شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیروشنایی خانه‌های ایرانی با لامپ چینی

روشنایی خانه‌های ایرانی با لامپ چینی

سالانه شاهد عرضه 120 میلیون لامپ در ایران هستیم که تنها تعداد 30 میلیون عدد از این کالاها در شرکت‌های داخلی به تولید می‌رسد.

محمود کجوری عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ روشنایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار رتبه‌آنلاین با اشاره به وضعیت تولید و میزان سرانه مصرف لامپ در کشور گفت: شرایط حاکم بر بنگاه‌های تولید لامپ بسیار سخت‌گیرانه بوده که همین مسئله باعث رکود و کاهش شدید تولید لامپ در کارگاه‌های تولیدی شده و به واسطه کاهش تولید، دروازه بازارهای داخلی به سوی واردات گشوده شد.

وی ادامه داد: ورود کالاهای چینی به بازار روشنایی ایران، هیچ مراحل استانداردی را رعایت نمی‌کند اما در عوض، تولیدکنندگان ایرانی باید استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را بگذرانند که همین عامل باعث شده که به‌جای تولید، واردات ارزش افزوده بیشتری را داشته باشد.

کجوری افزود: چینی‌ها در بازار کالاهای مصرفی حضوری پررنگ را در سطح جهان دارند و بازار لامپ کشور نیز متاثر از حضور لامپ چینی‌ها شده و تقریبا سه‌چهارم بازار ایران را در بر گرفته‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ روشنایی ایران با اشاره به تعداد نیاز لامپ در کشور گفت: سالانه شاهد عرضه 120 میلیون لامپ در ایران هستیم که تنها تعداد 30 میلیون عدد از این کالاها در شرکت‌های داخلی به تولید می‌رسد و مابقی آن از طریق واردات به کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره اینکه لامپ‌های غیراستاندارد چینی با نام ایرانی به داخل کشور می‌آید، تصریح کرد: متاسفانه لامپ‌های چینی استاندارد‌های مبدا ایران را پاس نمی‌کنند و تنها گواهی VOC را گرفته تا به بازار ایران بیاید اما تولیدکنندگان ایرانی باید استانداردهای IEC که سخت‌گیرانه‌ترین استاندارد بین‌المللی است را کسب کند.

کجوری با اشاره به اینکه وزارت‌‌خانه‌های مرتبط باید به این موضوع ورود کنند، اظهار کرد: به تازگی وزارت صمت با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران عزم خود را جهت جلوگیری از واردات این نوع لامپ‌ها به مملکت جزم کرده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید