پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزرشد اقتصادی ترکیه بالاخره مثبت شد

رشد اقتصادی ترکیه بالاخره مثبت شد


پس از ثبت سه رشد متوالی منفی، رشد اقتصادی ترکیه در سه ماهه سوم سال مثبت شد.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی صباح، همان طور که انتظارش می رفت برای نخستین بار در سال جاری میلادی رشد اقتصادی ترکیه در سه‌ماهه سوم سال به ۰.۹ درصد رسید. آن طور که مرکز آمار ترکیه اعلام کرده است، در سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر حجم تولید ناخالص داخلی ترکیه به ۱.۱۵ تریلیون لیر ( ۲۰۱.۹ میلیارد دلار) رسیده است که ۱۱.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت‌شده برای دوره مشابه سال گذشته بوده است.

برات آلبایراک، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه در واکنش به این رشد، با ابراز امیدواری نسبت به تداوم رشد مثبت این کشور افزود که دولت دستیابی به نرخ رشد پنج درصدی را هدف‌گذاری کرده است.

از سوی دیگر شاخص اطمینان مصرف کنندگان  ترکیه در ماه نوامبر برای دومین مرتبه متوالی افزایشی بوده است و نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد بیشتر شده است. این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم روند مثبت کنونی، رشد اقتصادی ترکیه در سه ماهه پایانی سال به پنج درصد افزایش پیدا کند.

مصطفی وارانک، وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه در حساب کاربری توئیتری خود نوشت: میزان تولیدات صنعتی در سه ماهه سوم رشد خوبی داشته است و ما به سختی در تلاشیم تا به رشد مبتنی بر تولید نیرومندتری دست پیدا کنیم.

در بین بخش های مختلف، رشد مصارف خانوار ۱.۵ درصد اندازه‌گیری شده است. مخارج دولتی با رشد هفت درصدی ( در مقایسه با ۳.۴ درصد سه ماهه دوم) یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی سه ماهه سوم بوده است.

هر چند رشد بخش تولید به ۰.۶ درصد رسیده است اما میزان سرمایه‌گذاری‌های ثابت در سه ماهه سوم با ثبت رشد منفی ۱۲.۶ درصدی به کار خود خاتمه داده است. طی این مدت، صادرات ۵.۱ درصد و واردات ۷.۶ درصد بیشتر شده است.

لازم به ذکر است متوسط رشد اقتصادی ترکیه در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۴ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۱.۷ درصدی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۱ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ با منفی ۱۴.۴ درصد بوده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید