پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریشعر مناسبتی در تاریخ ماندگار نمی‌شود

شعر مناسبتی در تاریخ ماندگار نمی‌شود

یوسفعلی میرشکاک گفت: شعر مناسبتی در تاریخ ماندگار نمی‌شود و همین مسئله است که شما شعر ماندگار بسیار کم می بینید. 

به گزارش رتبه آنلاین از خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک شاعر و نویسنده در نشست «شعر و نثر طنز در ادبیات اعتراض» که به مناسب هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی با اشاره به به سابقه شعر طنز و اعتراض عنوان کرد: شعر اعتراضی از زمان ساسانیان وجود داشته و در هر برهه از زمان سروده شده است. در قرن چهارم، هفتم و حتی زمان معاصر شعر طنز و اعتراضی یکی از محورهای اصلی و موضوعاتی است که شاعران به سراغش رفته اند.

وی ادامه داد: اعتراض شاعران اعتراض به تقدیر الهی نیست و آنها بارها اعلام کرده‌اند که در برابر تقدیر خداوند تسلیم هستند اما چیزی که علت سرودن شعر اعتراضی است وضع جامعه و شیوه برخورد حاکمان با مردم میانه و فرودست است.

این منتقد ادبی تصریح کرد: شاعر اگر به مصادیق بپردازد شعرش تقویمی شده و تنها در یک بازه زمانی و محدوده مشخص به حیاتش ادامه می دهد. در میان شاعرانی که شعر اعتراضی و طنز گفته اند ایرج میرزا تنها کسی است که توانسته خود را از میان فصول تاریخی بیرون بکشد و مخاطبی در میان نسل های مختلف داشته باشد.

میرشکاک با بیان این که شعر نباید محصولی موقتی باشد،‌ اضافه کرد: شاعر باید دغدغه‌ها و مشکلات را به صورت کلی و در قالبی درست بیان کند، شعر مناسبتی در تاریخ ماندگار نمی‌شود و همین مسئله است که شما شعر ماندگار بسیار کم می بینید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید