جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرقابت داغ شرکت های مخابراتی در بهره وری

رقابت داغ شرکت های مخابراتی در بهره وری

با فراگیرشدن اینترنت و عدم ورود شرکت‌های اینترنتی به استان‌های کوچک، فضای بهره‌وری مخابرات استانی به نسبت دیگر شرکت‌ها افزایش یافته اما باید شرکت مخابرات ایران برای رقابتی بودن با دیگر شرکت ها نیز راهکار مناسبی را ارائه دهد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، ارتقاء بهره‌وري يکي از استراتژي‌هاي مهم رشد و توسعه در جهان و ايران است و به همين دليل در ماده 2 قانون برنامه چهارم توسعه 88-1989 و نيز در ماده 93 قانون برنامه پنجم 39 -1931 طراحي، اجرا و استقرار مديريت بهره‌وري در سطوح مختلف اقتصاد ايران مورد تاکيد قرار گرفته که شمول آن براي کليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادی است.

به کمک شاخص‌هاي عملکردي ميزان تحقق اهداف از پيش برنامه‌ريزي شده بررسي مي‌شود تا از طرفي بهره‌وري معياري براي ارزيابي عملکرد و تعيين ميزان موفقيت يا ناکامي در رسيدن به اهداف با توجه به مصرف منابع است.

اندازه‌گيري بهره‌وري از دو بعد مي‌تواند مورد استفاده واقع شود نخست نشان دادن روند تغييرات بهره‌وري در طول زمان، که سازمانی را براي تحليل علل کاهش يا افزايش بهره‌وري کمک مي‌کند و دوم مقايسه بهره‌وري بين سازمان‌ها و مؤسسات مختلف به منظور يافتن موقعيت نسبيي سازمان در قياس با ساير سازمان‌ها است.

داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد 29 حوزه مخابراتی استانی، شاخص بهره‌وری آنها را طی سال‌هابی 89 تا 94 محاسبه کرده است.

 

 

 

بهره وري سرمايه در مخابراتی‌ها

بر پایه این گزارش، «بهره‌وری سرمایه» عبارتست از نسبت ارزش‌افزوده، به هزینه استهلاك دارایی ثابت، این شاخص نشان می‌دهد در بنگاه اقتصادی به ازای هر ریال هزینه استهلاک دارایی‌ها چه میزان ارزش‌افزوده ایجاد شده است.

در بین استان‌های ذکر شده، 9 مخابرات استانی در جدول‌های شاخص بهره‌وری قرارگرفته‌اند.

بر همین اساس میانگین گروه بهره‌وری مخابرات استانی‌های ذکر شده به مقدار ثایت 1383 در جدول زیر در سال 89 برابر با 4.2 درصد بوده و این میزان بهره‌وری برای سال 90 نیز تکرار شد.

شاخص بهره‌وری سرمایه به مقدار ثابت سال 1383 مخابرات استانی پس از سال91 با رشد پله‌ای مواجه شد و بهره‌وری از اواخر دولت دهم و ابتدای دولت یازدهم روند مثبت خود را پیش بگیرد؛ شاید یکی از مهم‌ترین عوامل رشد بهره‌وری شبکه‌های مخابرات استانی به دلیل وجود استفاده از مردمی از ADSLها در شهرستان‌های مختلف و عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ADSL باشد.

به هرحال رشد میانگین بهره‌وری سرمایه در سال 91 به 4.6 درصد رسید و این رشد برای سال 92 نیز ادامه‌دار بود و این میانگین به 4.7درصد رسید.

میانگین بهره‌وری سرمایه به مقدار ثابت سال83، بهترین آمار خود را در سال 94 بدست آورد تا با میانگین7.1درصدی رکورد دار باشد.

شاید ورود تکنولوژی و همه‌گیر شدن اینترنت و استفاده مداوم از گوشی‌های جدید، را می‌توان مهم‌ترین دلیل اوج‌گیری شرکت‌های مخابراتی دانست.

 

 

درصد تغییرات بهره‌وری سرمایه نسبت به سال پایه 1389(سال 89=100)

اگر این شاخص‌های را به نسبت سال 89 مورد بررسی قرار بگیرد، به غیر از سال 94 که میانگین تغییرات بهره‌وری رشد 168.2درصدی را تجربه کرد، در دیگر سال‌های میانگین‌گیری این شاخص، نتوانستند این حجم رشد را بدست بیاورند.

با توجه به اینکه پایه شاخص بر درصد 100 محاسبه شده اما سال90 شرکت‌های مخابراتی نتوانستند آمار همگام با معیار پایه پیش روند و بهره‌وری آنها با 2درصد کمتر به نرخ پایه به 98.8 رسید.

در سال‌های 91 به بعد، میانگین درصد تغییرات بهره‌وری توانست روی یک روال مثبت قرار بگیرد تا در سال 91، میانگین شاخص تغییرات به 108.3 درصد برسد.

بر پایه این گزارش، میانگین تغییرات شاخص بهره‌وری در سال 92 به نسبت 91 نیز با تغییر مثبت 4درصد همراه شد و این شاخص را به 112.1 درصدی رساند؛ این میانگین شاخص در سال 93 نیز به 113.3درصدی رسید اما مهمترین تغییرات مربوط به سال 94 بود که با اوج بهره‌وری 7.1درصدی مطابق با جدول قبل، درصد تغییرات بهره‌وری سرمایه نسبت به سال پایه89 نیز با رشد 168.2درصدی روبه‌رو شود.

 

 بر اساس این گزارش بهرامی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در راستای افزایش بهره‌وری شرکت‌های مخابراتی استانی در سال 94 هفت شاخص را در حوزه فعالیت‌های مخابراتی تعریف کرده و تمرکز بر آنها را عامل پیشرفت دانسته است.

“رشد و سود آوری پایدار” که شامل بخش های رشد درآمد و بهره وری دارایی ها، مدیریت مناسب نقدینگی و منابع مالی، مدیریت بهینه هزینه های جاری و سرمایه ای و کسب درآمد از طریق حوزه های جدیدکسب وکار است.

“همکاری راهبردی با ذینفعان کلیدی” 
که شامل تعامل و همکاری با نهادهای بالادستی ، مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر ذینفعان کلیدی، همکاری تجاری و فنی با شرکت های فعال در حوزه ICT می باشد.

“ارائه خدمات نوآورانه وباکیفیت به مشتریان”، شامل موارد حفظ و توسعه بازار مشتریان بنگاهی و مشتریان با ارزش بالا، توسعه خدمات جدید و با کیفیت براساس نیاز بازار به ویژه مشتریان جوان، توسعه رویکرد تجاری مشتری مداری و ترویج برند شرکت مخابرات ایران و شرکت های گروه.

“هم افزایی ثابت وسیار” که مشتمل بر ارائه خدمات مبتنی بر بسته محصولات ثابت ، سیار و همگرا،هم افزایی در بازاریابی، فروش و خدمات پشتیبانی ثابت و سیار، ایجاد IT و شبکه همگرای ثابت و سیار است.

“چابک سازی سازمان” شامل موارد بهینه سازی فرآیندها و عملیات مالی، اداری، پشتیبانی و تدارکاتی، پیاده سازی مدل عملیاتی و حاکمیتی شرکت، پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت فراگیر و پیاده سازی سیستم ارزیابی و مدیریت عملکرد راهبردی.

“تعالی عملکرد در IT وشبکه” با بخش های توسعه فناوری اطلاعات یکپارچه در سطح گروه ، بهینه سازی شبکه های دسترسی با رویکرد FTTX،پیشرو بودن در کیفیت پشتیبانی و خدمات شبکه و استفاده از تکنولوژی های نوین IT و شبکه.

“حفظ و توسعه منابع انسانی” که شامل موارد توجه به نیروی انسانی شایسته و ارتباط سیستم پرداخت با عملکرد کارکنان، تعالی در فرهنگ سازمانی با رویکرد مشتری محور، توسعه دانش، آگاهی و مهارت کارکنان و ارتقاء انگیزه و ترسیم آینده مطلوب برای کارکنان است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید