جمعه 10 فروردین 1403
خانهگزارش روزسرنوشت آخرین قطره‌های نفت در آمریکا

سرنوشت آخرین قطره‌های نفت در آمریکا

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، قصد دارد تا پایان دوره فعالیت خود در کاخ سفید بخشی از محیط‌زیست را به‌طور کامل از بین ببرد.

به گزارش رتبه آنلاین،  او در آغاز کار دولتش به وعده ضدمحیط‌زیستی خود عمل کرد و امریکا را به‌طور رسمی از معاهده آب ‌و هوایی پاریس خارج کرد. دونالد ترامپ، بحران گرمایش زمین و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی را بهانه‌یی برای ضعیف کردن اقتصاد امریکا معرفی کرد.

این تصمیم ترامپ درحالی مطرح شد که امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین آلوده‌کننده هوا شناخته می‌شود. همچنین طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ بیش از 700 کارشناس بلندپایه آژانس حفاظت از محیط‌زیست این کشور را ترک کرده‌اند. به‌علاوه رییس‌جمهوری امریکا آزاد کردن واردات فیل‌های شکار شده را نیز در کارنامه خود دارد. طبق اخبار منتشر شده دونالد ترامپ با سوءاستفاده از ناآرامی‌های پیش آمده در زیمبابوه، واردات فیل‌های شکار شده در آفریقا به امریکا را آزاد اعلام کرد. به‌تازگی نیز گفته شده که دولت دونالد ترامپ، هفته گذشته پیشنهاد آزادسازی حفاری نفت و گاز در همه مناطق فراساحلی این کشور را مطرح کرد؛ اقدامی که با هدف افزایش تولید نفت انجام شده و اعتراض ایالت‌های ساحلی، گروه‌های طرفدار محیط‌زیست و فعالان صنعت گردشگری را به همراه داشته است. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، امریکا قصد دارد در سال 2018‌ به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شود و جایگاه خود را فراتر از روسیه و عربستان ارتقا دهد. در پیشنهاد تازه دولت ترامپ، حفاری نفت در بیش از 90درصد از اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و اقیانوس قطب شمال که پیش از این حفاری در آنها ممنوع بود، آزاد خواهد شد.

در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا، روند تولید نفت از ژانویه 1983 تا دسامبر 2017 بررسی شده است.

طبق آمار منتشر شده، در سال‌های پس از شوک نفتی و افزایش قیمت نفت و تحریم و ممنوعیت نفت از سوی اعضای اوپک، میزان تولید نفت خام در ژانویه 1983 در میادین امریکا حدود 8 میلیون و 634هزار بشکه در روز بود. گفته شده در این سال‌ها که امریکا طرح تحریم نفتی اعراب را به اجرا درآورد، روسای جمهوری وقت امریکا قطع وابستگی به نفت بیگانگان را در دستور کار خود قرار داده و آن را برمبنای استخراج بیشتر نفت و بهره‌وری از انرژی‌های موجود، به اجرا گذاشتند. بر این اساس تا حدود سال 1985 تولید نفت خام از میادین نفتی امریکا سیر صعودی در پیش گرفت و به 9 میلیون بشکه در روز رسید. پس از آن به نظر می‌رسد تعداد دستگاه‌های حفاری فعال بین‌المللی در خشکی و دریا، نرخ اجاره روزانه و همچنین تحولات خاورمیانه، تغییرات بسیاری در قیمت نفت خام ایجاد کرد که این تغییرات به‌طور کلی اکتشافات و حفاری‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد. طبق آمار منتشر شده، تولید نفت خام در میادین امریکا در سال‌های 1990 تا 2009‌ سیر نزولی در پیش گرفت و تا تولید کمتر از 4 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. پس از آن در سال 2009، تولید نفت خام امریکا‌ دوباره روند صعودی در پیش گرفت. طبق آمار اعلام شده‌ میانگین تولید داخلی نفت امریکا در سال 2009 میلادی 5 میلیون و320 هزار بشکه در روز بود که 7.4درصد نسبت به رقم سال 2008 که 4میلیون و 950 هزار بشکه در روز بود، افزایش داشت. براساس گزارش‌هایی که در سال 2009 منتشر شده، افزایش تولید نفت خام در خلیج مکزیک و داکوتای شمالی کاهش تولید نفت در نقاط دیگر امریکا را خنثی کرد و درنهایت منجر به نخستین افزایش سالانه تولید نفت امریکا از سال 1991 شد. در سال 2010 نیز بانک امریکا اعلام کرد که با استخراج نفت شیل، تولید نفت ایالات‌متحده از عربستان‌سعودی و روسیه پیشی گرفته است. امریکا در این سال به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد. در این سال تولید نفت خام در امریکا نزدیک به 6 میلیون بشکه در روز رسید. از سال 2010 تاکنون نیز تولید نفت خام در امریکا روند صعودی در پیش گرفت و بدون توقف هر سال با افزایش تولید مواجه بود. این درحالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، در سال‌های اخیر ذخایر نفت خام در این کشور با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. با این ‌حال، افزایش قیمت نفت شرکت‌های انرژی‌ را به سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید نفت ترغیب کرد. بر این اساس، شرکت‌های حفاری امریکایی نیز در سال 2017 تعداد سکوهای حفاری نفتی را نسبت به سال 2016 حدود 42درصد افزایش دادند. طبق آمار منتشر شده در دسامبر 2017 میزان تولید نفت خام در امریکا نزدیک به 10میلیون بشکه در روز اعلام شد. خبر کاهش ذخایر نفتی امریکا در حالی اعلام شده که دونالد ترامپ دستور افزایش تولید نفت را صادر کرده است. طبق پیش‌نویس برنامه صدور امتیاز نفت و گاز در فلات قاره ملی برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ میلادی، ۹۰درصد از قلمرو فلات قاره امریکا برای حفاری ارائه می‌شود که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. پیش از این دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا، در برنامه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ حفاری در ۹۴درصد از مناطق فلات قاره این کشور را ممنوع کرده بود.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید