پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیسطح کیفیت ما از حد انتظارمان پایین تر است

سطح کیفیت ما از حد انتظارمان پایین تر است

 

در ایران در نظام کیفیت گاهی یک کارخانه و آزمایشگاه را در اختیار افراد کم توان و نامطمئن می‌گذارند، کیفیت ارکان و لایه‌هایی داردکه باید آنها رعایت شود.

امیر حیدری| انجمن مدیریت کیفیت ایران تشکلی است که برای نهادینه کردن فرهنگ مديريت کيفيت در صنعت و خدمات تلاش می­‌کند. این انجمن در سال 76 با هدف ارتقاء و گسترش دانش و فرهنگ مديريت کيفيت در اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران به ثبت قانوني رسيد. انجمن مدیریت کیفیت به عنوان يک نهاد غيردولتي متشکل از سازمان­ها و افراد در تلاش است ضمن ارتقاء جايگاه کيفيت، مفاهيم و ابزارهاي آن را براي زندگي بهتر توسعه بخشد. برای تبیین جایگاه انجمن مدیریت کیفیت و نقش این نهاد در ارتقاء مدیریت کیفیت در کشور باحمد شیروانی دبیر این انجمن به گفت­گو نشستیم:

 آقای شیروانی شما به عنوان دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران بفرمائید ما در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا در بحث کیفیت چه جایگاهی داریم؟

کشورهای توسعه یافته دنیا الان در بحث کیفیت بسیار پیشرفته هستند. چرا که مدیریت کیفیت مبنا و پایه ی توسعه است ،ما در ایران به لحاظ توانمندی فردی کمبود نداریم و افراد متخصص در هر زمینه در حال فعالیت هستند، اما به علت هایی همچون نداشتن استراتژی، نداشتن زیرساخت ها سطح ما از حد انتظارمان پایین تر است.

چه اقداماتی باید انجام می‌دادیم یا انجام بدهیم تا بتوانیم خود را بروز کنیم؟

کشورهای پیشرفته جهان مثل کانادا و یا آلمان به موضوع کیفیت، حرفه ای نگاه میکنند. برنامه ریزی زیادی داشته اند، استراتژی ها را از پیش تعیین کرده اند و سالها وقت صرف کردند. ما باید با آنها مذاکره کنیم و اصول را یاد بگیریم و اقداماتی که منجر به توسعه کیفیت می شود را بیاموزیم و آموزش دهیم.

البته انجمن اقداماتی در زمینه برگزاری کنفرانس بین المللی، مشاوره، آموزش، بازدید و … در ارتباط با اعضای انجمن داشته است و خواهیم داشت. اما باید اقدامات گسترده تری در سطح بین المللی داشته باشیم.

دیدگاه شما در راستای ارتقای کیفیت فردی در کشورمان چیست؟

یکی از مسائل دیگر حرفه ای گری است. یک فرد حرفه ای باید بسیار متعهد باشد و در امور محوله مسئولیت پذیری هر فرد بسیار مهم است، به عنوان مثال در کانادا یک تعمیرکار و متخصص برق خانگی بیمه نامه ای دارد که مدرک فنی اوست و اگر در پروژه ای اشتباه و خسارتی به مشتری وارد شود، شرکت بیمه خسارت مشتری را از جانب تعمیرکار می دهد. آنجا کسی که بیمه دارد متخصص است و قابل اعتماد ،نکته قابل تامل دیگر تفکیک امور و اقدامات است. هر کس به تخصص خود متعهد و پاسخگو است و در امور دیگر دخالت نمیکند. حال اینکه ما می بینیم در ایران در نظام کیفیت گاهی یک کارخانه و آزمایشگاه را در اختیار افراد کم توان و نامطمئن میگذارند، کیفیت ارکان و لایه هایی دارد که باید آنها رعایت شود.

شما در انجمن مدیریت کیفیت ایران ارکان مدیریتی در کیفیت را چه میدانید؟

برای پاسخ این سوال در ابتدا باید بگویم وظیفه اصلی انجمن مدیریت کیفیت، اصلاح کیفیت و نقد بی‌برنامگی و نبود کیفیت است ،در بحث مدیریتی هر عضو در هیئت مدیره، اعضای حقوقی و حقیقی انجمن باید اصول کیفیت را بشناسند و مباحث تضمین کیفیت را بداند و از برنامه های انجمن در حال حاضر و آینده آگاه باشد.

برای اعضا صرفا دارا بودن گواهینامه کیفیت کافی نیست. با وجود اینکه شرکت ها از حضور در برنامه ها و کارگروه های کیفیت استقبال میکنند، نیازمند ارتباط بیشتر و تنگاتنگ هستیم.

ما برای بالا بردن ظرفیت کیفیت باید به موانع و مسائل پیش روی با کیفیت شدن بیاندیشیم، اما نباید تمام وقتمان را صرف برطرف کردن ایراد های گذشته کنیم. نیز باید طرح مسئله کنیم و فعالان را با موضوعات تخصصی کیفیت آگاه کنیم.

با توجه به اهمیت منابع انسانی چطور میشود در بحث نیروی انسانی کیفیت را بالا برد؟

ما باید ابتدا مفهوم شایسته سالاری را بدانیم و با معنی این واژه در جهان به نقطه مشترکی برسیم، آیا فرد شایسته فردی است که به خوبی اهداف سازمان را میداند و تخصص دارد؟ این ها کافی نیست. فرد شایسته سیستم را میشناسد و سازمان را به سمت هدف سوق میدهد.

متولی کیفیت در ایران کیست؟

ما در انجمن مدیریت کیفیت به عنوان بالاترین سطح در این تخصص با توجه  به دانش محدود داخلی و با امید به بسیج همگانی و همچنین در نظر گرفتن سطوح بین المللی امور را پیش می بریم.ما بر این باوریم که سازمان ملی استاندارد در راستای رسالتش حرکت میکند، اما این مسیر رسیدن به کیفیت نیست.بلکه ما نیاز به همکاری و عزم جدی همه مسئولان، تصمیم گیران و فعالان کشورمان داریم.

ما به عنوان یک انجمن مسئول در حوزه مدیریت کیفیت جلساتی را با مدیران و معاونین محترم سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته ایم، ارتباط انجمن با اتاق بازرگانی ایران و تهران نیز مثبت بوده و برنامه ریزی خوبی انجام شده است.

اما پیش نیاز ما این است که در جامعه ما همه افراد باید به اهمیت کیفیت و جای خالی آن در همه ابعاد پی ببرند و احساس نیاز کنند در همه مشاغل و تخصص ها، مثلا اگر برقکار و جوشکار ما دارای تخصص نباشد و جامعه نیز این نیاز به کیفیت را نشناسد ما ارتقا پیدا نمیکنیم.

باز هم تاکید میکنم ما در حوزه فردی افراد متخصص و توانمند نسبت به دیگر کشورها کمبود نداریم، اما بدون داشتن استراتژی و حرکت همه فعالان در این چارچوب به موفقیت نمیرسیم.

باید بدانیم سیستم و استراتژی وابسته به فرد و یک شخص نیست. بلکه همه افراد باید در راستای سیستم حرکت کنند. عوض شدن یک شخص، مسئول یا حتی یک مدیر کیفی شرکت نباید باعث تغییر ماهیت استراتژی شود.

اقدامات جاری که در انجمن انجام میشود چیست؟

ما در جایزه ملی کیفیت قدم هایی مهمی را برداشته ایم و موفق بوده ایم. انتظار ما همراهی بیشتر سازمان ملی استاندارد است.امسال پانزدهمین دوره مراسم جایزه ملی کیفیت به خاطر تقارن با عزاداری محرم در 22 آبان برگزار میشود.در این خصوص ارزیابی های جایزه ملی کیفیت ایران طی بازه زمانی مشخص شده انجام  و تا ۳۰ مهر به پایان خواهد رسید.

به اعتقاد ما کیفیت عامل اصلی پیشرفت در کشور ما خواهد بود و با همکاری و اتحاد همه افراد می توانیم به اهداف عالی خود برسیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید