چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهتجارترکوردشکنی هم‌زمان آمریکا در صادرات، واردات و کسری تراز تجاری

رکوردشکنی هم‌زمان آمریکا در صادرات، واردات و کسری تراز تجاری

برای اولین بار از سال 2006 رکورد صادرات، واردات، ارزش کل تجارت کالایی و کسری تراز تجاری در یک سال به‌طور هم‌زمان در آمریکا شکسته شد.

برای اولین بار در 12 سال اخیر اقتصاد آمریکا شاهد رکوردشکنی هم‌زمان در صادرات، واردات و کسری تراز تجاری بود و البته یک رکورد جدید را نیز از لحاظ ارزش تجارت کالایی به ثبت رساند.

به گزارش  رتبه آنلاین از پایگاه خبری اتاق ایران به نقل از نشریه آمریکایی فوربس، آمارهای رسمی اداره آمار آمریکا که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که در سال 2018 ارزش تجارت کالایی آمریکا با سایر کشورها حدود 8.2 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به رکورد تاریخی 4.21 تریلیون دلار رسیده است. ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی آمریکا در سال 2018 نیز به ترتیب 1.66 و 2.54 تریلیون دلار اعلام شده است که این دو رقم نیز در تاریخ اقتصاد آمریکا رکورد محسوب می‌شوند.

بدین ترتیب کسری تراز تجاری آمریکا در بخش تجارت کالایی از مرز 878 میلیارد دلار عبور کرد تا اقتصاد آمریکا در این زمینه نیز یک رکورد برای خود به ثبت برساند. از سال 2006 تاکنون هرگز پیش نیامده بود که در یک سال رکورد صادرات، واردات، ارزش کل تجارت کالایی و کسری تراز تجاری به‌طور هم‌زمان در آمریکا شکسته شود. این رکوردشکنی هم‌زمان نشان می‌دهد که تعرفه‌های دولت ترامپ به‌رغم سر و صدای زیاد، حداقل در سال 2018 نتوانسته‌اند مانع رونق تجارت در آمریکا شوند.

نکته نگران‌کننده برای اقتصاد آمریکا این است که کسری تراز تجاری این کشور در سال 2018 برای چهارمین سال پیاپی روند صعودی داشته و در 10 سال اخیر نیز این هشتمین سال است که کسری تراز تجاری آمریکا نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد. از طرفی آمریکا در سال 2018 برای دومین سال متوالی بیش از 500 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده است، در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به تشدید تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن، کاهش چشمگیری در صادرات کالاهای چینی به آمریکا رخ دهد. همچنین ارزش مجموع تجارت کالایی بین چین و آمریکا در سال گذشته میلادی حدود 660 میلیارد دلار گزارش شده است.

در سال 2018 چین مطابق انتظار بزرگترین شریک تجاری آمریکا بوده است و پس از آن کشورهای کانادا، مکزیک، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، انگلیس، فرانسه، هند و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم بزرگترین شرکای تجاری آمریکا قرار داشته‌اند. در واقع از بین 10 شریک تجاری بزرگ آمریکا، دو کشور در آمریکای شمالی، چهار کشور در آسیا و چهار کشور در اروپا واقع شده‌اند که نشان از تنوع جغرافیایی نسبتاً قابل‌قبول شرکای تجاری آمریکا دارد.

در سال 2018 صادرات نفت خام آمریکا 108 درصد نسبت به سال 2017 رشد داشته و از این لحاظ (نرخ رشد صادرات) در بین 10 قلم عمده صادراتی آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در سال 2018 انواع هواپیما و قطعات مربوطه مهم‌ترین کالای صادراتی آمریکا از لحاظ ارزش صادرات بوده است و پس از آن بنزین، وسایل نقلیه موتوری، نفت خام، قطعات وسایل نقلیه موتوری، تراشه‌های کامپیوتری، گوشی‌های تلفن همراه و قطعات مربوطه، تجهیزات پزشکی، میعانات گازی و هیدروکربن‌های گازی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در بین کالاهای وارداتی آمریکا نیز وسایل نقلیه موتوری در سال 2018 رتبه اول را از لحاظ ارزش واردات به خود اختصاص داده و گروه‌های کالایی نفت خام، گوشی‌های تلفن همراه و قطعات مربوطه، انواع کامپیوتر، دارو، قطعات وسایل نقلیه موتوری، بنزین و سایر انواع سوخت، انواع واکسن و پلاسمای خون و بالاخره تراشه‌های کامپیوتری در رتبه‌های بعدی جای داشته‌اند.

در گزارش نشریه فوربس از وضعیت تجارت خارجی آمریکا در سال 2018 که بر اساس آمارهای رسمی اداره آمار این کشور تنظیم شده است، نکته جالب دیگری نیز به چشم می‌خورد؛ اینکه در سال 2018 سه فرودگاه نیز در بین بزرگترین مبادی ورود و خروج کالا در آمریکا قرار گرفته‌اند. نام فرودگاه بین‌المللی اوهر (O’Hare) شیکاگو در رتبه سوم، فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک (JFK) در رتبه پنجم و فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس (LAX) در رتبه نهم بزرگترین مبادی ورود و خروج کالا در آمریکا طی سال 2018 دیده می‌شود.

بندر لس‌آنجلس در حاشیه اقیانوس آرام و بندر لاریدو در کرانه غربی خلیج مکزیک، بزرگترین مبادی ورود و خروج کالا در آمریکا طی سال گذشته میلادی بوده‌اند. بنادر مهم دیگری همچون نوارک، هیوستون، نیو اورلئان و لانگ بیچ نیز در بین بزرگترین مبادی ورودی و خروجی آمریکا در سال 2018 قرار دارند و پل سفیر دیترویت (Ambassador Bridge) در مرز آمریکا با کانادا در رتبه هفتم این فهرست جای گرفته است.

آمارهای رسمی اداره آمار آمریکا حاکی از این است که در سال 2018 بیش از 450 بندر، فرودگاه و نقطه مرزی در تجارت کالایی این کشور (اعم از صادرات یا واردات) سهم داشته‌اند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید