چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیسهم هر دانش‌آموز ایرانی از سرانه GDP

سهم هر دانش‌آموز ایرانی از سرانه GDP

مونا مشهدی رجبی‌:دانش آموزان نقش مهمی در ساختن آینده یک کشور دارند و به همین دلیل سرمایه گذاری روی آنها در زمره مهمترین سیاستهایی است که در هر کشور اجرا می شود.


به گزارش رتبه آنلاین، میزان هزینه‌ای که دولت‌ها برای تامین مدارس خصوصی و دولتی و کادر آموزشی در مدارس انجام می‌دهند می تواند روی کیفیت  تحصیل و کارایی دانش آموزان در دوره‌های بعدی اهمیت داشته‌باشد. میزان این هزینه را از دو جهت می‌توان مورد مطالعه قرار داد. اول از طریق مبلغ دلاری هزینه‌ای که هر دولت به ازای هر دانش‌آموز مقطع متوسطه انجام می‌دهد و دوم از طریق سهم هزینه به ازای تولید ناخالص داخلی سرانه در کشور. بنابراین در اقتصادهای نسبتا ضعیف مبلغ دلاری سرمایه‌گذاری روی هر دانش‌آموز پایین است ولی سهم سرمایه‌گذاری نسبت به سرانه تولید ناخالص داخلی بالا است.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل متحد، مجموع هزینه‌ای که دولت‌ها برای تامین تجهیزات و کادر آموزشی مدارس و حتی ساختمان آنها انجام می‌دهند در کنار میزان یارانه‌های بخش آموزش در کشورهای عضو منطقه یورو برابر با ۲۹.۱۷ درصد سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای هر دانش‌آموز است ولی در کشور بلژیک که یکی از پیشرفته‌ترین اقتصادهای صنعتی در اتحادیه اروپا است، دولت معادل ۳۷.۷۹ درصد سرانه تولید ناخالص داخلی را برای هر دانش‌آموز سرمایه‌گذاری می‌کند و به همین دلیل این کشور در میان کشورهایی قرار دارد که کیفیت آموزش متوسطه در آن بسیار بالا است.

سهم آموزش متوسطه به سرانه GDP در کشورهای صنعتی

طبق این گزارش، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین جایگاه را از نظر سهم آموزش به تولید ناخالص داخلی دارد. کشورهای پرتقال و فنلاند در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. این سه کشور به ترتیب جایگاه دهم تا دوازدهم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و بریتانیا با صرف ۳۳.۹۵ درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای هر دانش‌آموز جایگاه چهاردهم دنیا را دارد.

سهم هر دانش‌آ‌موز سوییسی از سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۲۷.۸۷ درصد و سهم هر دانش‌آموز در نروژ برابر با ۲۷.۲۸ درصد و در ایالات متحده امریکا برابر با ۲۵.۲۵ درصد است. این در حالیست که هر دانش‌آموز ایرانی تنها معادل ۱۶.۳ درصد سرانه تولید ناخالص داخلی کشور را برای تامین تجهیزات و کادر آموزشی دریافت می‌کند و اگر سرانه تولید ناخالص داخلی ایران را هم درنظر بگیریم که رقمی حدود ۵ هزار دلار است، متوجه می‌شویم که برای هر دانش‌آموز مقطع متوسطه سالانه ۸۱۵ دلار  هزینه می‌شود و این مبلغ  تفاوت زیادی با هزینه صرف شده برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه در کشورهای صنعتی دارد. ایران ازنظر سهم هزینه هر دانش‌آموز به تولید ناخالص داخلی سرانه، جایگاه ۸۹ را  در میان ۱۴۶ کشور دنیا دارد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید