پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هارکورد جدید گرمای هوا در نیوزیلند

رکورد جدید گرمای هوا در نیوزیلند

طبق آمار منتشر شده، ژانویه با متوسط دمای ۲۰.۳ درجه سانتیگراد که سه درجه بیشتر از معمول است، گرم‌ترین ماه ثبت شده نیوزیلند تا به امروز بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، این موج گرما باعث کمبود وسایل سرمایشی در این کشور شده است.

نخست وزیر نیوزیلند، گفت: اگرچه احتمالا بسیاری از مردم تابستان خوبی را پشت سر گذاشته‌اند اما لازم است به پیامدهای طولانی مدت تغییرات آب و هوایی از جمله افزایش سطح آب دریاها نیز توجه شود.

ارقام منتشر شده توسط سازمان ملی تحقیقاتی آب و هوایی نیوزیلند، نشان می‌دهد متوسط دمای ماه ژانویه در این کشور ۲۰.۳ درجه سانتیگراد بوده است. این دما، سه درجه بالاتر از حالت عادی است. از سال ۱۹۰۹ که این آمار به ثبت رسیده، بیشترین رکورد ثبت شده پیش از این مربوط به فوریه سال ۱۹۹۸ با دمای ۱۹.۶ درجه سانتیگراد بوده است.

یک کارشناس هواشناسی در این مورد گفت: بطور کلی هنگامی که آب دریاها گرم‌تر می‌شوند باعث گرم‌تر شدن هوا می‌شود.

وی افزود: البته تغییرات آب و هوایی عامل اصلی و کمک کننده این پدیده است. هر چند وضعیت آب و هوایی نیوزیلند در ماه فوریه به خاطر یک طوفان گرمسیری که بارندگی‌های سنگین، سیل و دمای خنک‌تری را به همراه داشت، تغییر کرد اما همچنان دمای هوا در این ماه نیز بیشتر از حالت عادی پیش بینی می‌شود.

به گزارش گاردین، نیوزیلند آب و هوایی نسبتا معتدل دارد که توسط اقیانوس‌های اطرافش تعدیل می‌شود اما درجه حرارت بالا و کمبود بارش در بخش‌های جنوبی جزیره باعث شده که دولت در این مناطق اعلام خشکسالی کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید