چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیروند مثبت بانک ها

روند مثبت بانک ها

به نظر می‌رسد که در بازار امروز شاهد ادامه روند مثبت در گروه بانکی باشیم.

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، روز گذشته شاهد اصلاح اندک بازار بودیم. شاخص کل افت اندک و مختصر ۴.۴۸۱ واحدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن رشد اندک ۰.۶۵ درصدی را داشت و به رقم ۳۸۰ هزار و ۵۶۶ واحد رسید.

نکته جالب توجه در معاملات دیروز رشد مجدد ارزش معاملات به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بود که بیشترین ارزش معاملات در خرداد ماه محسوب می‌شود. همچنین این ارزش معاملات نسبت به روز شنبه بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال افزایش را نشان می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد‌های گروه پالایشگاهی، فلزات اساسی و بانکی بود.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه ارز و کلان اقتصاد، ظهر دیروز تجمعی در مقابل بانک مرکزی برگزار و اخبار آن از طریق برخی کانال‌ها و منابع خبری توزیع شد. تجمع کنندگان شعار‌های مختلفی سر می‌دادند با این حال شعارمحوری و غرض محوری آن‌ها استعفای عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی بوده است. برخی منتقدان این تجمع معتقدند که این اقدامات و مسائلی که اخیراً علیه رئیس بانک مرکزی آغاز شده در واقع پشت پرده‌ای سیاسی و حتی اقتصادی دارد. اسفند ماه سال گذشته چنین تجمعی برگزار شد، و نتیجه آن بالا رفتن مقطعی قیمت ارز بود. این موضوع در ساعاتی از معاملات روز گذشته بازار ارز منجر به رشد قیمت دلار به بیش از ۱۸ هزار تومان شد.

رئیس جمهور از عرضه اولیه دو هزار میلیارد تومان سهام برخی شرکت‌های شستا به بازار سرمایه از هفته‌های آینده خبر داد. رئیس جمهور با اشاره به اعلام وزیر کار و تعاون مبنی بر عرضه دو هزار میلیارد تومان عرضه اولیه سهام شرکت‌های شستا به بورس، این اقدام را مسئله مهمی دانست و افزود: البته باز هم در ماه‌های پیش رو عرضه اولیه‌های بسیاری خواهیم داشت که بازار سرمایه را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حباب وارد آن شود.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب کرد ورود ارز به صورت اسکناس بدون محدویت و همچنین طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف شود. بر اساس این مصوبه، ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و مدت اعتبار این مصوبه، تا پایان سال ۱۳۹۹ خواهد بود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت ۲۰ درصدی لوازم خانگی نسبت به سال گذشته را صادر کرده است. وی به بیان اینکه ظرفیت تولید واحد‌های لوازم خانگی دو تا سه برابر وضعیت فعلی بوده، اظهار کرد: بنابراین با تمرکز بر رفع مشکل تولیدکنندگان به راحتی می‌توانیم بازار داخل را تامین کنیم و شکاف ناشی از خروج کالا‌های خارجی از بازار در پی ممنوعیت واردات را پر کنیم.

در خبری از حوزه سیمان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان خبر داد و گفت: تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می‌شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: ۱۷ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر هدف صادراتی شرکت‌های تولیدکننده سیمان برای سال ۱۳۹۹ بوده که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۸ تغییر قابل توجهی ندارد. با توجه به مشکلات تحریم، کرونا و ادامه رکود داخلی باید همین میزان را بطور خوشبینانه جامه عمل بپوشانیم.

در خبری در حوزه فلزات اساسی، میزان استخراج سنگ مس در ۸ معدن مورد بررسی در دو ماهه نخست امسال به رقم ۲۶ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۱۹ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۱۳ درصدی دارد. جداول آماری واحد‌های تولیدی حاکی است که در اردیبهشت ماه امسال میزان استخراج سنگ مس، برابر با ۱۴ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۳۹۸ تن ثبت شد که نسبت به ماه مشابه در سال ۹۸ کاهش ۵ درصدی دارد. همچنین برپایه عملکرد واحد‌های تولیدی نشان می‌دهد، کاتد مس در دو ماهه نخست امسال در سرچشمه و میدوک به رقم ۴۳ هزار و ۱۸۸ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در حوزه تولید شمش آلومینیوم شاهد رشد قابل توجه این فلز در سال جاری هستیم و بر اساس آمار منتشر شده، آمار عملکرد ۴ واحد تولیدی حاکی از این بود که میزان تولید شمش آلومینیوم در ایرالکو (اراک)، هرمزال و المهدی (بندرعباس) و آلومینیای ایران (خراسان شمالی) در اردیبهشت ماه امسال ۳۳ هزار و ۶۴۴ تن بود که در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته رشد ۶۱ درصدی دارد. تولید پودر آلومینا نیز در واحد آلومینای ایران – جاجرم (خراسان شمالی) در دوماهه تخست امسال با رشد ۶ درصد و با میزان تولید ۴۱ هزار و ۶۹۹ تن محقق شد.

اردیبهشت ماه امسال نیز آلومینای ایران تولید ۲۰ هزار و ۸۰۰ تن را ثبت کرد. اردیبهشت ماه امسال آلومینیوم جنوب (سالکو) به شکل رسمی افتتاح شد، این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامِرد- جنوب استان فارس و هم مرز با عسلویه- واقع شده و بخشی از گاز پایتخت گازی جهان را به برق و سپس به آلومینیوم تبدیل می‌کند. مجتمع آلومینیوم جنوب قرار است در سه فاز به ظرفیت یک میلیون تن برسد که در فاز نخست در مرحله اول با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن فعال شده و قرار است در دوگام دیگر به ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی دست یابد. کارخانه‌های فعلی آلومینیوم در ایران حداکثر ظرفیت ۱۴۷ هزار تنی دارند. ارزش احداث این پروژه به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در بازار امروز شاهد ادامه روند مثبت در گروه بانکی باشیم. همچنین در گروه خودرویی و پالایشگاهی انتظار رشد بیشتر عرضه‌ها و ادامه روند اصلاحی در گروه‌های فلزات و پتروشیمی را انتظار خواهیم داشت.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید