جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریریزش بخشی از سازه‌های آبی شوشتر

ریزش بخشی از سازه‌های آبی شوشتر

«بخشی از یکی طاق‌های سازه‌های آبی شوشتر در استان خوزستان در شرایطی ریزش کرده است که مدیر این پایگاه میراث فرهنگی آن را در حد دو تا سه متر مربع می‌داند.»

مدیرپایگاه‌ جهانی سازه‌های آبی شوشتر، با تائید این خبر به ایسنا گفت: متاسفانه این اتفاق روز گذشته –جمعه 13 بهمن- رخ داده است.

او با بیان این‌که خوشبختانه حجم زیادی از سازه تخریب نشده و مقدار ریزش آن بسیار کم است، افزود: در مجموع سطح ریزش طاق در سازه‌های آبی شوشتر به دو سه متر مربع هم نمی‌رسد.

وی با بیان این‌که مهندسان فنی مجموعه و کارگاه اجرائی در حال حاضر وضعیت را بررسی می‌کنند، در توضیح علت این ریزش گفت: قبل از اعلام هر نوع علتی باید یک بررسی دقیق‌تر در این محوطه انجام شود، علت ریزش این بخش از سازه را به صورت مشروح تا امروز بعدازظهر یا فردا اعلام می‌کنیم.

وی  در عین حال گفت:‌ حدس‌هایی در این زمینه می‌زنیم اما باید به صورت کامل بررسی شود. اکنون به صورت اجماع کارشناسان پایگاه به نتیجه‌هایی رسیده‌اند، اما برای این که متقن شود، نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

مجموعه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در مرکز شهر شوشتر استان خوزستان مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

این مجموعه‌ی تاریخی بعد از ثبت در فهرست آثار ملی در سال 1377پنجم تیر ۱۳۸۸ به شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید