاوتی همچون سینماشهر، مرکز گسترش و مؤسسه داشته است. چه اشکالی دارد همه جشنواره‌ها بیلان هزینه‌کرد خود را ارائه دهند.»
تأثیر نبود اسپانسر روی هزینه جشنواره
جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی هم بار دیگر با تأیید درستی آماری که سازمان امور سینمایی از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام کرده فرآیند چرخش اطلاعاتی از این دست را امری طبیعی عنوان می‌کند. او در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود درباره دلیل تفاوت حدوداً 9 میلیاردی میان رقم درج شده در اطلاعیه قبلی روابط عمومی سازمان سینمایی به یکی از نشریات روزانه سینمایی می‌گوید: «یکی از نمایندگان محترم مجلس در رسانه ملی رقم بودجه جشنواره فجر را 58 میلیارد تومان اعلام کرده بود که در آن اطلاعیه طبق قانون بودجه رقم اشتباه را اصلاح کردیم.» اکبری صحت درباره رقم اعلام شده به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات نیز توضیح می‌دهد: «آنچه در اطلاعیه مورد اشاره قرار گرفته بود برآورد درج شده در ردیف بودجه جشنواره فجر است و آنچه در سامانه دسترسی ثبت شده‌است حاصل تجمیع هزینه‌های برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی است.» اکبری صحت خاطرنشان می‌کند نکته مهمی که نباید نادیده گرفت، نبود اسپانسر برای جشنواره فیلم فجر در دوره ۳۵ است که روی هزینه‌ها تأثیر مستقیم گذاشته است.
شفافیت سرفصل جدی وزارت ارشاد
«شفافیت یکی از سرفصل‌های جدی وزارتخانه است و این مسأله نه تنها در رویدادها بلکه در قراردادها باید جاری و ساری باشد. مردم حقشان است در جریان بودجه‌ها و هزینه‌ها باشند و همین باعث می‌شود ما یک ناظر بیرونی در زمینه‌های فساد داشته باشیم تا هرگونه اشتباه احتمالی را کاهش دهیم» این عبارات نخستین واکنش رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به نخستین شفاف‌سازی مالی در حوزه سینما بود. سید عباس صالحی یک روز پس از اعلام شفاف بودجه و هزینه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی آگاهی از نحوه هزینه کرد مالیات و پول نفت را از حقوق شهروندی جامعه عنوان کرد و از شفاف‌سازی مالی درباره همه رویدادها در۶ ماه دوم سال خبر داد. او گزارش رسانه‌ها را برای بررسی به کارشناسان ارسال کرده است اما می‌گوید: «موضوع اصلی من اما این است که از ابتدا باید درباره یک رویداد شفافیت‌های لازم وجود داشته باشد.»

نویسنده: نرگس عاشوری

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید