جمعه 10 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاشعار جدید «خرید آگاهانه بیمه توسط همه افراد» هدف است

شعار جدید «خرید آگاهانه بیمه توسط همه افراد» هدف است

مهمترین چالش استارتاپ‌‌‌های بیمه عدم دسترسی به API شرکت‌هاست

با توجه به ورود تکنولوژی به زندگی روزمره ، الزام ورود تکنولوژی و فن‌آوری اطلاعات به صنعت بیمه بیشتر احساس می‌شود، چرا که در کشورهای دیگر ورود تکنولوژی به صنعت بیمه ازسال‌های دورآغاز شده است.

در این حوزه،  صنعت بیمه به عنوان یکی ازمحورهای مهم در اقتصاد هرکشور،نیازمند  ورود فن آوری اطلاعات است تا شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ارائه خدمات به مشتریان وبیمه گذاران شود.

برهمین اساس یکی از نتایج این فعالیت‌ها، صرفه‌جویی در زمان و ارائه خدمات نوین بیمه ای است که می‌تواند در صنعت بیمه بیافتد.

دربررسی این نکات و نتایج نوآوری و فناوری اطلاعات درصنعت بیمه با یکی از کارشناسان این بخش گفت وگویی داشته ایم که خواندنی است. دیدگاه‌های ماندانا بیات مدیر استارتاپ بیمه تایم درحوزه صنعت بیمه، نوآوری و فناوری اطلاعات را بخوانید:

*در دیدگاه شما به عنوان یک کارشناس حوزه، وضعیت و چشم‌انداز فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران تا کنون چگونه بوده و چه آینده‌ای در پیش رو دارد ؟

در ایران نیز ورود فین تک‌‌‌ها به  بازارمالی، تحولی جدید در صنعت مالی و بانکداری اتفاق افتاد که این می‌تواند زمینه ای برای گسترش اینشور تک‌‌‌ها در ایران باشد. با ورود استارت آپ‌های بیمه‌ای این راه اندکی برای ورود تکنولوزی به این صنعت فراهم شده که البته دارای کم و کاستی‌‌‌های فراوان است که می‌توان با حمایت بیشتر بیمه مرکزی و شرکت‌‌‌های بیمه در ارائه خدمات آنلاین بیمه‌ای این کار با سهولت بهتری انجام شود.

*چالش‌های اساسی و کاربردی فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران در چه بخش‌هایی است و چه باید کرد تا این مشکلات احتمالی رفع شود؟
با توجه به این که تعداد سال‌‌‌هایی که تکنولوژی به صنعت بیمه وارد شده بسیار اندک است، اما زمان قابل توجهی هست و هنوز هم کم و کاستی‌‌‌هایی حتی در بستر ارائه خدمات بیمه ای در بسیاری از شرکت‌‌‌های بیمه وجود دارد.  بیمه مرکزی با توجه به جایگاه مهم و مادری که در صنعت بیمه دارد در رفع و یا کاهش کاستی‌‌‌های موجود بتواند موثر واقع شود. با به روز کردن شرایط و دانش و خدمات بسیاری از انواع بیمه نامه‌‌‌ها تا توانمند کردن کارکنان همه بخش‌‌‌های بیمه می‌تواند راهکاری برای این کار باشد.
از سوی دیگر و مهمترین چالش برای استارتاپ‌‌‌های بیمه عدم دسترسی به API شرکت‌‌‌های بیمه باشد، باید زیر سازی‌‌‌هایی جهت ارتباط با API شرکت‌‌‌های بیمه مختلف فراهم شود که بیمه‌گذاران و مشتریان شرکت‌‌‌های بیمه بتوانند از تمامی خدمات بیمه ای شرکت‌‌‌ها ، از زمان مشاوره تا خرید و پرداخت خسارت به بهترین شکل و با درست ترین اطلاعات استفاده کنند.

*نقش فن‌آوری اطلاعات در مدیریت و کاهش هزینه‌های بیمه‌گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه را در چه مولفه‌هایی می‌دانید و برای بهبود وضعیت چه تدابیری را پیشنهاد می‌کنید؟

مهمترین گزینه ارایه خدمات و حق بیمه به هر فرد با توجه به لایف استایل آن فرد باید طراحی شود که اینشورتک بر همین مبنا استو از طرفی بخش بزرگی از هزینه‌‌‌های صنعت بیمه مربوط به هزینه‌‌‌های اداری است که با سیستمی شدن بسیاری از این روند‌‌‌ها می‌توان بخشی از این هزینه‌‌‌ها را جبران کرد. از سوی دیگر فرهنگ سازی در جهت شناخت کامل افراد از انواع نیازهای بیمه‌ای شان و افزایش سواد بیمه ای آن‌‌‌ها می‌تواند قدم مثبت دیگری در این راه باشد چرا که خرید آگاهانه بیمه توسط همه افراد هدف و شعار ما در این راه است.

*نقش فناوری اطلاعات در کاهش «کژمنشی بیمه‌گذار» و تشخیص تقلب را تا چه میزان موثر می‌دانید؟  دراین خصوص چه اقداماتی را مفید دانسته و چه پیشنهادهایی دارید که قابلیت اجرایی داشته و یا اجرا شده است؟
ایمنی در حفظ اطلاعات محرمانه و سری از مهمترین مواردی است که باید همراه تمامی فن آوری‌‌‌ها باشد. ، صدور بیمه نامه  شخص ثالث با کد یکتا خود کمکی به این مهم است یکپارچگی از صدور تا خسارت به همراه کد یکتا تقریبا از هرگونه تقلب در این زمینه می تواند جلوگیری کند.

*فن‌آوری بیمه (InsurTech) درتوسعه صنعت بیمه (هوش مصنوعی، تلماتیک، اینترنت اشیاء، …) چه آثار ملموسی در پی دارد و دراین بخش اقدامات جهانی و داخلی را چگونه تحلیل می‌‌کنید؟
در ارایه خدمات بهینه تر بیمه از تاثیر در حق بیمه ایی که با توجه نوع زندگی بیمه گذار یا عملکرد ایشان اعلام شود تا کاهش رفت و آمد شهری تا پرداخت و ارایه خسارت تا کاهش هزینه‌‌‌های اداری شرکت‌‌‌های بیمه همگی اثاری از استفاده از این حوزه استدر چند کشور اروپایی و آمریکا کانادا حتی هند در حال حاضر از این فن آوری سود برده می‌‌شود.

*نقش فن‌آوری اطلاعات در انسجام بازارهای مالی را تا چه حد موثر می‌‌دانید؟ برای بهبود این انسجام ازچه ابزارهایی در حوزه InsurTech می‌‌توان بهره برد؟
با یکپارچگی بازراهای مالی حوزه فین تک و اینشورتک علاوه بر رفاه در حوزه دریافت و پرداخت ، هر دو حوزه در ارایه بهینه خدمات خود با توجه به نحوه رفتار و نگرش و زندگی مشتری می‌ توانند به یک همسویی در ارایه خدمات در هر دو حوزه برسند.

*با توجه به ضرورت‌های مدیریت ریسک درصنعت بیمه فناوری اطلاعات چه کمکی در این بخش می‌تواند داشته باشد؟  آیا در این خصوص اقدام قابل توجهی صورت گرفته یا در برنامه‌ریزی خود به آن توجهی داشته‌اید؟
با یک مثال توضیح می‌دهم در نظر داشته باشید بیمه ثالث یک بیمه نامه کاملا خودرو محور بوده و هست و نقش رانندگان در این بیمه نامه بسیار کم رنگ در نظر گرفته شئه. نقش رانندگان پرحادثه باید در بیمه نامه‌‌‌های ثالث آورده شده و در نظر گرفته شود. تاثیر گذاری میزان تخلفات و حوادث و خسارت این رانندگان می‌تواند در تعیین ریسک و تعیین حق بیمه گام موثری می‌تواند باشد باشد.

*یکی از مهترین بحث‌ها در حوزه فناوری اطلاعات  کاربردی‌شدن این بخش در شرکت‌های فعال صنعت است. در این خصوص بسترهای مورد نیاز و چالش‌های راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت اطلاعات در شرکت‌های بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیچکدام هنوز با گذشت این همه مدت هنوز نتوانسته اند API برنامه خود جهت ارایه حق بیمه و استعلام را در اختیار استارتاپ‌‌‌ها قرار دهند که خود از بزرگترین چالش‌‌‌ها در این حوزه است.

*در بخش فعالیتی شما، چه باید و نبایدهایی در حفظ حریم خصوصی اطلاعاتی افراد وجود دارد؟

در این شیوه خدمات نه تنها در حفظ حریم شخصی افراد خللی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه محرمانه تر شدن اطلاعات بیشتر خواهد بود. اگر کمی از بیرون به قضیه نگاه کنیم با استفاده از اطلاعات و نحوه زندگی روزانه بیمه گذاران در برخی از بیمه نامه‌‌‌ها از جمله بیمه شخص ثالث می‌توان چه در مبلغ حق بیمه و چه در دریافت خدمات و خسارت خدمات و حق بیمه درست تری ارایه کرد.

*ارزش افزوده‌ این حوزه توسط فناوری اطلاعات را در چه بخش‌هایی بیشتر است؟

کم شدن رفت و آمد شهری یکی از مهمترین گزینه‌‌‌ها و از طرفی استعلام و مقایسه لحظه ایی قیمت بیمه نامه در تمامی شرکت‌‌‌های بیمه حق انتخاب بهتریی به بیمه گذار داده و بازار را رقابتی‌تر می‌نماید تا شرکت‌‌‌های بیمه تنها به حق بیمه کمتر تنها نپرداخته و به خدمات بهینه تر در این حوزه به افرادیکه کمترین دریافت خسارت را دارند متمرکز شوند.

*نوآوری در محصولات و خدمات بیمه ایران را مشمول  چه الزامات و چالش‌‎هایی می‌دانید؟

هر تغییری بازتاب‌‌‌های مخالف خود را در بر خواهد داشت اما صنعت بیمه کشور به تغییر نگرش و زیر ساخت نیازمند است بسیار خوشبین به این تغییرات و همراهی شرکت‌‌‌های بیمه هستیم.

*وضعیت  نظارت‌ها در صنعت بیمه از منظر شما چگونه است؟

وضعیت نظارت در صنعت بیمه شرکت به شرکت است  ومتفاوت خواهد بود؛ بهتر است که از بروکراسی دست و پا گیر به کمترین وضعیت خود برسد.

*فرصت‌ها و چالش‎های بهره‌گیری از استارت ‎آپ‌های بیمه‌ای چگونه است؟ ایا در این مسیر توفیقاتی داشته‌ایم؟

بهرمندی از استارتاپ‌‌‌های بیمه را در مجموع یک فرصت می‌دانم تا بتوانیم گام‌های مثبت تری را در حوزه اینشورتک برداریم.

وجود استارتاپ‌‌‌های بیمه در ابتدا حس تغییری را در بین دست اندرکاران این حوزه داشت که بیشتر بوی ناخوشایند از آن حس می‌شد هر چند که در حال حاضر جامعه و شرکت‌‌‌های بیمه با نگاه آگاهانه تری به این مقوله می‌نگرند دیگر تقابل از سوی نمایندگان شرکت‌‌‌های بیمه و ترس از کار و عملکرد آنان بود نسبت به استارتاپ‌‌‌های بیمه ایی.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید