جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرهگیری کسری تجاری ایران

رهگیری کسری تجاری ایران

مونا مشهدی رجبی: تراز تجاری به معنای تفاوت میزان صادرات و واردات کالاها است . زمانی که واردات بیش از صادرات باشد تراز منفی است یا ما دارای کسری تجاری هستیم و زمانی که واردات کمتر از صادرات باشد  ما دارای مازاد تجاری هستیم.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سایت برترین صادرکنندگان دنیا، درسال ۲۰۱۶ میلادی ایران دارای کسری ۱۳۹.۶ میلیون دلاری در عرصه تجاری بود در حالی‌که در سال ۲۰۱۰ میلادی این کشور نه تنها کسری تجاری نداشت بلکه مازاد تجاری ۲۹.۱ میلیارد دلاری را هم تجربه کرد.

مطالعات نشان می‌دهد بالاترین کسری تجاری ایران در بخش ماشین‌آلات به خصوص انواع کامپیوتر و لپ‌تاپ است. در سال گذشته کسری تجاری در این بخش برابر با ۷.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی با کاهش ۳۰.۹ درصدی همراه بود.

دومین  دسته از کالاهای تجاری ایران که بالاترین کسری تجاری در آن دیده می‌شود ماشین آلات و تجهیزات برقی به خصوص تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق است. در سال قبل کسری تجاری در این بخش برابر با ۴.۴ میلیارد دلار بود و مهم‌تر اینکه نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی  این کسری ۵۸.۸ درصد افزایش یافته بود.  ایران در تجارت خودرو هم دارای کسری زیادی است. در سال قبل کسری تجاری خودرو در ایران برابر با ۴.۳ میلیارد دلار بود  که نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۲۲.۲ درصد رشد داشت. در واقع ظرف این هفت سال واردات خودرو به ایران ۱۲۲.۲ درصد بیشتر از صادرات آن رشد کرده بود و این برای اقتصاد ایران که  دارای صنعت خودروسازی است یک معضل مهم محسوب می‌شود.

کالاهای دیگری که ایران در آن بخش ها دارای کسری تجاری است به ترتیب عبارتند از حبوبات، تجهیزات و تکنولوژی چشم پزشکی و عینک، سنگ های قیمتی و فلزات گران بها ،دارو ، سنگ آهن و فولاد، کاغذ و فراورده های کاغذی و در نهایت دانه های روغنی.

کسری تجاری ایران در بخش  سنگ های قیمتی و فلزات گران بها نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی با بیشترین سرعت رشد کرده است  در حالیکه در بخش ماشین آلات به خصوص کامپیوتر با بیشترین سرعت کاهش یافته است.

 

کالاهای دارای بیشترین کسری تجاری  در سال ۲۰۱۶
رتبهنام کالاکسری تجارینرخ رشد نسبت به سال ۲۰۰۹ (درصد)
۱ماشین آلات به خصوص کامپیوتر۷.۶ میلیارد دلار۳۰.۹-
۲ماشین آلات الکتریکی و تجهیزات صنعت برق۴.۴ میلیارد دلار۵۸.۸
۳خودرو۴.۲ میلیارد دلار۱۲۲.۲
۴حبوبات و غلات۲ میلیارد دلار۶.۷-
۵تجهیزات و تکنولوژی چشم پزشکی۱.۸ میلیارد دلار۳۰.۴
۶سنگ های قیمتی و فلزات گران بها۱.۸  میلیارد دلار۶۳۲.۱
۷دارو۱.۲ میلیارد دلا۷.۸
۸آهن و فولاد۱.۲ میلیارد دلار۱۹.۸-
۹کاغذ و فراورده های کاغذی۱ میلیارد دلار۸.۴-
۱۰دانه های روغنی۹۸۰ میلیون دلار۸۵.۷

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید