پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیروشنایی بازار لوستر در قبضه واردات قانونی

روشنایی بازار لوستر در قبضه واردات قانونی

واردات، بنگاه‌های تولیدی کوچک را زمین‌گیر کرد زیرا مشکلی بابت ورود لوستر از مبادی رسمی وجود ندارد و تمامی این کالاها قانونی به کشور وارد می‌شود بنابراین تضعیف بنگاه‌های لوستر و صنایع روشنایی ربطی به قاچاق ندارد.

امیرحسین زارعیان رئیس هیات مدیره تعاونی سازندگان لوستر در گفت‌وگو با رتبه‌آنلاین در ارزیابی تولید لوستر و صنایع روشنایی در کشور گفت: با توجه به سابقه طولانی این صنعت در کشور، اما نهایتا یک‌چهارم بازار تولیدی مربوط به کارگاه‌های تولیدی بوده و مابقی نیاز بازار در دستان واردات است.

وی ادامه داد: کسادی و رکود بازار در تولید لوستر ایرانی شرایط نامساعدی را برای کارگاه‌ها به‌وجود آورده زیرا این کالا، جزو کالاهای لوکس بوده و خرید چند باره یا هر ساله آن، توجیه اقتصادی از منظر مشتریان ندارد.

زارعیان با اشاره به اینکه واردات، بنگاه‌های تولیدی کوچک را زمین‌گیر کرد، تاکید کرد: مشکلی بابت ورود لوستر از مبادی رسمی وجود ندارد و تمامی این کالاها قانونی به کشور وارد می‌شود بنابراین تضعیف بنگاه‌های لوستر و صنایع روشنایی ربطی به قاچاق ندارد.

وی اضافه کرد: بطن ساختار کلی اقتصاد به سمت واردات پیش رفته و حمایت از تولید داخل در کشور وجود ندارد؛‌ بنگاه‌های تعطیل شده و میزان اشتغال‌زایی در تولیدی‌ها بسیار کاهش یافته اما اگر دولت حمایت کند یا مانع از واردات رسمی شود، باردیگر می‌توان از این صنعت توقع تولید، اشتغال و ارزش‌افزوده را داشت.

رئیس هیات مدیره تعاونی سازندگان لوستر تصریح کرد: از سوی دیگر، مهم‌ترین چالش در بخش تولید لوستر،‌ سنتی ماندن کارگاه‌های تولید بوده زیرا عدم تغییر در وضعیت تولید باعث شده که نیروی کار زیادی وارد تمامی فرآیند تولید کالا شود.

زارعیان خاطرنشان کرد:‌ هزینه دستمزد در صنعت لوستر بسیار بالا و در حدود 45درصد بوده زیرا بخاطر رویه سنتی آن، موم‌کاری، قلم‌زنی، جوشکاری، پرداخت‌کاری و غیره را باید مدنظر قرار داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعلاوه دستمزد بالای کارگری در مباحث هزینه پرداخت هر کارگاه، باید مالیات، بیمه، تامین اجتماعی، نرخ برابری تامین مواد اولیه و … را لحاظ کرد که نتیجه آن در آخر، معایب تولید را بر بیشتر از منافع برای یک تولیدکننده می‌کند.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید