پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرمز افزایش بهره‌وری، ایجاد رقابت است

رمز افزایش بهره‌وری، ایجاد رقابت است

سید علی حسینی -مدیر عامل بورس انرژی|ظرفیت‌های بورس انرژی می‌تواند کمک ویژه‌ای به تحقق سیاست‌های مقاومتی و همچنین ارتقای کارایی و بهره وری صنایع مرتبط با انرژی داشته باشد.

به گزارش رتبه آنلاین، در بند 13 سیاست های مقاومتی بر مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز تأکید شده است و در بیان راه‌های رسیدن به این هدف به ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش اشاره شده است که هر دوی این راهبردها قابلیت عملیاتی شدن از طریق بورس انرژی را داراست.

بورس انرژی با برخورداری از رویه های معاملاتی متنوع و پرکاربرد می‌تواند روش‌های فروش جدیدی را پیش روی عرضه کنندگان اعم از دولتی و خصوصی قرار دهد.

بورس انرژی با دسترسی عمومی خریداران به این بازار می‌تواند در کنار روش‌های موجود، فروش نفت و گاز که عمدتاً مبتنی بر مذاکره است، بازار جدیدی را فراروی عرضه کنندگان قرار دهد همچنین از آنجائی که بورس انرژی یک تشکل قانونی برای فعالیت بخش خصوصی است می‌تواند به افزایش مشارکت بخش خصوصی در معاملات نفت و گاز اعم از خرید و فروش کمک کرده و نقش آنها را تقویت کند. در ضمن بورس ها به طور عام سازمان هایی شناخته شده در سطح بین‌المللی هستند که می توانند اطمینان و اعتماد بیشتری را نسبت به روش های مذاکره ای برای خریداران و فروشندگان فراهم آورند.

علاوه بر موارد فوق با توجه به تأکید بند 9 سیاست های بر تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، بورس انرژی و به طور کلی بورس ها با برخورداری از نظام عملیاتی شفاف و تحت نظارت و برخورداری از مقررات مستحکم می تواند به تقویت نظام مالی کشور کمک کند.

برای استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در زمینه اقتصاد مقاومتی  و همچنین ارتقای بهره وری باید کالاهای حامل انرژی استراتژیک با عرضه در بورس انرژی از تقاضای متنوع و مختلفی برخوردا شوند تا اولاً بازاریابی این محصولات به شکل گسترده از طریق کارگزاری های فعال بورس انرژی به شکل بهینه انجام شود و ثانیاً اجازه حضور عموم سرمایه گذاران با ایجاد قابلیت خرید و سرمایه گذاری در بورس انرژی فراهم شود.

در اقتصاد مقاومتی عدم تکیه برخریداران خاص اصل اساسی تلقی می شود و قطعاً ابزاری مطمئن‌تر از عرضه و تقاضا در بورس نمی‌تواند ضامن انجام چنین اصلی باشد.طراحی ابزارهایی از قبیل سلف موازی استاندارد بر روی کالاهایی از قبیل نفت و فرآورده‌های نفتی می‌تواند به نحوی کاملاً شفاف ضامن مشارکت مردم در اقتصاد است.

از دیگر برنامه های بورس انرژی یاری رساندن به اقتصاد صنعت برق کشوراست. صنعت برق کشور با بهره‌گیری از متخصصان ماهر و متعهد پیشرفت‌های چشمگیر و قابل توجهی در عرصه های فنی و تکنولوژیکی داشته است، اما متأسفانه مشکلاتی در عرصه اقتصاد این صنعت مهم و زیر بنایی وجود دارد که امید می‌رود، با همکاری وزارت نیرو شاهد تسهیل تجارت برق در زمینه‌های افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه، اصلاح و بهبود الگوی مصرف به واسطه کشف صحیح قیمت کالای با ارزش برق، افزایش بهره وری و کارایی به واسطه ایجاد رقابت درعرصه تولید و کاهش تلفات، مقابله با خام فروشی از طریق تولید برق به عنوان کالایی با ارزش افزوده بالاتر و تأمین مالی برای نیروگاه ها باشیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید