جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریسرنوشت نوبل ادبیات در هاله‌ای از ابهام

سرنوشت نوبل ادبیات در هاله‌ای از ابهام

در پی انتشار اخبار رسوایی‌هایی جنسی در آکادمی نوبل، موضوع لغو اهدای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ مطرح شد.

 به گزارش رتبه آنلاین از خبرگزاری خبرآنلاین، فرهنگستان سوئدی در حال بررسی احتمال لغو جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ است. تصمیم قطعی در این باره سوم ماه می اعلام خواهد شد.

اعضای باقیمانده فرهنگستان سوئدی در نشست هفتگی خود در روز ۲۶ آوریل در این باره بحث کردند. پر واسبرگ در این باره گفت: «فرهنگستان سوئدی در این باره بحث کرد اما به نتیجه نرسید. پس از جلسه هفته آینده احتمالاً اعلام خواهد شد که سال آینده جایزه نوبل ادبیات اهدا خواهد شد یا نه. در صورت لغو جایزه سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۹ دو جایزه اهدا خواهد شد.»

رسوایی‌های جنسی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ با متهم شدن ژان کلود آرنو عکاس فرانسوی شروع شد. آرنو همسر یکی از اعضای آکادمی است.

پس از آن درخواست برخی از اعضای آکادمی برای کنار گذاشتن همسر آرنو از این نهاد بی‌نتیجه ماند و آن‌ها نیز در اعتراض جایگاه خود را ترک کردند. پس از آن سارا دانیوس دبیر دائم آکادمی و کاتارینا فروستنسن همسر آرنو نیز از آکادمی بیرون رفتند.

واسبرگ البته تأکید که او و دیگر اعضای باقیمانده آکادمی تابستان را مشغول مطالعه آثار پنج نامزد جایزه نوبل ادبیات خواهند کرد و فارغ از اینکه جایزه امسال اهدا شود یا سال پس از آن به کار خود ادامه خواهند داد.

در طول تاریخ طولانی جایزه نوبل فقط ۷ بار اهدای این جایزه انجام نشده است. به غیر از آن ۶ بار نیز اهدای جایزه یکسال به تأخیر افتاده است چون آکادمی هیچکدام از نامزدها را لایق دریافت جایزه ندانستند.

منبع: گاردین / ۲۷ آوریل

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید