جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیروند خصوصی‌سازی برخلاف سیاست ابلاغی رهبری است

روند خصوصی‌سازی برخلاف سیاست ابلاغی رهبری است

ریاست کمیسیون خصوصی سازی اذعان کرد: سازمان خصوصی سازی بیشتر در نقش فروشنده و واگذار کننده اموال ظاهر شده و تا امروز هیچکدام از اهداف سیاست‌های ابلاغی رهبری محقّق نشده است.

به گزارش رتبه آنلاین، حسن فروزان فرد رئیس کمیسیون رقابت،خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران در گفتگو با رادیو گفت و گو پیرامون موضوع سیاست های ابلاغی نظام از سوی مقام معظم رهبری و بطور اخصّ سیاست های نظام در بخش خصوصی بیان داشت: ما قریب ۲سال است که رویکرد خصوصی سازی در کشور را مورد ارزیابی قرار داده ایم، لذا پیرو این بررسی باید گفت اساسا در بازخوانی اصل ۴۴ هیچگاه(حتی یک مرتبه هم) عنوان خصوصی سازی ذکر نشده است.

وی اضافه کرد: پیرو این نکته اساسی،از همان ابتدا آن رویکرد حرفه ای که در کشورهای مختلف بعنوان روند خصوصی سازی به کار گرفته شده در طرح ریزی اجرای اصل ۴۴ به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است.

ریاست کمیسیون رقابت و خصوصی سازی اتاق ایران در ادامه گفتگوی خود با رادیو گفت و گو تصریح کرد: علیرغم آنکه سازمانی به نام خصوصی سازی ذیل مجموعه ی وزارت اقتصاد و امور دارایی تاسیس گردید با نگاهی اجمالی به اهداف واقعی دولت ها در می یابیم که آنها صرفا در خصوص این حرف می زنند که چه میزان درآمد از محل واگذاری ها طیّ یک دوره سالانه در بودجه ایجاد شده و می شود.

وی بیان داشت: طبق منویّات مقام معظم رهبری قرار بود هدف گذاری ها براساس سیاست های هشتگانه ابلاغی باشد، اما عملا دولت ها هدف گذاری را بر روی تامین منابع حاصل از واگذاری‌ها معطوف کرده اند.

فروزان فرد تاکید کرد: یکی از دیگر از حوزه های معنا دار ما بواسطه باز تعریف قانون که خصوصی سازی در آن لزوما ذکر نشده بود این است که از ابزارها و رویکردهای واگذاری مبتنی بر مکانیزم های خصوصی سازی شناخته شده کمتر بهره گرفته ایم.

رئیس کمیسیون سلامت اداری اتاق ایران اظهار داشت: عمده ی واگذاری های ما از طریق مزایده و فروش در بورس بوده و صرفا مقدار بسیار ناچیزی از واگذاری ها از کانال مذاکره با اهل فن و توانمندان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به نمونه های موفق بین المللی در حوزه خصوصی سازی اذعان کرد: کشورهای اروپایی نظیر آلمان اغلب از ظرفیت های حرفه ای خصوصی سازی بهره برده اند بعبارت دیگر به جای آنکه مبالغ زیادی از منابع بخش خصوصی را در ابتدا برای انتقال مالکیت جذب کنند، بدون انتقال و یا با انجام توافقاتی مدیریت را به بخش خصوصی منتقل می کردند و بدنبال آن اگر مجموعه ای از اهداف از پیش تعیین شده محقق می شد آنگاه زمینه برای انتقال مالکیت نیز فراهم می گردید.

ریاست کمیسیون رقابت،خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفت و گو تصریح کرد: مهم ترین گرفتاری ما در اجرایی شدن اصل ۴۴ این است که سازمان خصوصی سازی جهت تصمیم گیری های پیش برنده و حرفه ای در سطح و جایگاه مناسبی تاسیس نشد چرا که این سازمان حتی قادر نیست از سایر وزارتخانه ها امتیاز لازم را در چارچوب خصوصی سازی اخذ نماید.

وی با قرائت آماری اعلام کرد: ۴۰ درصد از واگذاری ها از زمان آغاز واگذاری ها تا پایان سال ۱۳۹۵، از طریق مزایده،۴۶ درصد از طریق بورس،۱۲ درصد در فرابورس و صرفا ۲ هزارم درصد از طریق مذاکره انجام شده است.

فروزان فرد اذعان کرد: این آمارها نشان می دهد که فرایند خصوصی سازی در کشور آنگونه که بعنوان یک فرایند پیش برنده برای دست یابی به اهداف هشتگانه رهبری تعیین گردیده درک و اجرا نیز نشده است.

رئیس کمیسیون خصوصی سازی اتاق ایران تصریح کرد: خروجی های سازمان خصوصی سازی کشور گویای این حقیقت است که در این مدت کار اصلی اش خصوصی سازی نبوده بلکه با فروش و واگذاری اموال خودش را سرگرم کرده و حتی این فروش را هم درست انجام نداده زیرا طبق قانون اصل ۴۴ چنین کاری نیازمند مجموعه ای از پیش نیازها،آماده سازی و سپس واگذاری است کما اینکه برای دریافت نتیجه کمک هایی نیز لازم است اما در اصل جریان خصوصی سازی رهاسازی بوده است.

وی تاکید کرد: فعالیت های واگذاری سازمان باید بر روی گفتگوها و مذاکرات متمرکز شود یعنی به جای انواع مزایده و فروش در بورس، گفتگو با افرادی که اهلیت دارند و توانمندیهای شان به اثبات رسیده باید خط مشی و دستورالعمل قرار گیرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید