جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزروز سیاه و کم‌سابقه بازارهای مالی پس از مناقشه جدید چین و...

روز سیاه و کم‌سابقه بازارهای مالی پس از مناقشه جدید چین و آمریکا


آخرین روز از معاملات هفتگی بورس‌های جهان به شکلی کابوس‌وار به پایان رسید.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی چین دیروز در بیانیه‌ای شوکه کننده اعلام کرد تعرفه بر واردات محصولاتی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار از آمریکا را افزایش خواهد داد. این محصولات طیف وسیعی از واردات چین از آمریکا از محصولات کشاورزی و فراورده های نفتی گرفته تا هواپیما و خودرو را شامل خواهد شد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده است که آمریکا به عنوان پاسخ متقابل به این اقدام چین، از یکم اکتبر تعرفه بر واردات ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین را از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. وی هم‌چنین از شرکت های آمریکایی خواسته است تا هر چه سریع‌تر چین را ترک کنند و جایگزین دیگری برای این کشور بیابند.

البته اظهارات خشمگینانه ترامپ به اینجا محدود نشد: وی گفت از یکم سپتامبر (هفت روز دیگر) بر ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین تعرفه ۱۵ درصدی (به جای ۱۰ درصد قبل) اعمال خواهد کرد. وی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا را نیز شدیدا به خاطر اذعان به پیامدهای جنگ تجاری بر روی رشد اقتصادی آمریکا مورد انتقاد قرار داد و به خبرنگاران گفت که اگر پاول بخواهد استعفا دهد مانع کارش نخواهد شد.

در واکنش به این تنش‌های جدید، بازار سهام در سراسر جهان به شدت ریزش کرد: شاخص “استوکس ۶۰۰” که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است ۰.۷۸ درصد و شاخص “ام اس سی آی” جهانی که در بر دارنده شاخص‌های بورسی ۴۷ کشور جهان است ۱.۵۷ درصد ریزش کردند.

در بورس‌های منطقه آمریکای جنوبی ریزش بورس ها به طور میانگین به عدد باورنکردنی سه درصد رسید، در آسیا شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس ژاپن بیش از دو درصد ریزش کرد. شاخص‌ها در چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و استرالیا نیز با ریزش های سنگین بسته شدند. در خود آمریکا، شاخص ” داو جونز اینداستریال اوریج” ۲.۳۷ درصد و شاخص ” اس اند پی ۵۰۰” ۲.۵۹ درصد سقوط کردند تا به ترتیب در سطوح ۲۵ هزار و ۶۲۸.۹ واحدی و ۲۸۴۷.۱۱ واحدی بسته شوند. دیگر شاخص بورسی مهم وال استریت یعنی “نزدک کامپوزیت” نیز با سقوط سه درصدی به ۷۷۵۱.۷۷ واحد رسید.

میشل اورکه، استراتژیست موسسه ” جونز تریدینگ” گفت: نگرانی خیلی زیادی اینجا وجود دارد. واکنش بازارها به این مساله خیلی جای تعجب ندارد. فکر می کنم هیچ کس حتی تصورش را هم نمی کرد که کار به اینجا بکشد.

در بازار نفت بهای هر بشکه نفت ” وست تگزاس اینتر مدیت”  با ریزش ۲.۶۷ درصدی به ۵۳.۸۷ دلار و بهای هر بشکه نفت برنت با ریزش ۱.۳۵ درصدی به ۵۹.۱۱ دلار رسید. در بازار اوراق قرضه، بازدهی اوراق ۱۰ ساله وزارت خزانه‌دای آمریکا با رسیدن به ۱.۶۱ درصد در کمترین حد خود از سال ۲۰۰۷ قرار گرفت.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید