جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزروزشمار هفته منابع طبیعی اعلام شد

روزشمار هفته منابع طبیعی اعلام شد


سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شعار امسال هفته منابع طبیعی را «ﻣﻨﺎﺑﻊ‌ طبیعی، ﺑﺰرﮔ‌ﺘﺮﻳﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ملی» تعیین کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه هر سال هفته «منابع طبیعی و آبخیزداری» است و نخستین روز این هفته در تقویم تاریخ به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده است که در این روز مردم با حضور در پارک‌ها یا عرصه‌های منابع طبیعی با کاشت درخت به استقبال سال نو می‌روند و با انجام این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز می‌گردانند.

درختان به عنوان بزرگ‌ترین گونه گیاهان روی زمین بسیار حیاتی هستند؛ چرا که درست عکس تنفس ما عمل و دی اکسید کربن و گازهای مضر دیگر را جذب می‌کنند و اکسیژن پس می‌دهند تا از این طریق اکسیژن خالص را برای نفس کشیدن در اختیار ما قرار دهند.

درختان همچنین اثر گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند و خاک را تثبیت می‌کنند. در نتیجه از فرسایش خاک و آلودگی آب جلوگیری می‌کنند. درخت همچنین برای پرندگان و سایر حیوانات زیستگاه فراهم می‌کنند، در شهرها دمای هوا را کاهش می‌دهند و پرندگان را به شهر باز می‌گردانند. درختان در کاهش آلودگی صوتی و کاهش هزینه‌های انرژی مورد نیاز خانه‌ها نیز مؤثر هستند.

از این رو در راستای ارج نهادن به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، رهبر معظم انقلاب خواستار اهتمام همگانی بیشتر درباره پاسداری از فضای سبز و ترویج امر درختکاری شدند و توصیه هر ساله ایشان برای حفظ جنگل‌ها و مراتع حجت را برای صیانت از منابع طبیعی برهمگان تمام کرده است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، این سازمان به تاسی از اندیشه‌های طبیعت دوستانه مقام معظم رهبری جهت فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی و ترویج درختکاری از اقشار مختلف مردم دعوت می‌کند با پیوستن به روز ملی درختکاری، قدم بزرگی در جهت سرسبزی ایران عزیز بردارند.

بر این اساس، روز شمار هفته منابع طبیعی از سوی سازمان جنگل‌ها به شرح زیر اعلام شده است:

چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه: روز ملی درختکاری

پنج شنبه ۱۶ اسفند ماه: روز منابع طبیعی مردم، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع

جمعه ۱۷ اسفند ماه: منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعت

شنبه ۱۸ اسفندماه: منابع طبیعی، مردم و حفاظت و حمایت

یکشنبه ۱۹ اسفند ماه: منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی

دوشنبه ۲۰ اسفند ماه: منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت

سه شنبه ۲۱ اسفندماه: منابع طبیعی، مردم و مجامع علمی و دانشگاهی

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید