چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیشصت سالگی زنان در صنعت نفت

شصت سالگی زنان در صنعت نفت

آرزو عطایی-هفته نامه مشعل وزارت نفت|زنان متخصص و توانمند شاغل در صنعت نفت که در آستانه بازنشستگی هستند و نسبت به ادامه خدمت در صنعت علاقمند هستند، پس از این می توانند با ارائه درخواست خود به واحدهای زیربط ادامه خدمت خود تا شصت سالگی را تمدید کنند.


با تاکیدات وزیر نفت برای ادامه خدمت زنان متخصص توانمند در صنعت نفت و پیگیری های دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت، پس از این زنان شاغل در صنعت نفت می توانند پس از سن بازنشستگی (55 سال) نسبت به ادامه خدمت خود تا سن 60 سالگی اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت اخیرا در نامه ای خطاب به مدیران عامل شرکت های اصلی، معاونان و مشاوران وزیر نفت و روسای واحدهای مستقل ستادی اعلام کرده است: زنان متخصص شاغل می توانند پس از سن بازنشستگی عادی (55 سال) با تأييد شرايط مقرراتي (تخصص و نياز) توسط مديرعامل شركت اصلي و اخذ مجوز از وزير نفت، پس از كسب مجوز صادره به ادامه خدمت بپردازند.
اين ابلاغ در حالی از سوی کریم سلحشور صورت گرفته است که وزير نفت پیش از این به مشاور خود در امور زنان و خانواده تأكيد كرده است که با درخواست زنان شاغل مبني بر ادامه خدمت تا سن ٦٠ سالگي موافقت مي كند.
پیش از این در بیشتر موارد علیرغم توانمندی و علاقمندی برخی زنان برای ادامه خدمت تا سن 60 سالگی، معمولا با تعویق بازنشستگی زنان موافقت نمی شد و یا در مواردی حتی به مسوولان ارشد ارجاع نمی شد.
در سال های گذشته زنان شاغل علاقمند به ادامه خدمت، به دلیل حاکم بودن چنین شرایطی در بسیاری از موارد حتی از ارائه درخواست نیز صرف نظر کرده و به ناچار بازنشسته می شدند، این در حالی است که وزیر نفت اخیرا اعلام کرده است پس از این با تعویق بازنشستگی کارکنان مرد موافقت نکرده و فقط تعویق بازنشستگی زنان در صنعت نفت را مدنظر قرار خواهد داد.
این تصمیم زنگنه به دنبال آن صورت گرفته است که آمار زنان شاغل در صنعت نفت در سال های اخیر از 10 درصد کل کارکنان به 8.8 درصد رسیده است و این شکاف که به دلیل بازنشستگی زنان شاغلی که در سال های دور به استخدام این صنعت درآمده اند و عدم استخدام جدید زنان در سال های اخیر به وجود آمده است، روز به روز در حال افزایش است؛ این در حالی است که تعداد زیادی از مردان شاغل در صنعت نفت حتی پس از سن 60 سالگی نیز به عنوان مشاور و … در حال ادامه خدمت در صنعت نفت بوده و هستند.
شورای اداری و استخدامی دولت نیز اخیرا با صدور ابلاغیه ای به دستگاه های اجرایی حمایت خود از اشتغال زنان توانمند و به کارگیری آن ها در سمت های مدیریتی و افزایش سهم و نقش آنان در مدیریت اجرایی کشور را مدنظر قرار داده است.
در این بخشنامه که از سوی علی اکبر اولیا، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری واستخدامی کشور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است، زنان شاغل در دستگاه های اجرایی برای تصدی هر یک از سطوح مدیریت عملیاتی، پایه، میانی و ارشد از امتیازاتی نظیر تالیف کتاب و جاپ آن، انجام طرح های ارزنده علمی و پژوهشی به سفارش دستگاه مطبوع، ترجمه کتاب و چاپ آن، انتشار مقاله در مجلات، انتشار مقاله در مجلات علمی، پژوهشی یا علمی ترویجی، ارائه مقاله در همایش ها و کنفرانس های بین المللی برخوردار خواهند شد.
بیژن زنگنه، وزیر نفت تاکنون با در اختیار قرار دادن پست های مهم مدیریتی در اختیار زنان که آخرین آن پست قائم مقامی برای مرضیه شاهدایی بود و نیز با صدور بخشنامه های راهگشا در حوزه زنان و خانواده در عمل نشان داده است که تا چه حد به شعارهای دولت یازدهم و دوازدهم مبنی بر شایسته سالاری، عدالت جنسیتی و توسعه مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان پایبند است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید