جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزساخت دستگاهی که در ۲ ثانیه مواد مخدر و منفجره را شناسایی...

ساخت دستگاهی که در ۲ ثانیه مواد مخدر و منفجره را شناسایی می‌کند

پلاسما سرطان

محققان پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران موفق به ساخت دستگاهی برای شناسایی و تشخیص مواد مخدر و منفجره شدند که به گفته آنها در مدت یک تا دو ثانیه قادر به شناسایی مواد است.

به گزارش رتبه آنلاین، عبدالکریم شهبازی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر را از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران دانست و گفت: این دستگاه قادر است نمونه‌های مواد منفجره و مخدر را در حد نانو گرم تشخیص دهد.

وی به مکانیزم نحوه تشخیص مواد در این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: نمونه مواد در داخل سنسوری که به نام IMS طراحی شده است، قرار می‌گیرد و مواد در داخل آن یونیزه می‌شود.

شهبازی ادامه داد: زمانی که مواد در داخل سنسور  IMS قرار می‌گیرند، از مسیر رادیو اکتیو (نیکل ۶۳) عبور می‌کنند و از این طریق مواد وارد شده یونیزه می‌شوند و مواد یونیزه شده در میدان الکتریکی قرار خواهند گرفت و ذرات این مواد در این محیط شتاب می‌گیرند.

این محقق تاکید کرد: در این محیط هر یک از مواد همانند اثر انگشت دارای سرعت خاصی می‌شوند که اقدام به اندازه‌گیری سرعت این مواد می‌شود.

این محقق اضافه کرد: علاوه بر آن این دستگاه بخشی به نام “آزمایشگاه” دارد که مشخصات نمونه‌ استاندارد مواد برای آن تعریف شده است و هر ماده‌ای که به دستگاه داده شود، این دستگاه آن را با مواد موجود در این آزمایشگاه مقایسه می‌کند و نزدیکترین آن‌ها به مواد موجود در این آزمایشگاه را تشخیص می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این دستگاه از این طریق قادر است در مدت یک تا دو ثانیه مواد منفجره و مخدر را تشخیص دهد.

شهبازی با بیان اینکه دانش فنی این دستگاه انحصاری است و در اختیار چند کشور محدود قرار دارد، گفت: ما در مدت ۳۵ سال موفق به ساخت این دستگاه در حد تجاری‌سازی شدیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید