پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیسرانه صادرات هر ایرانی ۵۵۰ دلار در سال

سرانه صادرات هر ایرانی ۵۵۰ دلار در سال

مونا مشهدی رجبی: در سال ۲۰۱۶ میلادی ارزش صادرات کالاهای ایرانی در دنیا برابر با ۴۵.۹ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۰  با کاهش ۴۵.۲ درصدی همراه بود ولی ارزش صادرات این کشور نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۱.۴ درصد رشد کرد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از صندوق‌بین‌المللی‌پول، ایران ۹۶.۲ درصد از درآمد صادراتی خود را از صادرات ده کالای خاص بدست می‌آورد که اصلی‌ترین آنها سوخت‌های فسیلی به خصوص نفت است.

ایران در سال قبل ۳۴.۴ میلیارد دلار از فروش نفت و سوختهای فسیلی درآمد کسب کرد که ۷۵ درصد از کل صادرات این کشور بود. پلاستیک و فراورده‌های پلاستیکی دومین کالای صادراتی این کشور هستند و ایران در سال گذشته ۲.۸ میلیارد دلار از فروش این محصولات درآمد کسب کرد. سهم صادرات پلاستیک و فراورده‌های پلاستیکی  ایران به کل درآمد صادراتی این کشور برابر با ۶.۲ درصد است. مواد شیمیایی ارگانیک سومین کالای صادراتی ایران هستند و سهم ۳.۹ درصدی در درآمد صادراتی این کشور دارند .

در سال ۲۰۱۶، ایران توانست از صادرات انواع میوه و خشکبار ۱ میلیارد دلار درآمد کسب کند و ارزش صادرات این محصولات به کل صادرات این کشور برابر با ۲.۲ درصد بود. این در حالیست که آهن و فولاد در این رده‌بندی جایگاه ششم و مس جایگاه هفتم را دارد. ایران از صادرات انواع کودهای شیمیایی ۴۲۵.۶ میلیون دلار و از صادرات نمک و سولفور و سیمان و انواع سنگ ۴۰۸.۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد. ارزش صادرات مواد شیمیایی غیر ارگانیک از ایران برابر با ۲۷۲.۷ میلیون دلار بود و صادرات این محصول ۰.۶ درصد از کل درآمد صادراتی  ایران را به خود اختصاص داد.

در پایان باید گفت ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با ۱.۵۳۵ هزار میلیارد دلار امریکا است و با احتساب این عدد سهم صادرات به کل اقتصاد ایران حدود سه درصد است. سرانه ارزش صادرات ایران برابر با ۵۵۰ دلار امریکا اعلام شده است.

اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران در سال ۲۰۱۶

رتبهنام کالاارزش صادراتسهم به کل صادرات (درصد)
۱سوخت‌های معدنی از جمله  نفت۳۴.۴ میلیارد دلار۷۵
۲پلاستیک و فراورده‌های پلاستیکی۲.۸ میلیارد دلار۶.۲
۳موادشیمیایی ارگانیک۱.۸ میلیارد دلار۳.۹
۴سنگ‌معدن و خاکستر۱.۶ میلیارد دلار۳.۵
۵میوه و خشکبار۱ میلیارد دلار۲.۲
۶سنگ‌آهن و فولاد۹۶۰.۵ میلیون دلار۲.۱
۷مس۴۳۵.۵ میلیون دلار۰.۹
۸کود۴۲۵.۶ میلیون دلار۰.۹
۹نمک،سولفور،سنگ،سیمان۴۰۸.۲ میلیون دلار۰.۹
۱۰موادشیمیایی غیرارگانیک۲۷۲.۷ میلیون دلار۰.۶

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید