جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریسینمای ایران برای منتقدان خارجی مهم است/ چند نکته درباره نقد

سینمای ایران برای منتقدان خارجی مهم است/ چند نکته درباره نقد

سینمای ایران برای منتقدان خارجی مهم است/ چند نکته درباره نقد

مهرناز سعیدوفا مدرس سینما معتقد است توجه به مقوله نقد در عرصه ملی و جهانی علاوه بر پیشرفت فرهنگ نمایش، بالا رفتن سطح کیفی سواد رسانه ای را نیز موجب می شود.

به گزارش رتبه آنلاین از مهر، مهرناز سعیدوفا از جمله نویسندگان سینما است که سال ها به عنوان کارشناس سینمای ایران و همچنین مدرس سینما تدریس کرده‌است. او با همکاری جاناتان رزنبام منتقد آمریکایی سینما کتابی را با نام «عباس کیارستمی» نوشته اند که توسط یحیی نظنزی به فارسی ترجمه شده است. این کتاب زمانی منتشر شد که کیارستمی ساخت فیلم «دَه» را به پایان رسانده بود، اما در نسخه ترجمه شده به فارسی سه مطلب بعدی مولفان درباره فیلم های «کپی برابر اصل»، «شیرین» و «یک عاشق» نیز با هماهنگی ۲ مولف توسط یحیی نطنزی ضمیمه کتاب شد؛ کتابی که توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

جاناتان رزنبام این روزها برای حضور در دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» به دعوت مدرسه ملی سینما به ایران آمده است و در کارگاه های برگزار شده، تجربیات خود از حوزه نقد و دیدگاهش نسبت به این موضوع را مطرح کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است.

به بهانه حضور رزنبام در ایران و برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های وی با مهرناز سعیدوفا مدرس سینما درباره جایگاه نقد در سینما صحبت کرده ایم که وی در ابتدای صحبت های خود درباره شرایط و جایگاه نقد در سینمای ایران گفت: من دسترسی اندکی به مجلات سینمایی که در ایران منتشر می شود، دارم و هرآنچه از فضای نقد در ایران می شناسم براساس نوشته های منتشر شده در فضای مجازی است که این اطلاعات مجازی برای ارزیابی درست وضعیت نقد در ایران کافی نیست، اما آنچه مسلم است بسیاری از منتقدان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی که غیرایرانی هستند به سینمای ایران پرداخته اند و همین موضوع نشان دهنده اهمیت جایگاه سینمای ایران است.

این مدرس سینما اظهار کرد: اهمیت جایگاه سینمای ایران به اندازه ای است که نمی توان اهمیت نقد و تحلیل در سینمای ایران را از نظر دور داشت و به دلیل همین اهمیت است که مدرسه ملی سینمای ایران توجه ویژه ای به برگزاری دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم؛ نظریه، نقد و تحلیل» داشته و حضور جاناتان رزنبام در آغاز این کارگاه ها و اضافه شدن استادان ایرانی به این چرخه آموزشی تایید اهمیت دادن به مبحث نقد است.

وی با اشاره به اینکه نوشتن درباره سینما موجب گسترش مباحث زیبایی شناسی در حوزه نقدنویسی می شود، بیان کرد: من فکر می کنم نوشتن درباره فیلم و توجه به مقوله نقد در عرصه ملی و خارجی علاوه بر پیشرفت فرهنگ نمایش، بالا رفتن سطح کیفی سواد رسانه ای را نیز موجب می شود. ضمن اینکه نوشتن درباره فیلم علاوه بر گسترش فرهنگ فیلم دیدن و توجه جدی به عرصه نقدنویسی و بالا رفتن سواد رسانه ای ارتباط بین سینما و سایر رشته های هنر و علوم اجتماعی را گسترش می دهد و در عین حال می تواند تاثیر ویژه بر تولید، نمایش، توزیع و بازاریابی فیلم بگذارد.

سعیدوفا در پایان صحبت های خود با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر گسترش فضای گفتگو، نقد و تحلیل در عرصه هنر و به ویژه سینما گفت: بدیهی است که رسانه های اجتماعی در جلب توجه عمومی به فیلم های غیرتجاری و پیچیده و نیز نگارش جدی درباره فیلم، نقش مهمی دارند و این تاثیر فضای دموکراتیک تری برای فرهنگ فیلم و بازاریابی آن ایجاد می کند. ضمن اینکه در ابتدای صحبت های خود گفتم که دسترسی اندکی به مجلات تخصصی در حوزه سینما دارم و هرآنچه از فضای نقد در ایران می شناسم براساس نوشته های منتشر شده در فضای مجازی است از همین رو معتقدم این فضا یاری رسان برای شناخت بهتر از فرهنگ و سینما است چراکه علاوه بر سرعت انتقال پیام، نشانگر سطح دانش عمومی و تخصصی افراد درباره مطالبی است که در قالب نقد می نویسند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید