اکنون ‌که چند دهه از پایان حکومت کمونیستی شوروی گذشته است، دولت‌های اقماری اتحاد جماهیر شوروی از لحاظ نوسازی در وضعیتی ناپایدار قرار گرفته‌اند. بسیاری از کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی از آن زمان تاکنون برای ترمیم چهره‌‌ جهانی خود تلاش کرده‌اند و این کار را در جهت تلاشی برای از بین بردن هرگونه ردپایی از گذشته مخرب خود و درخشیدن در عصر جدید صلح انجام داده‌اند. با این‌حال در شمال کشور استونی یک زندان ویژه به‌عنوان نمادی قابل‌توجه از سلطنت شوروی وجود دارد. البته اگرچه گذشته‌ی این بنا بسیار تلخ است اما این مکان هم ‌اکنون تبدیل به یک پاتوق محبوب ساحلی برای گردشگران و مردم محلی شده است. به ‌این ‌ترتیب، مکانی که روزی محل نگهداری از زندانی‌ها بوده است، امروزه به مکانی آرامش ‌بخش برای غواصی و آفتاب گرفتن افراد محلی تبدیل شده است.

زندان زیر آبی استونی

خروج زندانی‌ها، ورود گردشگرها

رسوبات سنگ‌آهک یکی از منابع طبیعی سودآور برای کشور استونی است و همین نیز دلیلی موثق برای ساخت زندانی در منطقه‌ای به نام رومو (Rummu) شده است. به‌کارگیری افراد محبوس برای استخراج سنگ‌آهک از معدن و استفاده از نیروی فیزیکی آن‌ها بهترین راه‌حل برای انجام این کار طاقت‌فرسا بود.

زندان زیر آبی استونی

زمانی که استونی در سال ۱۹۹۱ دوباره استقلال خود را به دست آورد، این معدن و پمپ‌های آب فعال آن متروکه شدند. درنتیجه، آب‌های زیرزمینی‌ای که با سرعت زیاد به بیرون تراوش می‌کرده و گودال‌های بزرگ آن منطقه را پر می‌کردند موجب شدند تا برخی از ساختمان‌های این منطقه به زیرآب فرو بروند. با این‌حال، تخریب این چشم‌انداز موجب ایجاد چشم‌انداز زیبای دیگری شد. آب‌های نیلگون احاطه‌شده با صخره‌های سفت‌وسخت سفید-خاکستری سبب ایجاد تپه‌ای با شیب ملایم و پوشش گیاهی سبز برای این منطقه شد.

زندان زیر آبی استونی

یک چشم‌انداز منحصربه‌فرد

این منطقه هم‌اکنون با نام دریاچه‌ آبی شناخته می‌شود و در طول سال گردشگران بومی و غیر بومی زیادی را به خودش جذب می‌کند. دراز کشیدن روی ساحل و سنگ‌های خاکستری ‌رنگ این معدن برای آفتاب گرفتن به یکی از لذت‌های اصلی افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند تبدیل شده است. ماجراجویانه‌تر از این کار، شنا در خرابه‌های این زندان و شیرجه از سقف زندان به داخل آب است. آب‌های بسیار شفاف همچنین موجب شده‌اند تا معدن رومو به یک مکان دیدنی برای غواصان اسکواش تبدیل شود. با در اختیار داشتن لباس غواصی و یک مخزن اکسیژن می‌توانید به درون این موزه‌ زیر آبی بروید و از آن دیدن کنید. تجهیزات معدن و استخراج قدیمی، ماشین‌آلات، سیم‌خاردار، دیوارهای آجری و سلول‌های زندان و… رفتن به زیرآب و تماشای این موزه‌ طبیعی را به یک امر واجب تبدیل می‌کند.

زندان زیر آبی استونی

چگونگی رسیدن به این منطقه

رومو از پایتخت استونی یعنی تالین، فاصله‌ زیادی ندارد و می‌توانید با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به این منطقه برسید. این معدن اندکی از شهرک اطرافش فاصله دارد پس اجاره‌ یک اتومبیل و رانندگی به سمت این منطقه بهترین گزینه موجود است. البته معدن یاد شده محیط غواصی و شیرجه‌ رسمی نیست و بیشتر مناطق این ناحیه با سیم‌خاردار و دیوارهای سنگی پوشیده شده‌اند. با این ‌وجود، با داشتن مختصات GPS مناسب و اندکی استقامت و پشتکار می‌توانید شکاف دیوار را پیداکرده و به درون وارد شوید. آب این ناحیه در میانه‌ی تابستان و در طی فصل زمستان به شفاف‌ترین حد خود می‌رسد، پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید می‌توانید برنامه‌ی زمانی خود را بر این اساس تنظیم کنید.

زندان زیر آبی استونی

منبع: iexplore.com