پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرکوردزنی 197درصدی در سال رکود

رکوردزنی 197درصدی در سال رکود

 داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید سیمان و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان خاش» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان خاش» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (۱۰۰=۸۷) بسیار ضعیف‌تر آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار چندان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده اما پس از اوج‌گیری یا شاید بهتر است بگوییم درک کامل وضعیت تولید و بهره‌وری، شرکت سیمان خاش جایگاه خود را در جدول بهره‌وری هزینه نیروی کار پیدا کرد.

ضعیف‌ترین آمار ثبت شده از این شرکت مختص به سال‌های ابتدایی از دوره 89 تا 90 بوده که به ترتیب شاخص‌های 84 و 95درصد را کسب کرده که این در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه که آمار شاخص 110 درصد و 115درصد تعریف شده بود، آماری به مراتب ضعیف‌تر بوده اما از سال 91 به بعد، وضعیت شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار در شرکت سیمان خاش به کلی تغییر پیدا کرد.

اساس این گزارش، شرکت سیمان خاش از سال 91 به بعد توانست خود را با آمارهای کلی و شاخص میانگین کل صنعت سیمان همگام کند.

شرکت در سال91، با ثبت شاخص 108درصدی ابتدا آمار بهره‌وری هزینه نیروی کار خود را به نسبت سال گذشته با 13درصد رشد داد و با وجود آنکه اهداف برنامه پنجم توسعه 121درصد تعیین شده بود، اما این شرکت فاصله را به آمارهای بهره‌وری  نزدیک کرد اما همین شاخص در مقایسه با میانگین کل صنعت، کاملا برابر بود.

دومین سال اوج‌گیری، شرکت سیمان خاش طی سال 92 شاخص 135درصدی را ثبت کرده که به نسبت اهداف برنامه پنجم توسعه 9درصد نیز بیشتر بوده و همین آمار به نسبت کل میانگین صنعت سیمان 6درصد بیشتر بوده است

پایه این گزارش، کارنامه شرکت سیمان خاش در سال 93 گویای آمار 137درصدی بوده که تاکنون به‌‌عنوان بهترین رکورد این شرکت حساب می‌شود بار دیگر از آمار اهداف برنامه پنجم توسعه «131درصد» و میانگین کل صنعت «110درصد» بیشتر بود.

سال انتهایی این شاخص‌گیری «سال94» با وجود آنکه آمار اغلب شرکت‌ها نسبت به سال پایه کمتر از 100 میرفت، اما شرکت سیمان خاش با ثبت رکورد 113درصدی جزو شرکت‌هایی بود که آماری پایین‌تر از دیگر شرکت‌های مطرح سیمانی را به ثبت نرساند و توانست با شاخص بالای 100، جزو بهترین شرکت‌های سیمانی باشد.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان خاش، وضعیت همچون بهره‌وری هزینه نیروی کار بوده و در سال‌های ابتدایی کارنامه فوق از این شرکت، چندان عملکرد مطلوبی را به ثبت نرسانده اما روزهای خوش این شرکت به مراتب بهتر از بسیاری از شرکت‌های سیمانی بوده است.

بر اساس این گزارش، ضعیف‌ترین آمار برجای مانده از این شرکت مختص به سال 89 بوده که اوضاع اقتصادی کشور با وقفه‌ای شدید مواجه شد اما از انتهای سال 91، اوج‌گیری بهره‌وری سرمایه در سیمان خاش، با شدت بسیار مناسبی روبه‌رو شد.

طی سال92، شرکت سیمان خاش با شاخص 133درصدی توانست نسبت به اهداف برنامه پنجم توسعه 10درصد عملکرد بهتری را داشته باشد اما میانگین کل صنعت طی این سال برابر با 135درصد بوده که شاید بهترین سال بهره‌وری سرمایه کل صنعت سیمان را می‌توان به این سال اختصاص داد.

در دومین سال اوج‌گیری یعنی سال93، بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان خاش به شاخص 157درصد رسید که آمار فوق‌العاده طی این سال برای شرکت‌های سیمانی بود زیرا چتر رکورد گستره خود را بر بسیاری از صنایع تولیدی گسترش داده بود؛ طبق این آمار برای اهداف کلی برنامه پنجم توسعه شاخص126تعیین شده بود که آمار این شرکت به‌مراتب بالاتر از سطح انتظارات برنامه‌های کلی نظام بوده اما در میانگین کل صنعت نیز شاهد بر این قضیه هستیم که شاخص 131درصدی به ثبت رسیده بود.

در سال انتهایی بررسی کارنامه شرکت سیمان خاش، این شرکت توانست شاخص 197درصدی را در بهره‌وری سرمایه به ثبت برساند که رکوردی قابل توجه بوده چراکه 67درصد بالاتر از سطح انتظارات برنامه پنجم توسعه بوده و از میانگین کل صنعت سیمان نیز 87درصد بیشتر بود.

در پایان باید اشاره کرد که شرکت سیمان خاش با پایانی عالی کارنامه بهره‌وری سرمایه را خود اختصاص داد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید