جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزرکورد دوساله جهش بورس

رکورد دوساله جهش بورس

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته توانست ضمن یک کانال‌شکنی دیگر، رکورد‌های تازه‌ای را به ثبت برساند. در معاملات این روز شاخص سهام با رشد چشمگیر ۱۳۲۳ واحدی (معادل ۴/ ۱ درصد) بیشترین رشد از ۲۰ بهمن‌ماه سال ۹۴ را رقم زد و پنجمین کانال‌شکنی پس از عبور از قله تاریخی را به ثبت رساند. در عین حال ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان در سطوح بالای بیش از ۲۲۰ میلیارد تومانی قرار داشت. این عوامل حاکی از سیطره فضای رونق در معاملات است. تداوم سیگنال‌های مثبت از بازارهای جهانی و صعود چشمگیر قیمت در گروه‌های فلزی-معدنی و چندرشته‌ای صنعتی مهم‌ترین‌ دلیل صعود بورس تهران در معاملات نخستین روز از هفته جاری به شمار می‌رود.

تداوم اقبال به فلزی‌ها

به گزارش رتبه آنلاین، بیشترین تاثیر در ارتقای شاخص سهام در معاملات روز گذشته بر دوش نمادهای کالایی بود. سیگنال‌های مثبتی که از بازارهای جهانی به خصوص از سمت مس و روی بار دیگر نمادهای فلزی‌ را در کانون توجه معامله‌گران قرار داد. صعود قیمت مس به محدوده ۶۹۰۰ دلار (در هرتن) در شامگاه جمعه منجر به تشکیل صف خرید و رشد قیمت دو نماد«فملی» و «فباهنر» شد.این دو نماد دیروز به ترتیب رشد چشمگیر بیش از ۸/ ۴ و ۴/ ۴ درصدی را ثبت کردند. «فملی» در رتبه دوم نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشت و این نماگر را حدود ۱۵۴ واحد ارتقا داد.از سوی دیگر بازگشت قیمت سرب به محدوده ۳۲۰۰ تومانی بار دیگر توجه سهامداران را به شرکت‌های وابسته در بورس تهران جلب کرد. بر همین اساس نماد «فسرب» «و فرآور» با صف خرید مواجه شدند و معاملات خود را با رشد قیمت بیش از ۵/ ۴ درصدی به پایان رساندند. فضای کلی در صنعت فلزات اساسی دیروز مثبت بود با این حال «فولاد» نتوانست چندان پرقدرت ظاهر شود. نزدیک شدن قیمت این نماد به سقف ۳۰۰ تومانی و افت قیمت فولاد در بازار چین مهم‌ترین دلایل افت نسبی قیمت این سهم به شمار می‌رود. هرچند در پایان معاملات روند قیمتی این سهم به سمت مثبت چرخید.

در تحولات بازارهای جهانی افت شاخص دلار سبب تقویت قیمت‌‌های فلزات پایه شد. نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا، با افزایش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره به پایان رسید. هر‌چند احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو قابل پیش‌بینی بود با این حال ثابت ماندن تعداد دفعات افزایش نرخ بهره در دو سال آینده موجب فشار بر شاخص دلار شد. پس از این موضوع بود که تقاضا برای فلزات پایه در بازارهای جهانی به‌طور محسوسی افزایش یافت و همین امر نیز در رشد قیمت‌ها تاثیر شایانی داشت. در عین حال در اواسط هفته بانک مرکزی چین از پرداخت بیش از ۱۱۲۰ میلیارد یوآن وام جدید از سوی سیستم بانکی این کشور خبر داد. این رقم که از پیش بینی‌ها بالاتر بود، چشم انداز تقاضا برای فلزات را افزایش داد. هر‌چند انتشار گزارش‌های اقتصادی چین در روز چهارشنبه (رشد تولیدات صنعتی و سطح خرده‌فروشی) تا حدودی ضعیف ارزیابی شدند با این حال اثر این موارد زیر سایه افت شاخص دلار رنگ باختند و قیمت فلزات در بازارهای جهانی در مسیر صعودی قرار گرفت. در مجموع در هفته گذشته قیمت هر تن مس با رشد چشمگیر بیش از  ۵/ ۴ درصدی به ۶۹۰۲ دلار رسید. قیمت هر تن روی و سرب نیز به ترتیب ۳۲۰۶ و ۲۵۲۲ دلار (در هر تن) گزارش شدند.

 رشد دسته‌جمعی معدنی‌ها

نمادهای گروه کانه‌های فلزی (معدنی) نیز دیروز تحت تاثیر تقویت قیمت فلزات در بازارهای جهانی معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند. نمادهای زیر‌مجموعه این گروه دیروز تماما سبز‌پوش بودند. این گروه با رشد بیش از ۲/ ۴ درصدی شاخص، رتبه سوم جدول صنایع با بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. بزرگ‌ترین نمادهای زیرمجموعه این گروه یعنی «کچاد»، «کگل» و «کروی» با ثبت رشد قیمت بیش از ۴درصدی پیشران رشد شاخص این گروه بودند. رشد قیمت فولاد داخلی و همچنین رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی مهم‌ترین‌ دلایل صعود قیمت سهام زیر‌مجموعه این گروه به شمار می‌رود. علاوه بر این اخباری در راستای کاهش هزینه حق انتفاع معادن در بودجه دولت نیز در اقبال سهامداران به سهام این گروه بی‌تاثیر نبوده است. محمد‌باقر نوبخت درخصوص میزان بهره مالکانه از معادن در بودجه سال ۹۷ گفته بود: بهره مالکانه سال جاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که در سال آینده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

 موج رونق در هلدینگ‌ها

یکی از نکات جالب توجه در معاملات روز گذشته رسیدن موج رونق گروه‌های کالایی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. رشد قیمت نمادهای فلزی- معدنی، پالایشی و دیگر گروه‌های مطرح بازار منجر به رشد ارزش خالص دارایی‌های (NAV) هلدینگ‌ها و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی شده است. بر همین اساس احتمال رشد پیش‌بینی سود این نمادها بالا ارزیابی می‌شود. در صدر این نماد‌ها «تاپیکو» و «وغدیر» قرار داشتند. این نمادها با صدر‌نشینی در جدول نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در مجموع بیش از ۲۴۶ واحد شاخص سهام را ارتقا دادند. در نهایت شاخص گروه چندرشته‌ای صنعتی با رشد ۴/ ۴ درصدی شاخص عنوان دومین صنعت پربازده روز گذشته را به خود اختصاص داد. هر چند انتقال موج رونق از گروه‌های اصلی بازار به این گروه‌ها سیگنالی از رونق قابل توجه بازار سهام است اما موضوعی که باید در مورد سهام این شرکت‌ها در نظر گرفت، حضور فروشندگان بالقوه است. چرا‌که این نمادها پس از مدت زمان طولانی حرکت در مسیر فرسایشی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 شبندر در غیاب هم‌گروهی‌ها

دیروز «شبندر» دومین نماد با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل بود.«شبندر» پس از انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه خود که تعدیل مثبت ۱۷ درصدی را به بازار مخابره کرد، دیروز با افت قیمت ۹/ ۱ درصدی مواجه شد. پیشخور شدن خبر تعدیل مثبت در کنار فرصت شناسایی سود توسط سهامداران مهم‌ترین دلایل فشار فروش در این نماد به‌شمار می‌رود. علاوه بر این باید توجه داشت نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس اولین نماد پالایشی بود که گزارش پیش‌بینی سود براساس عملکرد ۶ ماهه خود را روی سامانه کدال منتشر کرد.پس از آن دیگر نمادها به منظور ارائه گزارش‌های عملکرد خود متوقف شدند. این توقف‌ها نیز در کم‌رمق دنبال شدن فضای معاملات «شبندر» بی‌تاثیر نبود (دیروز صنعت پالایشی در غیاب ۵ نماد مهم زیر‌مجموعه خود یعنی«شاوان»، «شراز»، «شپنا»، «شبریز» و «شتران» معاملات کم‌رمقی را تجربه کردند). به‌نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف این گروه هستند.

 هشدار به تازه‌واردها

بورس تهران از روزهای ابتدایی آذر ماه در سایه تحولات بازار ارز و همچنین بازارهای جهانی چهره متفاوتی از خود نشان داد. عبور شاخص سهام از قله تاریخی (۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدی) از منظر روانی،تداوم افزایش نرخ دلار، عملی شدن کاهش نرخ سود بانکی که با ضوابط سخت‌گیرانه‌تر بانک مرکزی نسبت به دفعات قبلی همراه بود و همچنین افزایش قیمت نفت و کالاها در بازارهای جهانی مهم‌ترین‌ عامل رشد قیمت‌ها در بورس تهران به‌شمار می‌روند. برهمین اساس گفته می‌شد که موج صعودی قیمت‌ها در بازار سهام از پشتوانه بنیادی برخوردار است. در ادامه جلب‌توجه سهامداران به بورس تهران سبب شد شاخص کل ۵۰۰۰ واحد بالاتر از قله تاریخی بایستد. در چنین فضایی ورود تازه‌وارد‌ها به بورس از احتمال زیادی برخوردار است. با قرار گرفتن اخبار مثبت مربوط به بازار سهام در تیتر اصلی رسانه‌ها توجه بسیاری از افراد به بورس جلب می‌شود و پول‌های جدید راه بورس تهران را در پیش می‌گیرند. بخش مهمی از این پول‌ها نه با پشتوانه تحلیل بنیادی یا حتی تکنیکال که به صرف رصد فضای مثبت بورس وارد معاملات می‌شوند. در این میان سهامداران تازه‌وارد باید در نظر داشته باشند که رشد‌های سریع در بازار سهام ممکن است ریزش‌های شدید قیمتی را به دنبال داشته باشد. اینجاست که وظیفه تحلیلگران و سیاست‌گذار بورس بیش از پیش اهمیت می‌یابد. تحلیلگران و مراجع مختلف باید با ارائه تحلیل‌های منطقی سعی در شفاف کردن فضای بازار و کاستن هیجانات داشته باشند. اطلاع‌رسانی این نهادها تا حد زیادی می‌تواند هیجان‌های اینچنینی در معاملات سهام را کاهش دهد. سیاست‌گذار بورسی نیز ماموریت‌های مهمی دارد که باید در دوران رونق بتواند با انجام دادن آن به معاملات سهام کمک کند. تحلیل چگونگی عملکرد سیاست‌گذار، سهامدار عمده و تازه‌واردها در دوره رونق کنونی در صفحه ۱۰ به تفصیل بررسی شده است.

در بازار چه گذشت ؟

در معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۴/ ۱ درصدی در سطح ۹۴ هزار و ۶۰۶ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری تا‌کنون به ۵/ ۲۲ درصد رسید. بر همین اساس بورس تهران همچنان پیشتاز بازارهای سرمایه‌گذاری از ابتدای سال به‌شمار می‌رود.بازار سکه از ابتدای سال تا‌کنون بازدهی ۵/ ۱۵ درصدی و بازار ارز بازدهی ۶/ ۱۱ درصدی را ثبت کرده است. در معاملات دیروز بورس تهران ۱۲۰۳ میلیون سهم به ارزش ۲۷۳ میلیارد تومان داد وستد شد. از این میزان حدود ۲۲۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت.در بازار دیروز نمادهای «فارس»، «فملی»، «تاپیکو» و «وغدیر» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند. در مقابل معاملات در نمادهای«فولاد» و «شبندر» مانع از رشد بیشتر نماگر اصلی بازار سهام شدند. در بازار دیروز معامله ۱۲۴ میلیون سهمی «فولاد» به ارزش بیش از ۱/ ۳۵ میلیارد تومان این نماد را پیشتاز نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار داد. در بحث تغییر مالکیت‌ها، دیروز حدود ۵/ ۴۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد. بیشترین خالص خرید به نفع حقیقی‌ها در نماد «فولاد» (۵/ ۸ میلیارد تومان) و «وصندوق» (۸/ ۷ میلیارد تومان) رقم خورد. در مقابل حقوقی‌ها بیشترین خالص خرید را در نمادهای «پاکشو» و «کاوه» به ثبت رساندند.

زهرا رحیمی


ماموریت سه گروه در صعود بورس

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید