پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهگفت‌وگو رنو و پژو با چشم گریان از ایران رفتند

 رنو و پژو با چشم گریان از ایران رفتند

 رنو و پژو با چشم گریان از ایران رفتند

ایلنا به نقل از عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه نوشت: حتی رنو برنامه افزایش سرمایه‌گذاری تا یک میلیارد دلار را ارائه کرده بود اما شرایطی که آمریکا به وجود آورد باعث شد که این شرکت‌ها مجبور به ترک ایران شوند.

محمدرضا نجفی منش عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه و گسترش تجارت بین دو کشور در سایه این خط اعتباری گفت: با توجه به اینکه ما اتاق مشترک هستیم اما دولت هیچ زمانی با ما مشورت نکرده و نظر ما را نخواسته است بنابراین این بحث اصلا در اتاق مطرح نیست.

 وی ادامه داد: به طور کلی نظر اکثریت فعالان اقتصادی این است که ما نمی‌توانیم اطراف خودمان حصار بکشیم و بگوییم با دنیا کاری نداریم و هر آنجا که عزت و احترام ما حفظ شود باید ارتباط داشته باشیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران گفت: پس از برجام شرکت‌های زیادی از فرانسه به ایران آمدند و شروع به سرمایه گذاری مستقیم کردند که شاخص آنها پژو و رنو بودند. حتی رنو برنامه افزایش سرمایه گذاری تا یک میلیارد دلار را ارائه کرده بود اما شرایطی که آمریکا به وجود آورد باعث شد که این شرکت‌ها مجبور به ترک ایران شوند. در حالیکه برخی فکر میکردند خوشی زیر دل آنها زده اما همین الان این شرکت‌ها با چمدان پر از دلار پشت درب ایستاده‌اند و به محض اینکه شرایط برای حضور آنها فراهم و راه باز شود به ایران خواهند آمد. پس نباید خروج آنها را به حساب بد عهدی گذاشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: باید با واقعیت‌ها کنار آمد، سهم ایران از تجارت جهانی کمتر از یک درصد و سهم آمریکا بیش از ۲۰ درصد است و همچنین کشورهای زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر تصمیمات این کشور هستند پس باید منطقی به این موضوع نگاه کرد ما نباید فراموش کنیم که این شرکت‌ها با اراده خودشان در ایران سرمایه گذاری کردند اما بدون اراده از کشور رفتند. ما حتی در شرع هم داریم که اگر اجبار در میان باشد می‌توان بر خلاف تعهد عمل کرد این شرکت‌ها اصطلاحا با چشمی گریان و دلی پر خون از ایران رفتند حتی رنو هنوز دفتر خود در تهران را فعال نگه داشته است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید