پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریشرکت‌های کاغذی و گرانی نهاده‌های دامی!

شرکت‌های کاغذی و گرانی نهاده‌های دامی!

نقش شرکت‌های کاغذی در افزایش قیمت نهاده‌های دامی!/ تولید مرغ گران تمام می‌شود

کارگروه تنظیم بازار کشور در جلسه ۲۸ بهمن‌ماه برای سه نهاده اصلی موثر بر هزینه تمام شده مرغ (دزت، کنجاله سویا و جوجه) قیمت تعیین نمود و بر این اساس قیمت ذرت را ۱۳۵۰۰ریال، سویا را۲۴۰۰۰ریال وجوجه را ۲۴۰۰۰ریال اعلام کرد، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این نهاده‌ها هیچگاه با قیمت‌های تعیین شده به دست مرغداران نمی‌رسد و حضور شرکت‌های کاغذی و واسطه‌های متعدد قیمت آن را بالا می‌برد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ بر اساس قیمت تعیین شده در کارگروه تنظیم بازار کشور برای سه نهاده اصلی موثر برای تولید، قیمت مرغ زنده از  6350 تومان به 7200 تومان  و مرغ آماده مصرف از9800 به 11500 تومان افزایش یافت.

اما گزارش های میدانی نشان می دهد قیمت های تعیین شده منطبق بر واقعیات بازار نبوده و حداقل قیمت جوجه بیش از ۴۰۰۰۰ریال، کنجاله سویای ۳۹۰۰۰ریال و ذرت ۱۷۰۰۰ریال است .

کارشناسان دو دلیل عمده را بر افزایش قیمت نهاده های وارداتی موثر می دانند. یکی از این دلایل؛ وجود شرکت های به اصلاح کاغذی است که وجود خارجی نداشته و تنها یک شماره ثبت دارند. کاربرد این شرکت ها که توسط واردکنندگان ایجاد شده است افزایش سود برای آن است. واردکنندگان پس از ورود نهاده آن را در ظاهر به این شرکت ها کاغذی می فروشند سپس شرکت های کاغذی با تعیین درصدی سود نهاده را به واسطه دیگر انتقال می دهند و این زنجیره ادامه پیدا می کند و هر یک از واسطه از سود بی زحمت بهره مند می شوند.

از دیگر عوامل مهم در افزایش قیمت نهاده ها تاخیر در تحویل است. به این معنا که واسطه ها مبلغ نهاده را یک ماه قبل از تحویل آن از مرغداران طلب می کنند. خواب سرمایه مرغدار در شرایطی که آن ها در تامین نقدینگی مشکل دارند در افزایش  قیمت تمام شده موثراست.

این عوامل موجب شده در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران بیش از 9900 تومان تمام شود . تفاوت قیمت مرغ زنده بین مصوبه ستاد تنظیم بازار با بازار آزاد انتقاد و اعتراض شدید مرغداران را به همراه داشته است. آن ها تصمیم ستاد تنظیم بازار را  ناشی از نگاه یک سویه و صرف این ستاد  به بازار مصرف بدون لحاظ کردن اثرات زیانباز آن بر مرغداران و تولید می دانند.

از نظر مرغداران این گونه سیاست گذاری های ورشکستگی واحدهای مرغداری و تعطیلی آنها و از بین رفتن اندک انگیزه تولید را به دنبال دارد. خواست مرغدران از کارگروه تنظیم بازار کشور لغو مصوبه اخیر و تعیین قیمت مرغ زنده و گرم بر اساس واقعیات موجود بازار است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید