پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاخبار روزرکورد نرخ بهره منفی اروپا شکسته شد

رکورد نرخ بهره منفی اروپا شکسته شد


نرخ بهره در منطقه یورو به کمترین سطح تاریخ خود رسید.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از ای بی سی نیوز، بانک مرکزی اروپا با کاهش ۰.۱ درصدی نرخ بهره در سطح منطقه یورو موافقت کرد تا بدین ترتیب، نرخ بهره با رسیدن به منفی ۰.۵ درصد در کمترین سطح خود از زمان تشکیل منطقه یورو تاکنون قرار گیرد. بانک مرکزی اروپا هم چنین اعلام کرد بسته بزرگ محرک اقتصادی را از ماه نوامبر مجددا اجرایی خواهد کرد. این بسته که شامل خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای عضو است آخرین بار در سال گذشته اجرا شده بود.

احتمالا این تصمیم، آخرین اقدام مهم بانک مرکزی اروپا تا پیش از کنار رفتن ماریو دراگی، رئیس ایتالیایی فعلی آن است. وی سی و یکم اکتبر از این سمت کنار خواهد رفت و جای خود را به کریستین لاگارد، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول که سابقه وزارت دارایی فرانسه را نیز در کارنامه دارد خواهد داد.

قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند. این بسته فرا تر از حد انتظار، احتمالا بانک های مرکزی ژاپن و آمریکا را نیز مجبور خواهد کرد که سیاست های مشابهی را در پیش بگیرند.

ماریو دراگی در کنفرانس خبری خود به همین مناسبت به خبرنگاران گفت: یادتان هست که گفتم همه ابزارها روی میز است و آماده استفاده از آن هستیم؟ امروز این کار را کردیم.

با این حال هنوز تردیدهایی نسبت به موفقیت اجرایی شدن این بسته وجود دارد که یکی از آخرین تیر های موجود در توپخانه بانک مرکزی اروپا محسوب می‌شود. با توجه به درپیش بودن برگزیت و کاهش رشد اقتصادی اعضای مهم منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا و رشد ضعیف سایر اعضا نظیر فرانسه و اسپانیا، کار بانک مرکزی برای احیای رشد بسیار دشوار خواهد بود.

لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید