جمعه 31 فروردین 1403
خانهیادداشتسرمایه‌های سرگردان وارد بازار خودرو شد

سرمایه‌های سرگردان وارد بازار خودرو شد

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت،معدن ‌و‌ تجارت

آن‌چه در بازار خودرو شاهدیم، تقاضای کاذب است. در دو ماه اول امسال ثبت سفارش ۲۰ میلیارد دلاری انجام شده است. از این میزان تنها 6.8 میلیارد دلار ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد نیم درصدی بوده است.

با توجه به افزایش دو تا سه برابری قیمت خودروهای وارداتی و به تبع داخلی، در حال حاضر در بخش تجارت خودرو مقررات خاصی وضع نشده و همانند گذشته امکان ثبت سفارش برای نمایندگی‌های رسمی وجود دارد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

بخشی از قیمت‌ها و افزایش آن‌ها متاثر از نظام عرضه و تقاضا است، بخش دیگری از نوسانات قیمتی و نگرانی در این زمینه به اخبار سیاسی و اجتماعی باز می‌گردد که منجر به تقاضای کاذب و در عین حال عرضه کاذب می‌شود.

در حال حاضر سرمایه‌های سرگردانی که توان فعالیت در زمینه ارزی را ندارند و بازار جذابی برای آن‌ها به شمار نمی‌رود، به بازار خودرو وارد شده‌اند.

محدودیت‌های موجود در زمینه واردات خودرو رفع شده و مشکلات در این زمینه با برگزاری جلساتی رفع شده و حتی تصمیماتی در زمینه خودروهای دپو شده در گمرک اخذ شد، اما آنچه در حال حاضر منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شده، تنها به دلیل تقاضای کاذب است؛ ضمن آن‌که تاکنون وقت بررسی بازار و روند قیمت‌ها را نداشته‌ام.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید