جمعه 31 فروردین 1403
خانهگفت‌وگوسال 2020 بدون تنش نخواهد بود

سال 2020 بدون تنش نخواهد بود

 سال گذشته، سالی قوی برای بازار بورس در سراسر جهان بود، اما همچنان توسط بورس امریکا هدایت شد. شاخص‌های بین‌المللی 18.1 درصد رشد کردند اما شاخص S&P 500 جهش 28 درصدی را نشان داد.به گفته استراتژیست های بازار، کاهش تنش‌های تجاری میان امریکا و چین و نشانه‌هایی از تقویت رشد اقتصادی جهان، می‌تواند خبر خوبی برای بورس‌های بین‌المللی و اروپا باشد. سی‌ان‌بی‌سی دراین‌باره گزارشی منتشر کرده است.
برخی تحلیلگران و استراتژیست ها از مشتریان بورس خواسته‌اند که بیشتر سبد سهام خود را به سهام‌های بین‌المللی منتقل کنند.
این روند بعدازاین رخ داد که شکاف میان بورس داخلی و خارجی بیشتر شد. طبق این گزارش از سال 2010، شاخص S&P 500 بیش از 188 درصد رشد کرده و نرخ سالانه این رشد حدود 11.2 درصد بوده است. این در حالی است که در این مدت، شاخص The MSCI World ex امریکا سود کمتری به دست آورد و تنها 50.5 درصد رشد کرد که سالیانه رشدی حدود 4.2 درصد می‌شود.
سال گذشته، سالی قوی برای بازار بورس در سراسر جهان بود، اما همچنان توسط بورس امریکا هدایت شد. شاخص‌های بین‌المللی 18.1 درصد رشد کردند اما شاخص S&P 500 جهش 28 درصدی را نشان داد.
اما بورس جهانی در نخستین روزهای معاملاتی سال 2020 با شوک‌های منفی مواجه شد. بعد از حمله هوایی امریکا که منجر به شهادت یک فرمانده بلندپایه ایرانی شد، سهام به‌شدت سقوط کرد.

*بازگشت جهانی
بخش اعظمی از خوش‌بینی بازارهای جهانی از داده‌های اقتصادی جهان نشات می‌گیرد. فعالیت‌های تولیدی و تجارت جهانی در ماه‌های اخیر افزایش‌یافته است.
چتان آهیا، اقتصاد ارشد مورگان استنلی می‌گوید: ما دلایلی داریم که نشان می‌دهد این پیشرفت در تولید و تجارت می‌تواند پایدار باشد.
به گفته تحلیلگران، منطقه یورو، منطقه‌ای است که سرمایه‌گذاران باید میزان توجه خود را به آن افزایش دهند. بازار بورس اروپا نسبت به اقتصاد جهانی حساس‌تر از بازار بورس امریکا است. بنابراین ازآنجایی‌که رشد چین تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهانی دارد، حتی یک پیشرفت جزیی ممکن است بازارهای بین‌المللی را به هم بریزد.
درواقع اگر چین حتی کاهش سرعت رشد خود را تثبیت کند، بازهم انگیزه‌ای مثبت برای بازارهای بورس جهان است. از طرفی هم در اروپا، چند کشور بازار بورس بهتری نسبت به امریکا در سال 2019 داشته‌اند. کشورهایی ازجمله روسیه و یونان. ایتالیا سال گذشته، یکی از بهترین کشورهای گروه G-7 بوده است. همچنین Stoxx 600، یک شاخص مهم اروپایی، سال گذشته 24 درصد رشد را ثبت کرده است.

*ارز خارجی
مورد دیگری که بازگشت به مدار رشد بازارهای بین‌المللی را منجر می‌شود، قدرت نسبی دلار است.
شاخص دلار در حال حاضر 2 درصد کمتر از اوج 52 هفته‌ای خود است، اما تقریباً 9 درصد بالاتر از پایین‌ترین نرخش در ابتدای سال 2018 قرار دارد.
به نظر نمی‌رسد قدرت دلار به‌اندازه گذشته‌اش باشد. قدرت دلار تا حدودی توسط قدرت خرید سایر کشورها تعیین می‌شود، بنابراین رشد جهانی می‌تواند به معنای تقویت سایر ارزها در برابر دلار باشد.

*بانک‌های مرکزی و ریسک در ایران
تنش در خاورمیانه و پتانسیل افزایش قیمت نفت، یکی از چندین ریسکی است که بازارهای جهانی در سال 2020 با آن روبه‌رو هستند.
اگر دوباره تنش‌های تجاری میان امریکا و چین رخ دهد و تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه افزایش یابد ریسک‌های جهانی دوباره بر خواهند گشت.
دیگر خطر برای بازارها می‌تواند تغییر در سیاست‌های نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا باشد. پیش‌بینی می‌شود میانگین جهانی نرخ بهره برای سال جاری به 2.06 درصد یابد که از 1.92 درصد سال 2019 بیشتر است. اما به گفته تحلیلگران، به نظر نمی‌رسد کشورها تمایلی به افزایش نرخ بهره داشته باشند.

منبع:فصل تجارت

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید