چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیسیگنال سیاسی به بازار ارز؟

سیگنال سیاسی به بازار ارز؟

 از نظر برخی فعالان، محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران یکی از متغیرهایی بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد.


به گزارش فصل اقتصاد، مجلس نمایندگان آمریکا توانست طرحی را تصویب کند که باعث محدودیت اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران بدون مشورت با کنگره می‌شود. این طرح در قالب متممی به نسخه مجلس نمایندگان از لایحه بودجه دفاعی آمریکا است که براساس آن از هر گونه تامین‌مالی جنگ با ایران خودداری می‌کند. برخی فعالان بازار باور داشتند، در شرایطی که تنش‌ها در ماه‌های اخیر رو به تزاید بود، اعلام این خبر کمی انتظارات را به سمت دیگری هدایت کرد.

خودداری از تحریم وزیر امور خارجه ایران نیز شاید در تغییر انتظارات موثر بوده باشد.
البته عده زیادی از فعالان نیز باور داشتند، بازار به اخبار خارجی بی‌اعتناست و آنچه موجب شد قیمت دلار در اولین روز هفته رویه کاهشی بگیرد، خبر داخلی بود که یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد.

این نماینده مجلس عنوان کرده بود تا زمانی که نرخ بازار آزاد به سامانه نیما نزدیک نشود، امکان تشکیل بازار متشکل ارزی وجود ندارد.
قیمت خرید دلار در سامانه نیما در اواخر هفته گذشته حدود 11 هزار و 700 تومان بود و فاصله هزار تومانی با بازار آزاد داشت.

تحلیل برخی فعالان بازار از این خبر آن بود که شاید بازارساز به‌دنبال آن باشد که قیمت دلار در بازار آزاد را کاهشی‌تر کند و به سامانه نیما نزدیک کند. این در حالی است که در 3 ماه اخیر بازارساز سعی کرد با بالا آوردن قیمت در سامانه نیما، شکاف با بازار آزاد را کمتر کند.

پیش از آغاز سال 98، فاصله این دو نرخ بالای 40 درصد بود، ولی با ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ این ارز در سامانه نیما شکاف آنها به حدود 11 درصد رسید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید