شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاشرتان را از اقتصاد کم کنید!

شرتان را از اقتصاد کم کنید!


فرشید شکرخدایی- رییس کارگروه رقایت اتاق ایران| تمام روزهای اخیر در همه رسانه‌های مکتوب و تصویری و شنیداری و مجازی، صحبت از نظارت و کنترل و بگیر و ببند است، گویا دست نامریی بازار را می‌توان قطع کرد!

اساتید گویا فراموش کرده اند که این دست نامریی است، اگر قابل دیدن بود که اسمش دست نامریی نبود!

بسیار مشخص است که این بگیر و ببند ها هیچ فایده ای ندارد، هبج کالایی ارزان نخواهد شد و هیچ مشکلی حل نمی شود و در نهایت به احترام دست نامریی شکست خورده و مغبون دست هایمان را بالا می بریم.
اقتصاداست که بر علیه دستورات غیراقتصادی ما مقاومت می‌کند، ما را تحقیر می‌کند و از اینکه نمی‌توانیم با دستورات فقهی یا مذهبی آنرا مدیریت کنیم عصبی می شویم و سعی می‌کنیم با زور و داد و فغان و دزد خطاب کردن همه خود را مبرا کنیم.

دوستان و همکاران و اساتید محترم، چارجوب قانون اساسی در مدیریت اقتصاد شکست خورده است؛ بپذیریم و یاد بگیریم که اقتصاد با دستورات و بخش نامه و التماس و غیرت و همت و از این قبیل اصلاح نمی شود.
با بسیج، سپاه، ارتش و سازمان بی‌هویت حمایت از همه چی!  و یا با تعزیرات و ستاد تنظیم بازار نمی‌توانیم این دست نامریی را که همه را به سخره گرفته، قطع کنیم.

دولت چاق و فربه، قوه قضاییه کند و شلوغ و قوه مقننه کوتاه قامت نمی‌تواند مشکلات را کم کند، باید بپذیریم که این دست(دست نامرئی)، قابل مدیریت به دلخواه ما نیست.

باید از اقتصاد بیرون روید، می‌دانم پر از رانت و دلخواه شماست، ولی باید بیرون روید، درخواستی نمی‌کنم چون در نهایت دست نامریی به زور شما را طرد خواهد کرد.

حال با این وضعیت به انتظار می‌نشینیم  اما دق می‌کنیم از فقری که سال‌هاست به واسطه خودخواهی و باج خواهی از اقتصاد دستوری و دولتی، در دامن  پدران و مادران کشور افتاده است.

در این حوزه شاید باید جمله رهبری در دیدار با هیات دولت که فرمودند، «بانک‌ها غلط می‌کنند که بنگاه‌داری می‌کنند» را بارها و بارها با خود مرور کنید و دست از سر اقتصاد دستوری و دولتی بردارید.

بر همین اساس خواهش می‌کنیم شرتان را از اقتصاد کم کنید…ما را به خیر شما امیدی نیست!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید