جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیسوییس پیچیده‌ترین اقتصاد دنیا

سوییس پیچیده‌ترین اقتصاد دنیا

پیچیدگی یک اقتصاد به معنای چندبعدی بودن جریان اطلاعات در کشور و استفاده از این اطلاعات متفاوت در فرایند تولید کالاهایی  است که وارد بازارهای صادراتی می‌شود و البته قدرت رقابت در این بازار را دارند.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از گزارش دانشگاه ام ای تی با عنوان شاخص پیچیدگی اقتصادی، کشور سوییس پیچیده‌ترین اقتصاد دنیا است و استفاده از اطلاعات در فرایند تولید کالاهای مختلف در این کشور بیش از دیگر کشورهای جهان است. در سال ۲۰۱۶ شاخص پیچیدگی اقتصادی در این کشور برابر با ۲.۵۹ بود که با حداکثر شاخص یعنی عدد ۳ فاصله بسیار کمی دارد. این شاخص بین منفی سه و سه در نظر گرفته شده است . اما نکته مهم در مورد سوییس این است که در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی شاخص پیچیدگی اقتصادی در این کشور رشد کرده است و از ۱.۹۵ به مرز ۲.۵۹ رسیده است.

در آخرین گزارش ارایه شده توسط این موسسه شاخص پیچیدگی اقتصادی کشور ژاپن برابر با ۲.۴۶ محاسبه شد و این کشور در جایگاه دوم دنیا بعد از سوییس قرار گرفت. اما در گزارش سال ۲۰۱۵ ژاپن به عنوان کشوری که بالاترین پیچیدگی اقتصادی را داشت معرفی شده بود و در صدر فهرست دنیا قرار داشت.

سومین کشور این فهرست  کشور سنگاپور است که شاخص پیچیدگی اقتصادی اش از سال ۲۰۱۱ تا کنون با سرعت بالایی رشد کرده است و از ۱.۶۸ به مرز ۲.۱۲ رسیده است .

کشورهای کره جنوبی و آلمان در این  مطالعه جایگاه چهارم و پنجم  را به خود اختصاص دادند . در کشور کره جنوبی شاخص  پیچیدگی اقتصادی از ۱.۷۰ در سال ۲۰۱۱ به مرز ۱.۹۷ در سال ۲۰۱۶ رسید ولی در کشور المان که صنعتی ترین کشور اروپا است شاخص روند کاهشی داشت و از ۱.۹۴  به ۱.۸۹ تنزل یافت.

 

کشورهایی که بالاترین شاخص پیچیدگی اقتصادی را دارند
شاخص در سال ۲۰۱۶شاخص در سال ۲۰۱۵شاخص در سال ۲۰۱۱نام کشوررتبه
۲.۵۹۲.۱۲۱.۹۵سوییس۱
۲.۴۶۲.۳۴۲.۳۱ژاپن۲
۲.۱۲۱.۷۲۱.۶۸سنگاپور۳
۱.۹۷۱.۹۷۱.۷۰کره جنوبی۴
۱.۸۹۱.۹۱۱.۹۴آلمان۵
۱.۵۹۱.۶۱۱.۸۰سوید۶
۱.۵۵۱.۳۲۱.۴۹امریکا۷
۱.۵۴۱.۳۴۱.۵۴بریتانیا۸
۱.۳۹۱.۵۶۱.۶۹چک۹
۱.۳۷۱.۱۶۱.۲۱اسراییل۱۰
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید