جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزسازگاری بالای میوه‌های ریز در چالش‌ تغییر اقلیم

سازگاری بالای میوه‌های ریز در چالش‌ تغییر اقلیم

سمپزیوم

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت:با توجه به وجود چالشهای جهانی همانند تغییر اقلیم، استفاده از میوه های ریز می‌تواند به سازگاری با این شرایط کمک کند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، همت‌الله پیردشتی در دومین سمپوزیوم ملی میوه‌های ریز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار کرد: دانشگاه همپای سایر بخش ها باید به سوی نسل سوم و چهارم و کارآفرینی حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه آیا دانشگاه به تنهایی می‌تواند به سوی کارآفرین حرکت کند یا خیر، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اهداف این سمپوزیوم ایجاد هم افزایی برای رسیدن به کارآفرینی است.

رئیس کارگروه کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت پیدا و پنهان میوه های ریز از اهداف این سمپوزیوم است، تصریح کرد: در مازندران ظرفیت پنهانی وجود دارد که باید دیده شود و میوه های ریز یکی از استعدادهای پنهان است. ارزش غذایی میوه های ریز فراسودمند است و با تنوع فراوان سازگاری بالایی نیز دارند.

وی افزود: این محصولات می‌تواند به صورت ارگانیک تهیه شود و فرآوری، توسعه صادرات و برندسازی از ضروریت‌های این امر در مازندران و کشور است و یک دانشگاه کارآفرین باید در این موضوع ورود کند.

رئیس کارگروه کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در پایان تاکید کرد: اقتصادی بودن از مزایای این میوه های ریز است و در تنوعات زراعی و الگوی کشت در مازندران می‌توان به آن توجه کرد.

به گزارش ایسنا، دومین سمپوزیوم ملی میوه های ریز شامل انگور، کیوی، توت فرنگی، تمشک و غیره با محوریت‌های «به‌نژآدی، تغییر اقلیم، ارزش غذایی و دارویی، به‌زراعی و مدیریت تولید، کشت بافت و زیست فناوری، کشت ارگانیک و تقاضامحور، فیزیولوژی و تنش های محیطیف برداشت، فرآوری و بازاررسانی، نهاده‌سازی از تولید تا عرصه محصول» طی دو روز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز به کار کرد.

در این سمپوزیوم، پس از آئین افتتاحیه، در روز نخست سخنرانی‌هایی با محوریت «نقش میوه‌های ریز در حوزه علم و فناوری امنیت غذایی کشور، مکانیزم‌های مولکولی مقاومت به سرما در انگور، ارزیابی تحقیقات توت فرنگی در ایران، هم راستایی تحقیق و توسعه تمشک سیاه در استان مازندران الگویی موفق برای توسعه سایر میوه‌های ریز بومی، تاثیر تغذیه بر برخی صفحات فیزیوئولوژیک و رشد انگور در شرایط تنش خشکی، بررسی اقتصادی تولید گلخانه‌ای میوه های ریز ا مطالعه موردی تولید توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک و غیره» صورت می‌گیرد.

در روز دوم این سمپوزیوم، بررسی کاربرد نوردهی مصنوعی در پرورش توت فرنگی، مقایسه کشت عمودی و افقی بر عملکرد و کیفیت ارقام تجاری توت فرنگی آبکشت، خصوصیات تغذیه‌ای 12 ژئوتیپ زرشک ایران، برنامه‌های راهبردی در تحقیقات ذغال اخته، آشنایی با زیست فناوری توت فرنگی و بازدیدهای علمی از پارک ساحلی سی‌سنگان، باغ گردشگری تمشک سیاه شرکت ایران تمشک در دستور کار قرار دارد.

این همایش طی دو روز 14 و 15 شهریور در دانشگاه علوم کشاورزی در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید