پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیرونمایی از سامانه ثبت اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه

رونمایی از سامانه ثبت اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه

در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان موسوم به سجام رونمایی شد. رئیس سازمان بورس می‌گوید فعالان در این سامانه با تنها یکبار وارد کردن اطلاعات، می‌توانند از دیگر مزایای سایر ارکان و شرکت‌ها استفاده کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مسئولان بازار سرمایه اعلام کرده‌اند که سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) برنامه‌ای جامع‌ و متمرکز خواهد بود که کلیه اطلاعات سهامداران را به‌صورت یکپارچه در برمی‌گیرد.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رونمایی از این سامانه گفت: با سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان)، گامی در جهت برگزاری مجازی جامع برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: فعالان در این سامانه با تنها یکبار وارد کردن اطلاعات، می‌توانند از دیگر مزایای سایر ارکان و شرکت‌ها استفاده کنند. این بدان معناست که دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات در دیگر نهادها وجود ندارد.

محمدی ادامه داد: با آغاز به کار این سامانه، دیگر از سهامداران فرمی برای احراز هویت دریافت نمی‌شود و در مقابل سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

بر طبق گفته مسئولان بازار سرمایه سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان «سجام»، مسئولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت.

به این ترتیب، با راه‌اندازی این سامانه نه تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌توجهی همراه خواهد شد.

سجام در دسته سامانه های زیرساختی بازار سرمایه است و به هیچ عنوان سامانه‌ای تجاری نیست؛ لذا هدف آن کسب درآمد نخواهد بود و به لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه‌ای ملی محسوب می شود.

سجام همچنین مورد تایید و تحت نظارت کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اواراق بهادار است و در طراحی و پیاده سازی آن از حضور یک تیم حقوقی زبده استفاده شده است.

پیش‌بینی شده که با راه‌اندازی این سامانه، گشایش قابل‌توجهی در ثبت‌نام فعالان بازار سرمایه فراهم شود. همچنین میلیون‌ها نفر از سهامداران می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی یابند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید